Social

Garantia produselor cumparate iese la mezat

De la 1 ianuarie 2007, garantiile televizoarelor, frigiderelor sau calculatoarelor vor putea fi negociate intre vinzator si cumparator. La cerintele Uniunii Europene, in loc de certificate de garantie pentru produsele de folosinta indelungata vinzatorii vor incheia contracte de conformitate cu consumatorii. Adica romanii vor avea posibilitatea sa negocieze cu vinzatorul garantia produsului cumparat. Legea nr. 449/2003 privind vinzarea produselor si garantiile asociate acestora va intra in vigoare la 1 ianuarie 2007. „Legea a fost aprobata in 2003, insa, fiind vorba despre schimbari majore in cadrul legislatiei, este nevoie de timp ca agentii economici sa se obisnuiasca cu modificarile“, declara Laura Pascu , purtator de cuvint al Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC). Contract de conformitate Drepturile cumparatorilor, in cazul in care produsele prezinta defecte, vor fi mai bine protejate de contractele de conformitate. „Orice tranzactie se va baza pe un contract de vinzare-cumparare, in cazul contractelor de conformitate. Inainte nu se foloseau decit bonurile fiscale si certificatele de garantie, care de multe ori erau ambigue“, declara Chita Prelipcean, de la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Produsele uzate, garantate un an Noua lege permite vinzatorului sa stabileasca termenul de garantie pentru produsele de folosinta indelungata, insa si consumatorul are la rindul sau posibilitatea de a negocia cu vinzatorul termenul si clauzele garantiei. Totodata, legea specifica faptul ca raspunderea vinzatorului este pe o perioada de doi ani de la cumpararea produsului, chiar daca acesta stabileste garantia pe un an si jumatate. „Agentul economic poate stabili orice termen de garantie pentru un produs, inclusiv sub doi ani. Dar legea il obliga sa raspunda pentru produsul vindut timp de doi ani de la vinzarea produsului“, spune Chita Prelipcean. Ea adauga ca, daca in contractul de conformitate garantia produsului este stabilita sub doi ani, potrivit clauzelor din contract negociate de vinzator si consumator, acesta din urma poate fi nevoit sa plateasca anumite servicii. Daca pentru un calculator, de exemplu, vinzatorul a negociat perioada de garantie la un an si jumatate, iar dupa aceasta perioada produsul se defecteaza, agentul comercial are obligatia sa repare calculatorul pina la trecerea celor doi ani prevazuti de lege. Pentru aceasta reparatie clientul trebuie sa plateasca sau nu, in functie de felul in care a negociat contractul de conformitate pentru calculator - in intregime sau numai pentru anumite componente. „Daca vinzatorul ofera pentru un produs o garantie de cinci ani, consumatorul beneficiaza gratuit de eventuale reparatii sau i se poate inlocui produsul timp de doi ani. In restul de trei ani, repararea sau inlocuirea produsului se face doar pe baza clauzelor din contract“, explica Laura Pascu. Pentru produsele uzate, raspunderea vinzatorului este angajata cel putin un an. Frigider nou la pret de second-hand Spre deosebire de actuala lege, care prevede ca in cazul unui produs defect, inca in garantie, vinzatorul este obligat in primul rind sa-i repare produsul, apoi sa-l inlocuiasca si in ultimul rind sa-i restituie banii, noua legislatie ofera posibilitatea romanilor de a alege intre a le fi reparat sau a le fi schimbat produsul cu unul similar. „Oamenii pot chiar negocia pretul unui produs, in situatia in care, de exemplu, vor sa cumpere un frigider care a stat in vitrina mai multe luni. Desi produsul este nou, el poate fi considerat uzat si se poate achizitiona la un pret negociabil“, adauga Pascu. Plingere in doua luni Consumatorul trebuie sa-l informeze pe vinzator despre aparitia unei defectiuni a produsului in maximum doua luni de la data la care a constatat-o. „In situatia in care cineva nu reclama lipsa de conformitate in interiorul celor doua luni, nu va mai putea angaja raspunderea acestuia pentru defectiunea respectiva“, spune Laura Pascu. Ea adauga ca daca defectiunea apare in perioada celor doi ani de garantie legala, dar este reclamata dupa trecerea acestui termen, in cadrul perioadei de doua luni, vinzatorul este obligat prin lege sa raspunda de produsul respectiv. Se dau amenzi grele Potrivit noii legi, agentii economici care nu vor respecta prevederile din contractele de conformitate, cu privire la continutul garantiei, vor fi sanctionati cu amenzi contraventionale de la 1.000 la 2.000 RON. In cazul nerespectarii prevederilor referitoare la raspunderea vinzatorului pentru lipsa de conformitate a produselor, agentul economic poate fi sanctionat cu amenda de la 5.000 la 25.000 RON. Pacaliti pe dreptul si ignoranta noastra Un cumparator din sapte care depun plingere la protectia consumatorilor reclama nerespectarea clauzelor din certificatele de garantie de catre agentii economici. Asociatia pentru Protectia Consumatorilor Romani (APC) a primit anul acesta, pina in luna august, peste 1.300 de sesizari privind nerespectarea clauzelor din certificatele de garantie. „Peste 14% dintre reclamanti au avut probleme cu faptul ca produsele stricate, inca in garantie, nu au fost reparate, inlocuite sau nu li s-au dat banii inapoi“, declara Laura Pascu, purtator de cuvint al APC. Ea a adaugat faptul ca oamenii nu sint informati corect despre drepturile pe care le au si sint foarte usor pacaliti de agentii economici. „Am cumparat un televizor care s-a defectat la scurt timp si l-am dus inapoi, la reparat, fiind inca in garantie. M-au plimbat de la un service la altul saptamini intregi, spunind ca nu poate fi reparat si nici nu au vrut sa mi-l inlocuiasca“, povesteste Eva Todirut, unul dintre reclamanti. Ea isi aminteste ca timp de o luna nu a primit nici un raspuns de la service-ul unde era televizorul, intr-un final, la insistentele ei, fiindu-i schimbat produsul. Tepe pe baza de nestiinta sustine ca aceste neplaceri provin din faptul ca agentii economici sint constienti ca oamenii nu-si cunosc drepturile si profita de acest lucru. „Daca oamenii ar cunoaste legea, ar putea evita multe cazuri de acest gen“, spune Laura Pascu. Potrivit legii actuale, orice produs, indiferent de natura sa, poate fi inapoiat vinzatorului in termen de o luna. „Orice vinzator este obligat prin lege sa primeasca inapoi, in 30 de zile de la vinzarea produsului, si un pix, daca este nevoie“, spune Laura Pascu. Ea adauga ca omul este oarecum indus in eroare prin faptul ca in toate magazinele exista afise care sfatuiesc consumatorul sa pastreze bonul pina la iesirea din unitate. „Nu exista nici un afis care sa explice faptul ca omul trebuie sa pastreze bonul cel putin 30 de zile, pentru ca sa poata returna un produs defect in timp de 30 de zile“, declara Laura Pascu. Aspirina inapoi Totodata, magazinele care au afisate anunturi de genul „Marfa vinduta nu se primeste inapoi” incalca legea. “Astfel de afise sint absolut ilegale. Ele trebuie reclamate de catre consumatori la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), pentru a se putea aplica sanctiunile de rigoare“, spune Chita Prelipcean, de la ANPC. Robert Hart, consilier de presa la ANPC, sustine ca legea se aplica si in cazul farmaciilor, cele mai multe dintre acestea avind afisate anunturi ca nu primesc inapoi medicamentele vindute. „Orice consumator poate sa se duca si la farmacie sa restituie medicamente sau alte produse farmaceutice, daca are un motiv intemeiat. De exemplu, se pot schimba sau inapoia medicamente daca au termenul de valabilitate expirat. Sau se pot schimba produse, cum ar fi suzetele pentru bebelusi, daca persoana respectiva doreste o suzeta mai mare sau mai mica“, explica Robert Hart.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea