IT & C

Doua proiecte romanesti considerate exemple de buna practica la nivel european

Marti, 8 iulie 2003, a inceput, la Como, in Italia, Conferinta Europeana la nivel inalt de e-Government , organizata de presedintia italiana a Uniunii Europene si Comisia Europeana.

Conferinta are ca tema principala imbunatatirea serviciilor si transformarea guvernamentala prin utilizarea solutiilor bazate pe noile tehnologii. Astfel, e-Government este considerat a fi acel instrument care va asigura cetatenilor Europei o calitate mai buna a vietii si va reusi sa imbunatateasca competitivitatea economiilor din zona.

"Romania a inceput, in ultimii doi ani, sa prezinte la nivel international realizari serioase in ceea ce priveste societatea informationala . Asa se explica faptul ca, din cele 357 de proiecte inscrise initial in competitia pentru premiile de e-Government, 33 proveneau din Romania, iar doua au fost selectate in grupul de 65 considerate exemple de buna practica la nivel european. Daca in doi ani de zile, pornind de la zero, am reusit aceasta performanta, am intrat in carti pentru premiile decernate de UE, dorim ca in perioada urmatoare sa ne mentinem ca lideri in acest proces de trecere la societatea informationala, pe care Premierul Berlusconi l-a apreciat ca deosebit de important pentru Europa viitorului. Selectarea a doua proiecte romanesti in faza finala a competitiei pentru premiile europene de e-Government ofera, desigur, recunoastere internationala proiectelor dezvoltate pana in prezent, dar, mai ales, confirma ca programul de reforma a societatii romanesti prin utilizarea solutiilor bazate pe noi tehnologii este corect si trebuie continuat" a declarat ieri Ministrul Dan Nica.




La ceremonia de decernare a premiilor de e-Government au participat Erkki Liikanen, Comisarul European pentru Intreprinderi si Societatea Informationala, si Silvio Berlusconi, Premierul Italiei, tara care detine in prezent presedintia Uniunii Europene. In paralel cu conferinta este organizata o expozitie cu cele 65 de proiecte considerate exemple de buna practica la nivel european. In cadrul acesteia Romania prezinta sistemul electronic de achizitii publice, www.e-licitatie.ro, dezvoltat de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, si sistemul electronic integrat pentru optimizarea transportului si monitorizarea e-business in aria transporturilor - SOMCET-Net, realizat de ICI Bucuresti, institutie care functioneaza in subordinea MCTI, si CEPETET.

Dintre aplicatiile inscrise in competitie, 10% din cele destinate interactiunii administratiei cu mediul de afaceri au ca obiect inregistrarea unei companii, 9,8% achitarea de taxe si 10% achizitiile publice. Concluziile competitiei europene din acest an au relevat orientarea catre solutii personalizate, realizate in functie de nevoile si atributiile diferite ale institutiilor initiatoare. Se poate constata conturarea unei adevarate revolutii la nivelul structurilor guvernamentale de baza, avand ca rezultate principale reducerea birocratiei si a coruptiei, dar si inscrierea intr-un proces de transformare a societatii in una deschisa si sensibila la schimbarile pietei. Principalele provocari identificate in legatura cu acest proces de schimbare sunt cele referitoare la necesitatea reorganizarii sistemelor de back-office, la definirea conditiilor pentru interoperabilitate si standarde deschise, precum si la crearea deprinderilor necesare si asigurarea accesului la serviciile si informatiile furnizate on line. Cele mai noi tendinte care se manifesta pe plan european sunt legate de cooperarea transfrontaliera pentru furnizarea de servicii (crestere de 11%), furnizarea de servicii multilingve si implementarea de solutii mobile (conturarea m-Government).



In lucrarile conferintei s-a subliniat ca principalele beneficii ale e-Government constau in simplificarea interactiunii cetatenilor si mediului de afaceri cu administratia, in mai buna administrare a fondurilor publice (prin proiecte cum sunt cele de e-procurement) si in asigurarea transparentei. Una dintre cele mai mari provocari identificate in acest domeniu, la nivel european, este asigurarea accesului tuturor cetatenilor la serviciile si informatiile furnizate on line. Italia, spre exemplu, a demarat un proces de informatizare a celor 14 mii de oficii postale , care se asteapta sa raspunda problemelor legate de accesul cetatenilor la serviciile guvernamentale oferite prin mijloace electronice.

Proiectele care au primit premiile europene pentru e-Government sunt: "Bremen on line services" din Germania pentru sectiunea "Rolul eGovernment in competitivitatea europeana", "HELP" din Austria pentru sectiunea "O viata mai buna pentru cetatenii Europei" si "Tax administation e-Services" din Spania pentru "eCooperare guvernamentala la nivel local, central si european si servicii publice electronice". O ierarhie a tarilor membre ale Uniunii Europene din punct de vedere al furnizarii de servicii publice on line plaseaza pe primele locuri Suedia, Irlanda si Danemarca. Mai multe informatii despre eveniment sunt disponibile la adresa


europa.eu.int sau www.e-govconference2003.org

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele