Social

Potentialii clienti ai agentiilor de turism, identificati ca la politie

Clientul care intra intr-o agentie romaneasca de turism pentru a afla ofertele pe o destinatie care-l intereseaza trebuie identificat ca la politie, iar tour-operatorii au obligatia de a pastra toate informatiile privind identitatea clientului pentru o perioada de cel putin 5 ani . Nu este o gluma, ci o prevedere a "Normelor privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism, standardele de cunoastere a clientelei si control intern pentru entitatile raportoare care nu sunt supuse supravegherii prudentiale a unor autoritati". Normele au fost elaborate de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) si publicate in Monitorul Oficial numarul 623 din 19 iulie 2006, intrand in vigoare pe 19 octombrie. Noul act normativ a bagat groaza in agentiile de turism, dupa ce amenzile de sute de milioane, prevazute de Legea 656, au facut gauri insemnate in buzunarele catorva tour-operatori importanti. Cum normele prevad ca entitatile reglementate (intre care, pe langa agentiile de turism, se numara si agentiile imobiliare) "trebuie sa adopte politici si proceduri interne eficiente de cunoastere a clientelei, denumite in continuare programe de cunoastere a clientelei, care sa previna folosirea entitatilor de catre clientii acestora pentru desfasurarea unor activitati de natura infractionala sau a altor activitati contrare legii" tour-operatorii au fost initial destul de reticenti in aplicarea ad literam a prevederilor legii. Numai ca au omis sa aplice si alte prevederi ale deciziei 496 / 2006 a ONPCSB, cum ar fi de pilda desemnarea unei persoane prin intermediul careia sa comunice oficiului "operatiunile suspecte de spalare a banilor sau de finantare a actelor de terorism si operatiunile de depunere / retragere in numerar, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro". Evident, dupa primele amenzi usturatoare aplicate catorva agentii de inspectorii ONPCSB, restul tour-operatorilor s-au repliat rapid si au desemnat cate o persoana care sa intocmeasca rapoartele prevazute de lege. Numai ca anumite prevederi ale normelor, cum ar fi cele referitoare la identificarea clientilor sau la raportarea asa-numitelor tranzactii suspecte, li se par pur si simplu inaplicabile agentiilor de turism, care acuza si faptul ca ONPCSB s-ar fi trezit acum, la patru ani de la intrarea in vigoare a Legii 656, sa dea amenzi colosale pentru erori pur formale. Presedintele ONPCSB, Adriana Popa, spune insa ca nu se pune problema ca agentiile de turism sa fi fost amendate din senin, intrucat in cele trei luni scurse intre publicarea normelor in Monitorul Oficial si intrarea lor in vigoare, tour-operatorii au fost anuntati prin intermediul Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT). Mai mult, oficiul a organizat si traininguri la care puteau participa persoanele care urmau sa intocmeasca rapoartele prevazute de lege. Justificarea aparitiei acestor norme extrem de dure este steguletul galben pe care Romania il avea de la UE in acest domeniu, precum si recomandarea ca oficiul sa-si intensifice activitatile de supraveghere si control si sa emita cadrul legislativ secundar pentru Legea 656. Dupa aparitia modificarilor la Legea 656 si a normelor de aplicare, raportul de monitorizare UE din 26 septembrie 2006 a ridicat steguletul galben, asa ca, din punctul de vedere al ONPCSB, schimbarea cadrului legislativ a fost un succes. Adriana Popa recunoaste insa ca normele "suporta anumite imbunatatiri" si ne-a declarat ca la nivelul Ministerului Justitiei s-a format un comitet care lucreaza la revizuirea acestui act normativ. Nu am putut insa obtine o explicatie coerenta cu privire la felul in care un simplu angajat al unei agentii de turism s-ar putea transforma peste noapte in inspector fiscal, capabil sa depisteze tranzactii suspecte de spalare de bani , intrucat presedintele ONPCSB a intrat brusc in criza de timp, din cauza unei sedinte de Guvern care se terminase de vreo doua ore. Desi ar fi fost de asteptat ca tour-operatorii romani sa faca un scandal imens dupa primele amenzi, reactiile au fost mai degraba modeste. Explicatia e simpla: daca acum, la peste o luna de la intrarea in vigoare a normelor, inspectorii ONPCSB ar lua tour-operatorii la puricat cu legea in mana, numarul celor care ar scapa neamendati ar fi infim. Am incercat sa aflam punctul de vedere al sefului agentiei Paralela 45 , una din cele amendate recent de ONPCSB cu sume serioase, dar Alin Burcea , altminteri unul din cei mai volubili patroni din turismul romanesc, a fost de negasit.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea