Social

Legile educatiei refuza performanta. Clasele de elita dau frisoane ministerului

Prima etapa de consultari asupra noului pachet legislativ din invatamant s-a incheiat. Ministerul Educatiei nici nu vrea sa auda ca in scoli si licee, acolo unde exista, sa se formeze clase de elita pentru elevii supradotati. Ultima zi de consultari asupra pachetului legislativ din Educatie a produs o noua reactie privind inutilitatea acestui demers. Mai multe agentii independente, precum si asociatiile de parinti au constatat ca nu se stipuleaza nici o reglementare in baza careia unitatile liceale sa poata crea clase de elita pentru elevii dotati. „Nu s-a creat nici un fel de strategie in acest sens pentru ca nu intereseaza pe nimeni. In Japonia, acest lucru este pe punctul de a se finaliza, dupa ce bazele reformei din educatie s-au incheiat demult si cu succes. Ministerul de resort din aceasta tara a constatat ca se exporta masiv creiere supradotate, fapt pentru care tara duce o mare lipsa de forta de munca cu un inalt grad de calificare. In Europa se manifesta acelasi curent, deoarece, tot la fel, se inregistreaza un mare exod de tineri inteligenti peste Ocean. Ministerul Educatiei din Romania se fereste sa ia o asemenea masura, preferand sa-i lase pe tinerii foarte dotati in mijlocul unor clase de nivel mediu . In aceste conditii se pierd valorile, iar copiii supradotati, dupa finalizarea studiilor liceale, parasesc tara“, ne-a declarat Gheorghe Radulescu, presedintele Agentiei pentru Evaluarea si Asigurarea Calitatii in Educatie. De altfel, nici cadrele didactice nu doresc formarea de clase de elita. Potrivit unui studiu al Agentiei pentru strategii guvernamentale si al Metro Media Transilvania, 59% dintre profesori doresc ca toate clasele din invatamantul preuniversitar sa nu fie formate dupa criterii de valoare si numai 34% apreciaza ca elevii trebuie sa fie distribuiti dupa criterii de valoare si cei buni sa fie grupati in clase speciale. Acest studiu a fost realizat pe un esantion de 887 de profesori, din 160 de unitati scolare din 40 de judete. Din surse oficiale ale Ministerului Educatiei am aflat ca aceasta reticenta are drept cauza pretentiile salariale foarte mari pe care le-ar putea avea profesorii repartizati la aceste clase si decalajul foarte mare ce s-ar crea fata de celelalte colective de elevi. Totodata, exista un centru de excelenta, un organism centralizat din administratia ministerului, dar care are o activitate considerata a fi foarte slaba si fara rezultate spectaculoase.

Ultimii in Europa la educatia permanenta

Daca nu se inregistreaza nici un fel de interes fata de formarea unor astfel de clase de excelenta, in pachetul legislativ lipseste cu desavarsire orice fel de strategie privind educatia permanenta. „Exista un singur paragraf referitor la educatia permanenta, si anume articolul 70 din Legea invatamantului preuniversitar“, consemneaza, intr-un comunicat, Asociatia EDU CER. Potrivit acesteia, participarea adultilor la educatia permanenta in Romania este de doar 1,6%, in vreme de media UE este de 10,8%, iar tinta Lisabona este de 12,5%. Prin urmare, este nevoie de o lege- cadru – Legea educatiei permanente - care sa ofere: a) o imagine clara a tuturor institutiilor implicate in educatie, de la cea timpurie pana la formarea adultilor; b) modul de coordonare si responsabilitatile fiecarei institutii implicate; c) modul de corelare a calificarilor cu ciclurile sistemului de invatamant si cadrul national al calificarilor; d) mecanismele si procedurile de recunoastere si certificare a invatarii non-formale si informale, cu implicatii majore asupra mobilitatii ocupationale. In opinia Asociatiei EDU CER, Legea educatiei permanente ar deveni legea-cadru care poate induce coerenta si pe care se pot baza legile sectoriale: pentru invatamantul preuniversitar si invatamantul superior. Pentru realizarea si aplicarea unei asemenea norme legislative, la nivelul cerintelor europene, este imperios necesar sa se asigure calitatea resursei umane in sistemul de invatamant. Legat de aceasta, s-a propus ca scoala, manualele si profesorii sa fie evaluati prin eficienta cu care „formeaza competentele dezirabile“. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea