Dezvoltare personala

#abilitati de gestionare a timpului #managementul timpului #gestionare timp

Abilitati esentiale de gestionare a timpului pe care trebuie sa le inveti

Daca lasi programul sa te conduca, si nu invers, iti vei sufoca viata personala si profesionala in moduri profunde.

Stresul de a incerca mereu sa stingi incendii in loc sa iti gestionezi proactiv sarcinile se va transfera asupra performantelor tale profesionale. Si apoi va incepe sa se infiltreze incet si in viata personala.

In loc sa accepti acest lucru ca standard, ia in considerare una dintre urmatoarele abilitati de gestionare a timpului.

1. Perfectioneaza-ti abilitatile de planificare

Incepe-ti ziua cu o idee relativa despre ceea ce trebuie sa realizezi in ziua respectiva. Cel mai bun mod de a face acest lucru este sa-ti notezi totul intr-o agenda. 

Este greu sa gestionezi ziua sau saptamana daca nu ai o idee despre sarcinile pe care trebuie sa le indeplinesti. Primul pas este sa creezi o lista cu lucrurile pe care le ai de facut, pentru o sapatamana, si apoi, in fiecare seara si/sau dimineata sa o reevaluezi si sa adaugi noi taskuri, daca este necesar. 

2. Cunoaste-ti prioritatile

Pentru a excela in gestionarea timpului, trebuie sa iti controlati timpul. Acest lucru inseamna adesea sa te ocupi mai intai de sarcina cea mai urgenta pentru a te asigura ca este rezolvata inainte de orice intrerupere a programului.

Cel mai bine ar fi sa te straduiesti, de asemenea, sa mentii o comunicare transparenta si sa intelegi prioritatile managerului tau. Daca lucrezi la o sarcina pe care tu o consideri prioritara si descoperi ca managerul tau considera o alta sarcina prioritara, te vei grabi sa o termini pe aceea intr-un timp mult mai scurt decat ar trebui, sau stand peste program pentru a fi gata la timp. Asta inseamna pierdere de timp, dar si un risc mai mare de a nu-ti atinge potentialul maxim si de a face greseli.

3. Invata arta de a spune nu

Intotdeauna vor exista persoane si sarcini care vor dori timpul si energia ta, dar trebuie sa fii selectiv cu privire la persoane si lucrurile asupra carora ti-o concentrezi. In caz contrar, vei deveni rapid coplesit si stresat.

Uneori, este o simpla chestiune de a-i spune managerului tau ca ai putea prelua o alta sarcina, dar comunicandu-i ce va trebui sa alunece pe lista ta de prioritati daca o faci. Poate ca este in regula pentru ei.

Asigura-te doar ca alegi in mod activ ce sa dai peste cap, mai degraba decat sa adaugi pur si simplu mai multe sarcini decat poti gestiona.

4. Elimina distragerile

Constati ca atentia ta este rapid distrasa de la sarcinile standard din cauza notificarilor de e-mail sau a actualizarilor din social media? Dar de colegii de munca dintr-un birou sau copiii din biroul de acasa?

Daca esti sincer, ai distrageri regulate care iti mananca in mod obisnuit productivitatea?

Acorda-ti ceva timp pentru a determina cu sinceritate care sunt acestea si apoi creeaza un plan solid de atac.

Puteti sa va programati pauza atunci cand copiii se intorc de la scoala, astfel incat sa aiba toata atentia dumneavoastra inainte de a trece din nou la modul de lucru pentru restul dupa-amiezii? Puteti sa va puneti notificari regulate de tip "nu deranjati" pe e-mailurile dumneavoastra timp de cateva ore dimineata si dupa-amiaza?

Exista multe moduri in care puteti aborda problema distragerii atentiei. Este pur si simplu o chestiune de a determina cand si de ce apar ele in mod obisnuit. Apoi, stabileste niste limite sanatoase pentru tine si pentru ceilalti.

5. Evita multitasking-ul

Multi oameni cred ca multitasking-ul este cheia pentru o buna gestionare a timpului. Cu toate acestea, cercetarile au aratat ca multitasking-ul poate duce, de fapt, la opusul gestionarii timpului.

Atunci cand oamenii incearca sa se concentreze pe mai multe sarcini in acelasi timp, se simt adesea imprastiati si coplesiti, ceea ce duce la greseli si termene limita ratate.

In plus, multitasking-ul poate, de asemenea, sa interfereze cu memoria si functionarea cognitiva. Din aceste motive, cel mai bine este sa te concentrezi asupra unei singure sarcini pentru a ramane pe drumul cel bun si pentru a face lucrurile in mod eficient.

6. Accepta-ti pauzele

Indepartarea de la birou pentru pauze regulate este un factor important pentru a atinge cel mai inalt nivel de productivitate la locul de munca. Studiile arata ca luarea unei pauze te poate ajuta, de fapt, sa fiti mai productiv.

Cea mai eficienta pauza iti va face sangele sa circule si iti va distrage complet mintea de la munca. Mergi la bucatarie pentru un pahar de apa si apoi fa o scurta plimbare sau cateva pozitii de yoga sau de stretching. Acestea te vor ajuta sa-ti dezmortesti corpul si sa te simti mai energic.

Nimic nu este mai bun pentru a te ajuta sa-ti recapeti concentrarea si vigilenta decat o pauza de calitate. Aici se adauga si intervalele mai lungi, cum ar fi pauza de pranz, zilele libere si ele de concediu.  

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dezvoltare-personala

Expertul Acasa.ro, psiholog Elena Done: Identitatea de sine

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: 10 ani in plus sau 10 ani cu plusuri?

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: Copiii nu trebuie sa fie atenti, copiii trebuie sa fie curiosi!

Experti Familie & Relatii