Dezvoltare personala

#tipuri de frica #frica

Exista doar 3 tipuri de frica. Cum sa le faci fata. Sfaturi de la terapeuti

 

Fie ca este vorba de maini tremurande sau de cuvinte care se poticnesc, cu totii am simtit aceste semne revelatoare ale fricii la un moment dat in viata noastra. Dar stiai ca exista diferite tipuri de frica? Terapeutul de atasament Eli Harwood prezinta cele trei tipuri de frica cu care te poti confrunta si cum sa le gestionezi mai bine.

1. Frica prezenta

Primul tip de frica este frica de prezent. Northwestern Medicine scrie: "De indata ce recunosti frica, amigdala ta se pune la treaba. Iti alerteaza sistemul nervos, care pune in miscare raspunsul corpului tau la frica".

Atunci cand intram in modul "lupta, fugi sau ingheata", anumite zone din creierul nostru incep sa se inchida. Acesta este momentul in care iei decizii instinctive de a tipa, de a fugi sau de a te apara. Aceste reactii aparent irationale sunt puse in aplicare pentru a te proteja corpul, explica Harwood. Acesta spune sa eviti acel strain sau sa fugi de acel sarpe.

De aceea, nu vrei sa irosestienergia incercand sa ne controlam frica. In schimb, trebuie sa iti lasi corpul sa treaca peste acea frica pentru a te mentine in siguranta.

2. Anxietate

Potrivit Asociatiei Americane de Psihiatrie, "Anxietatea se refera la anticiparea unei preocupari viitoare si este mai mult asociata cu tensiunea musculara si comportamentul de evitare".

Aceasta forma de frica este inselatoare, deoarece te poate atat avantaja, cat si dauna. Potrivit Fundatiei pentru Sanatate Mintala, anxietatea ajuta sa te motiveze sa rezolvi probleme sau sa ramai vigilent. Cu toate acestea, anxietatea te determina, de asemenea, sa te gandesti prea mult si sa te fixezi asupra problemei. Si, desi experimentarea anxietatii este un eveniment normal, prea multa poate fi un lucru rau. Aceasta te poate determina sa eviti situatiile incomode sau sa te retragi de cei dragi, explica Mental Health Foundation.

Prin urmare, Harwood sugereaza sa iti puni intrebari pentru a te ajuta sa gestionati anxietatea. Intreaba-te: "Ce pot face pentru a fi pregatit astfel incat sa pot renunta la a fi speriat", spune Harwood. Odata ce ai stabilit un plan, atunci este timpul sa ii dai drumul. Ai facut tot ce ai putut pentru a te pregati. Cel mai bun lucru pe care il poti face acum este sa respiri adanc si sa astepti.

 

3. PTSD

"Tulburarea de stres posttraumatic (PTSD) este o afectiune care declanseaza sentimente de teama chiar si dupa ce pericolul a trecut", explica Administratia pentru Abuz de Substante si Servicii de Sanatate Mintala.

Contrar credintei populare, PTSD nu se manifesta intotdeauna imediat. Poate dura luni sau chiar ani pentru ca simptomele sa devina evidente.

Potrivit Substance Abuse and Mental Health Services Administration, semnele de PTSD includ:

-Flashback-uri

-Cosmaruri constante

-Accese de furie

-Probleme de memorare

-Evitarea amintirilor legate de evenimentul traumatic

PTSD poate aparea din diverse motive, inclusiv dezastre naturale, accidente grave, razboi sau agresiune.

Vrei sa te ocupi de PTSD-ul tau? Cea mai buna abordare este sa apelezi la consiliere profesionala. Ajutorul profesional este cel mai bun instrument de vindecare, deoarece ofera un plan personalizat bazat pe experientele tale personale.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dezvoltare-personala

Expertul Acasa.ro, psiholog Elena Done: Identitatea de sine

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: 10 ani in plus sau 10 ani cu plusuri?

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: Copiii nu trebuie sa fie atenti, copiii trebuie sa fie curiosi!

Experti Familie & Relatii

Sfatul expertului

Sfatul expertului