Evenimente

#fictiunea # decernare premii #premiile fictiunea

Premiile FICTIUNEA au fost decernate. Cine sunt castigatorii

Asociatia Creatorilor de Fictiune (ACF) & revista Fictiunea OPTm, in parteneriat cu ARCUB, Primaria Capitalei si Muzeul Municipiului Bucuresti anunta castigatorii Premiilor Fictiunea pe anul 2022, dupa cum urmeaza:

1. Pentru categoria Stil artistic rafinat si ingenios, se acorda premiul lui Adi G. Secara, pentru volumul Horodok (poeme). Eikon, 2022. Motivatia, formulata de Liviu G.  Stan este urmatoarea: „Horodok”, imprumuta cu rezonante incantatorii numele unui oras din regiunea ucraineana Liov, folosind o microstructura de epopee, developand monstruozitati si viduri ale actualitatii printr⁠-⁠o strategie postmoderna de sintetizare a istoriei. Pistoanele livresti ale poemelor fac trimiteri ample spre Kafka si Trakl, prelucrandu⁠-⁠i in regim ludo⁠-⁠tragic mazilescian. Ingeniozitatea stilistica a volumului provine din felul in care Adi G. Secara manevreaza nivelurile de asianism in retorica poemelor, drapandu⁠-⁠le intr⁠-⁠un proteism seducator, care ni se infatiseaza cand sub forma unui „memorandum” al lumilor distruse, cand prin remixuri psalmice.

2. Categoria Creatie hibrida - cu valoare de manifest este cel mai bine reprezentata de Eugen Jebeleanu, prin montarea Pescarusul (Cehov), TNB .  Motivatia este formulata de Adriana Irimescu: Montarea se remarca prin noutate si prin curaj regizoral. E un spectacol viu, incitant, argumentat. E pentru prima oara cand asistam la citirea textului cehovian in maniera tragediilor shakespeariene. I se acorda premiul pentru opera-manifest, deoarece este si o pledoarie in favoarea artei hibride dar si in favoarea adancirii epice a replicilor.

3. Alina Grigore, cu filmul Blue Moon/Crai nou (film), scenariu si regie, primeste premiul  pentru Fictiune psihologica, cu impact social.  Argumentul este formulat de Ligia Parvulescu: Pe langa pendularea personajului feminin intre a ramane in si a evada din toxicitatea unor relatii familiale traumatizante, filmul aduce in prim plan o serie de teme, explorand mecanismele ascunse, psihologice, sociale, relationale care stau la baza alegerii atator romani de a evada (spre un oras, in Europa, oriunde). Statutul femeii in tara noastra, psihologia comuna in multe straturi sociale cu privire la rolul femeii in familie si in societate, reactiile femeii la mediul in care traieste, toate isi pun amprenta asupra alegerilor pe care aceasta le face. Acu subiect nou si stil proaspat, care militeaza pentru libertatea individuala.

4. Cel mai bun personaj este Theodoros din romanul omonim al lui Mircea Cartarescu.

Cristina Bogdan argumenteaza: Decupata dintr-o scrisoare a lui Ion Ghica catre Vasile Alecsandri, din 1883, schita personajului se amplifica treptat pana la imaginea incontestabila si supradimensionata a unui erou de epopee, cu o personalitate complexa si contradictorie. Ambitiile lui incredibil de inalte, in privinta iubirii, a maririi si, in final, a mantuirii, il poarta prin tot soiul de locuri si de intamplari reale si fantastice, din Valahia prin Arhipelagos, din Etiopia pana la Tronul Judecatii unui Dumnezeu-cititor, din inaltul cerului pana in adancul plin de taine turnate in culori al unui lacas de cult. Forta scriiturii lui Mircea Cartarescu rezida in capacitatea de a-l pastra convingator si uluitor simultan, de-a lungul a peste 600 de pagini. Theodoros se inscrie definitiv in galeria eroilor emblematici din literatura universala, putand fi infatisat ca protagonistul unui Bildungsroman de exceptie, un erou epopeic si picaresc, care strabate teritorii si identitati narative – pirat, strateg, imparat – pentru a fi, in cele din urma, un simplu suflet in fata judecatii finale.

5. La categoria Cel mai bun final de opera, premiul  se acorda lui Alexandru Lamba pentru romanul Sapte virtuti desarte si o pacatoasa, Litera, BPC, 2022. Argumenteaza Ciprian Handru: Printr-un realism crud sau un neorealism (cf. Liviu G. Stan), scriitorul focalizeaza camera pe umanitate, surprinzandu-o in toata vulnerabilitatea sa, in momente de existenta dureroase, dramatice, chiar tragice. Printr-o analiza a constiintei la persoana I, Lamba impresioneaza prin suspansul pe care reuseste sa il construiasca, dar si sa-l gestioneze intr-un mod remarcabil, de la inceputul si pana la finalul cartii. De la contemplarea obsesiva a mortii, pana la conditia omului nepotrivit la momentul nepotrivit, protagonistul, Horia, ajunge sa comita o crima, sa bata un elev, intr-un context bizar, sa trimita involuntar la moarte un veteran de razboi etc. De aceea, finalul ne obliga la cateva intrebari, mai ales dupa ce Horia empatizeaza, intr-un autobuz, cu o femeie a strazii, impotrivindu-se sa fie data jos din mijlocul de transport in comun. Elasticitatea personajului, prospetimea narativa si modul ingenios in care evolueaza conflictul romanesc fac din acest final unul de nota maxima.

6. La categoria Fictiune de popularitate, Dana Stefanescu primeste premiul, pentru fotografie urbana. Argumentul ii apartine Ilenei Marin: imaginar, voluptate, tehnici picturale care amintesc de baroc. Fotografiile Danei Stefanescu fac din Bucuresti un oras de rafinata frumusete, integrat intr-o poveste fantastica si uluitoare, care porneste din vechiul oras catre periferiile de azi.    

7. Premiul special al revistei Fictiunea OPTm ii este acordat lui Dan-Mircea Cipariu, pentru volumul de versuri Meta-Vers. Argumentul redactiei revistei: un volum care surprinde esenta vietii virtuale a istoriei de azi, prin tehnici noi, emotie si un rafinament liric cu insertii epice. Intregul volum e o imagine convingatoare a fiintei lirice in incercarea de-a depasi o criza generala. Tonic, expresiv si cu mesaj puternic, Meta-Vers ramane cu siguranta unul dintre volumele notabile ale anului 2022.

Ca un elogiu adus fictiunii, in cadrul Premiilor Fictiunea au fost premiate si  Cele mai bune 10 povestiri publicate in Fictiunea/2022

  • Rodica Bretin - A opta moarte, 131 / 43 (serie noua) / 26 septembrie, 2022
  • Cristi Nedelcu - Semnul, nr. 126 / 38 (serie noua) / 15 august, 2022
  • Ionut Chiva - Toamna de august,  124 / 36 (serie noua) / 1 august, 2022
  • Dana Dumitru - Vilomah, nr. 126 / 38 (serie noua) / 15 august, 2022
  • Roxana Dumitrache - Gropita,  nr. 123 / 35 (serie noua) / 25 iulie, 2022
  • Allex Trusca - Nu mai clipi, nr. 107 / 19 (serie noua) / 14 martie, 2022
  • Andrei Ungureanu - Chindie, nr. 105 / 17 (serie noua) / 28 februarie, 2022
  • Andrei Simut - Lagarul digital,  nr. 104 / 16 (serie noua) / 21 februarie, 2022
  • Roxana Ruscior - Marin Constantin,  nr. 101 / 31 ianuarie, 2022
  •  Alexandru Lamba - Pe muchie de lama de ras, 100 / 13 (serie noua) / 24 ianuarie, 2022

Juriul a fost alcatuit din: Liviu G. Stan (scriitor), Adriana Irimescu (actrita), Ligia Parvulescu (scriitoare), Cristina Bogdan (conf. univ. dr, antropolog), Ciprian Handru (drd, Litere), Ileana Marin (prof. univ dr.).

Gala premiilor a avut loc pe 30 iunie, ora 19, in gradina/mansarda Casei Filipescu-Cesianu, Calea Victoriei 151 si s-a incheiat cu un maraton de lecturi. Au citit din operele lor: Allex Trusca, Roxana Ruscior, Cristi Nedelcu, Alexandru Lamba, Andrei Ungureanu si nu numai.

Premiile Fictiunea au fost prezentate de Cristina Bogdan si Petre Nechita.

Directorul galei: Andrei Novac.

Evenimentul s-a desfasurat in parteneriat cu Muzeul Varstelor-Casa Filipescu Cesianu/MMB, Primaria Capitalei & ARCUB

Asociatia Creatorilor de Fictiune (ACF) & revista Fictiunea OPTm promoveaza forme hibride ale artei, considerand ca limbajele creatorilor se afla in armonie, iar granitele traditionale au intrat de multa vreme intr-un proces de dizolvare. Tocmai de aceea, Premiile FICTIUNEA, ajunse la a II-a editie, isi propun sa recompenseze artisti valorosi din varii domenii, pentru detalii, pentru noutati exceptionale, pentru realizari care fac parte din marea schimbare pe care o parcurgem.

Propunerile vin de la filialele ACF si de la colaboratorii revistei Fictiunea OPTm. Nu vom tine cont de notorietatea sau de vizibilitatea artistului, ci de  calitatile creatiei.

Fiecare premiu este acordat de un singur membru al juriului, prin puterea argumentului public.

ACF & revista Fictiunea OPTm vor acorda anul acesta  6 premii, respectiv, pentru stil, opera-manifest, fictiune psihologica, personaj, final si fictiune de popularitate.

De asemenea, exista un premiu special, al revistei Fictiunea OPTm.

Propunerile pentru premii vin de la toate filialele ACF si de la colaboratorii revistei. Numarul de propuneri hotaraste nominalizarile. Juriul este format din sase persoane, la fiecare categorie hotarand un singur om.

Consideram ca toti cei 4 nominalizati merita premiul, dar va fi ales unul singur pentru premiere, prin argument public.

Premiul special al revistei Fictiunea OPTm e decis de redactia revistei.

In cadrul galei de premiere vor fi sarbatoriti si autorii celor mai bune povestiri publicate in revista de-a lungul anului 2022.

Asociatia Creatorilor de Fictiune, bulev. N. Balcescu nr 7, ap 3, Bucuresti, sector 1.

contact@fictiunea.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din evenimente

Cauta-ti perechea