Social

#ce faci daca se srtica frana in mers #ce faci daca se strica frana #frana masina #sfaturi profesionisti

Ce sa faci daca ti se strica franele in mers, iar masina nu opreste. Sfaturi de la experti

Chiar daca exista un risc foarte mic sa se intample asta, este bine sa stii ce e de facut atunci cand franele de la masina nu mai tin. Cum opresti masina daca frana nu mai functioneaza? Titi Aur a explicat cum se face o franare neconventionala.

 

"Ce inseamna frana neconventionala? Inseamna ca folosesc altceva din exterior ca sa opresc masina. Va dau un exemplu. Sa spunem ca suntem in coborare pe o panta cu polei, cu o viteza de 20 km/h, iar in fata avem o trecere de pietoni plina de copii. Ce facem? Apasam pe pedala de frana si vedem ca masina nu se opreste, cu ABS, fara ABS, cu nimic. Ce facem? Intram peste copii? 

Nu. Incercam sa oprim masina altfel. Cum facem asta? Ne lipim de borduri si ne frecam de bordura cu masina. Incercam sa ne lipim de alte masini parcate, de parapet, de gard, de ce avem. 

Este frana neconventionala. E adevarat, doare, pentru ca stricam janta, cauciuc, caroserie, etc. Dar decat sa intram pe o trecere plina de oameni care traverseaza sau intr-o intersectie pe unde trec TIR-uri", spune Titi Aur. 

Ce poti face atunci cand in fata, pe sensul tau de mari, apare o masina care depaseste?

Titi Aur spune ca metoda explicata mai sus se poate aplica si atunci cand din fata iti apare un sofer care depaseste. Calci frana, insa iti dai seama ca nu vei evita impactul.

"Sau, dus la extrem un pic, merg pe un drum, din fata vine un sofer care depaseste, eu franez, dar imi dau seama ca  nu ma pot opri, si trag dreapta si ma lipesc de parapet. Stric masina, dar ma opresc mult mai repede si nu mor. Da, e cu pagube, pentru ca franarea neconventionala asa e. 

La raliuri se practica asta mai ales pe zapada. Ne folosim de malurile de zapada. Rupem bara, e drept, dar franam. Pe strada se poate aplica frana neconventionala, dar iti trebuie stiinta, experienta si prezenta de spirit. Sunt fractiuni de secunda", a mai declarat Titi Aur.

Cum sa franezi corect pe un autoturism cu sistem ABS

Titi Aur spune ca franarea de urgenta se poate face si la masina fara sistem ABS, dar si la una care are sistem ABS. In prezent insa nu prea mai existra masini fara acest sistem. 

"Franarea de urgenta se poate face si la masina fara sistem ABS, dar si la cea cu sistem ABS. Cea fara ABS nu prea mai exista, dar ca sa stie toti, franarea de urgenta se face prin apasarea la maximum a pedalei de frana, dar fara sa se blocheze rotile. Adica trebuie dozata apasarea pedalei astfel incat sa nu se blocheze rotile. Cum stim ca s-au blocat rotile? Pe asfalt uscat, se aude acel scartait, printre altele, dar mai avem si sosele ude, cu noroi, cu zapada, etc. Cand incep sa franez, simt ca masina parca accelereaza. Asta pentru ca una sau mai multe roti au inceput sa se blocheze. O roata blocata are aderenta mai mica decat o roata care se invarte. Cand apas frana si masina se duce in fata, dar eu simt ca parca accelereaza, e clar ce se intampla. 

Acum, insa, cei mai multi conduc o masina cu sistem ABS. Asta inseamna ca atunci cand apas pe frana, calculatorul de bord primeste informatii de la fiecare roata, si cand una sau mai multe roti sunt la limita blocarii, calculatorul elibereaza, printr-un sistem hidraulic, frana pe zona respectiva. Si eu simt in pedala pentru ca tremura. (...)

Cum trebuie franat la sistemul ABS? Trebuie apasat maximum pe pedala de frana si indiferent ce boncane, troncane, etc, tinem piciorul acolo. Masina stie ce are de facut", a explicat Titi Aur.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea