Stiinta & Tehnologie

# clonare umana # clonare maimuta #clonare #maimuta #oameni de stiinta

Oamenii de stiinta au clonat cu succes prima maimuta. Urmeaza clonarea umana?

Oamenii de stiinta chinezi au facut un pas urias in domeniul stiintei, Acestia au reusit sa cloneze cu succes o maimuta rhesus, cunoscuta si ca macac. Maimuta, care in prezent are doi ani, are o stare buna de sanatate. Este pentru prima oara cand o maimuta clonata a trait pana la varsta adulta.

Oamenii de stiinta au perfectionat tehnica clonarii care, in 1996, a dus la nasterea celebrei oi Dolly. Oamenii de stiinta au lucrat ani de zile la perfectionarea acestei tehnici, mai ales ca primatele sunt deosebit de dificil de clonat, iar pana la aceasta reusita, cercetatorii s-au confruntat cu numeroase esecuri.

Cercetatorii chinezi spera ca noua tehnica de clonare, care foloseste placenta, va duce la obtinerea unor exemplare de maimute rhesus identice, ce vor fi folosite doar in scopuri de cercetare medicala.

Dupa clonarea oii Dolly, in 1996, peste 20 de mamifere diferite (caini, pisici, porci si bovine) au fost create prin folosirea tehnicii transferului nuclear de celule somatice (SCNT).

Cu toate acestea, au durat 20 de ani pana cand oamenii de stiinta au reusit sa cloneze primele primate. Acest lucru s-a intamplat in 2018, cand cercetatorii au reusit sa cloneze doi macaci crabivor, identici genetic. Denumiti Hua Hua si Zhong Zhong, macacii clonati s-au nascut prin tehnica SCNT,  la Institutul de neurostiinte din cadrul Academiei Chineze de Stiinte din Shanghai, condus de Qiang Sun, principalul autor al studiului publicat in revista Nature Communications.

Desi in urma tehnicii utilizate, ai putin de 2% dintre macacii crabivor au fost vii la nastere, progresul a fost considerat unul pozitiv, deoarece pana atunci, toate tentativele de clonare a maimutelor rhesus (Macaca mulatta) s-au soldat cu esecuri.

Clonarea umana, urmatorul pas?

Potrivit oamenilor de stiinta, clonarea umana este o provocare uriasa.

Echipa de cercetatori de la institutul chinez care ainvestigat cauzele esecurilor clonarii maimutelor, au specificat ca au identificat o singura cauza, si anume faptul ca placentele care furnizeaza nutrimentele necesare cresterii embrionilor clonati prezentau anomalii in raport cu placentele provenite din fecundarea in vitro a maimutelor neclonate, scrie realitatea.net.

Dupa aceasta descoperire, cercetatorii au inlocuit celulele viitoarei placente cu cele ala unui embrion sanatos, neclonat. Aceasta tehnica a dus la " imbunatatirea considerabila a ratei de reusita a clonarii prin SCNT", potrivit cercetatorilor. Astfel, au reusit sa cloneze prima mainuta, denumita Retro, care a ajuns la varsta adulta, avand in prezent doi ani, si care este sanatoasa.

Cu toate acestea, clonarea umana este mult mai complicata. Potrivit oamnilor de stiinta, pentru ca acest lucru sa se intample intr-o zi, este important ca mai intai sa se reuseasca clonarea altor specii de primate, iar rezultatele sa fie unele mult mai bune fata de cele din prezent.

Articole din stiinta-tehnologie