Social

Vernisaj cu parfum levantin

Vineri, la H’Art Gallery, artistul Stefan Triffa a vernisat expozitia “Pink&Green”, de sorginte abstract-expresionista. In pofida traditiei moderniste din Romania, traditie care explica, de altfel, si tendinta noului val de artisti de a aborda exclusiv genuri la pol opus, contemporane, exista o zona a modernitatii artistice, una dintre cele mai importante, care nu prea a fost explorata la noi. Pictorul Stefan Triffa este preocupat tocmai de acest segment care lipseste, estetismul abstract de factura gestuala, foarte puternic in Statele Unite, unde acesta au fost scoliti Theodoros Stamos si Poussette-Dart, doi pictori importanti din scoala modernista de peste Ocean. Expozitia “Pink&Green”, care mai poate fi vizitata la H’Art Gallery pina pe 11 noiembrie, are, asa cum arata managerul galeriei, Dan Popescu, “o miza pur estetica. Fara detururi, narativitati inutile sau ironii postmoderne. Pentru Stefan, important este cum poti trece direct la culoare si miscare in pictura fara sa devii impersonal.” “Pink&Green” exprima interesul estetic al artistului pentru polaritatea rosu-verde, contrast pe care il imblinzeste transformind rosul in roz si obtinind mai multe nuante de verde, uneori pina la variante apropiate de brun. Cele doua culori nu sint alese intimplator, pentru ca ele simbolizeaza doua elemente aproape omniprezente in traditia plasticii figurative: trupul omenesc si vegetalul. Chiar daca tablourile lui Stefan Triffa sint nonfigurative, arta sa este puternic simbolica , propunindu-si sa traduca, intr-o maniera abstracta, insa personala, “impresia de sublim si de senzual” pe care i-au produs-o “marile expozitii ale lumii, din mai toate epocile si care armonizeaza, sub varii forme, rosul si verdele”. De aceea, Dan Popescu interpreteaza aceasta cautare ca pe o “ nostalgie a Frumosului si a Armoniei, in traditie modernista”, opusa, de exemplu, unor curente precum Pop-Art, gen puternic ancorat in social si contemporan. Expectatiile lui Stefan Triffa vizeaza mai degraba asa-zisele “zone perene ale umanitatii: meditatia asupra ei insasi, de unde rozul, si alteritatea elementului natural, de unde verdele, doua zone adinc infiltrate in subconstientul colectiv”. Maniera expresionista de a aborda cele doua elemente cromatice este intarita de tehnica speciala a artistului: el picteaza fara pensula , folosindu-si direct miinile. Dan Popescu crede ca stilul artistului il apropie de “traditia levantina, a culorilor vii, in contrast cu austeritatea bizantinilor, de exemplu”. Artistul marturiseste ca se teme intrucitva de reactiile publicului romanesc, pentru ca, “tipic pentru tarile postcomuniste, genul acesta a fost sarit, efectiv. Nu avem traditie si nici macar curiozitate in aceasta sfera. De obicei, romanul nu se gindeste la munca de rafinare, care mie mi-a luat ani intregi, ci priveste simplist rezultatul si sfideaza cu un «De-astea pot sa-ti torn oricite».” Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea