Stiinta & Tehnologie

Cat de sigure sunt masinile cu care circulam

In ultimii ani, declara ca aloca tot mai multe resurse pentru imbunatatirea elementelor de siguranta ale automobilelor si se bat cu pumnii in piept ca reusesc sa scoata din fabrici masini tot mai sigure. Organismele insarcinate cu verificarea si autentificarea tehnologiilor de siguranta, cel mai cunoscut fiind Euro NCap, au pus la punct diverse sisteme de evaluare. Asadar, automobilele au devenit mai mult sau mai putin sigure in raport doar cu aceste sisteme de evaluare, fie ele europene sau americane. In urma evaluarilor, la Euro NCap, de exemplu, automobilele primesc stele. Aceste stele sunt acordate atat pentru protectia ocupantilor, cat si , mai nou, pentru protectia pietonilor in caz de impact. Astfel, pentru a obtine punctaje bune la aceste teste, atunci cand proiecteaza un nou model, constructorii au in vedere de la bun inceput observatiile Euro NCap. Din pacate, insa, testele sunt limitate la doar cateva procedee si la o anumita viteza (55-60 km/h) in momentul impactului. Astfel, o masina poate foarte bine sa obtina punctaj maxim la impactul frontal cu o bariera fixa la viteza de 60 km/h, numai ca aceasta este o viteza la care accidente cu urmari grave se intampla destul de rar. In acelasi timp, foarte putini constructori pot afirma ca masinile lor rezista la un impact ceva mai mare, de 80km/h, de pilda. Experienta a demonstrat ca, peste aceasta viteza, doar norocul te mai poate salva. De aceea, in multe situatii, aproape ca nici nu mai conteaza in ce masina te afli, fie ea mica, medie, compacta, limuzina sau de teren. Peste o anumita viteza, in cazul unui accident, in masina se moare. Desigur, eforturile constructorilor in aceasta directie nu se opresc aici. Tot mai multi ingineri din domeniu se dau peste cap sa inventeze nu doar sisteme pentru a diminua efectele accidentelor, ci si sisteme de prevenire a acestora. Un pionier in acest sens este Mercedes-Benz, care a inceput sa introduca pe aproape toate modelele sale sistemul Pre Safe, un program care lucreaza impreuna cu sistemele de siguranta activa, precum ABS sau ESP, si care, in functie de informatiile primite de la o serie de senzori, incetineste masina sau informeaza soferul in legatura cu un eventual pericol. Dar cea mai mare parte a automobilelor aflate in circulatie nu beneficiaza de astfel de "privilegii" salvatoare de vieti. Topul sigurantei celor mai vandute automobile de la noi In privinta sigurantei de care beneficiaza cele mai vandute sapte masini de pe piata romaneasca in ultimile sase luni, lucrurile nu sunt deloc incurajatoare, cu mici exceptii. Primul loc in topul celor mai cumparate masini de catre romani este ocupat de Dacia Logan, cu 60.537 unitati. Logan are o platforma buna. Este un automobil de conceptie moderna, care respecta in mare masura prevederile Euro NCap, dar caruia i-a lipsit totusi putin pentru a obtine punctaj maxim la testele respective. Pe locul doi se afla modelul Matiz, cu 8.385 unitati vandute. Despre aceasta masina, din pacate, nu se stie sa fi participat vreodata, de la constructia sa, la un recunoscut. Tot ce are Matizul pentru protectie este... tabla. Matiz este indicata, asadar, sa fie utilizata numai in oras, unde, cel putin teoretic, vitezele sunt mai mici, iar sansele supravietuirii in urma unui impact sunt, prin urmare, mai mari. Renault Clio este pe locul 3, cu 6.745 unitati vandute. Vechiul si noul Clio au o cariera impresionanta in Romania, la capitolul vanzari, iar eforturile francezilor pentru siguranta sunt evidente. Desi un model ieftin, Clio 3 vine in standard cu un pachet imbunatatit de elemente de securitate activa si pasiva. Cielo ocupa, la randul sau, un onorant loc 4 in topul vanzarilor, cu 4.468 unitati. Dar aceasta masina este un dezastru la capitolul siguranta. Nu este cotata la testele Euro NCap, iar conceptia de la mijlocul anilor 80 nu mai este demult o garantie a securitatii. Skoda Octavia Tour, locul 5, (3.810 unitati vandute) isi dovedeste si la acest capitol filiatia germana. Si aceasta este o masina accesibila, dar care tine cont nu doar de nevoile pasagerilor, ci si de protectia lor. La fel si Renault Megane , locul 6 (3.602 unitati vandute), care a obtinut 5 stele Euro NCap si care, asa cum am precizat, pare un model sigur pana la viteza de 60 km/h, conform testelor standard. La randul ei, Skoda Fabia , locul 7 (3.514 unitati vandute) ca si Octavia, este o masina decenta din punct de vedere al sigurantei. Este, insa, mai mica si de aceea celula de siguranta poate avea de suferit din acest motiv. Specialistii sunt de parere ca o masina ofera, teoretic, o protectie mai buna cu cat este mai mare. Dar nu este neaparat o regula, fiindca la o masina mai grea si inertia este mai mare, deci forta de impact va fi sporita. O alta convingere, gresita in mare parte, este ca o egal o masina slab echipata la capitolul siguranta. Desi batrana Dacie 1300 poate fi un argument civic in favoarea acestei teze, nu de putine ori s-a demonstrat ca nu pretul masinii este cel care conteaza in cazul unui accident grav . Pe langa clasicele elemete de securitate activa (ABS, ESP etc.) sau pasiva (airbaguri, pedalier deformabil etc) conteaza cum este programata deformarea masinii in caz de impact, mai conteaza calitatea otelului sau a materialului din care este fabricata masina, dar, mai presus de orice, conteaza cum are fiecare grija de el atunci cand se afla la volan.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea