IT & C

Pretul vinului ne amageste papilele gustative

Pretul vinului aduce in sufletele consumatorilor mai multa satisfactie decit calitatea propriu-zisa a produsului, arata un studiu recent de neuroeconomie. Daca vreti sa nu fiti pacaliti cind apreciati calitatea unui vin, degustati-l inainte de a-i afla pretul. Altfel, papilele gustative au toate sansele sa uite de buchet, textura si aroma, ghidindu-se mai degraba dupa cifrele marcate pe sticla. „Cind pretul creste, desi gustul ramine neschimbat, satisfactia resimtita de amatorii de vin este mult mai mare“, afirma specialista in neuroeconomie Hilke Plassmann de la Institutul de Tehnologie din California (Pasadena). Alaturi de cercetatorii de la Universitatea Stanford , ea a folosit tehnica rezonantei magnetice pentru a urmari reactiile la nivel cerebral ale degustatorilor amatori. La cercetarea de marketing au participat 20 de studenti care si-au delectat bolta palatina cu varietati de vin rosu. Fiecare a fost prezentat o data la pretul de piata si alta data la un pret sensibil diferit. Cind vinul de 5 dolari a fost oferit ca unul de o calitate net superioara la un pret de 45 de dolari, degustatorii au dat note aproape de doua ori mai mari, informeaza agentia americana de presa McClatchy-Tribune. Atunci cind vinul aflat pe piata la 90 de dolari a fost prezentat ca valorind abia 10 dolari, nivelul de satisfactie a scazut, la rindul lui, la jumatate. Influenta pretului asupra aprecierii vinului a fost observata si prin urmarirea activitatii neuronale in regiunea cerebrala asociata cu placerea (cortexul medial orbitofrontal). Astfel, s-a observat ca, atunci cind pretul anuntat era mai mare decit in realitate, asteptarile hedoniste ale degustatorului erau insotite de o crestere a nivelului de oxigenare a singelului la nivelul acestei regiuni cerebrale. Paradoxal, in unele cazuri aceste modificari se produceau in lipsa activarii zonei cortexului responsabile cu interpretarea gustului, informeaza cotidianul francez „Liberation“. „Ceea ce vrem sa dovedim prin acest studiu este ca pretul poate influenta in mod real calitatea“, spune profesorul de marketing Baba Shiv, coautor al studiului. „In esenta, pretul modifica experientele pe care oamenii le au in legatura cu produsul, deci si decizia de a cumpara acel produs“, spune specialistul, citat de site-ul ScienceDaily. Noul experiment pune la indoiala una dintre axiomele marketingului potrivit careia placerea resimtita in urma consumului unui produs ar depinde exclusiv de calitatile sale intrinseci si de intensitatea dorintei consumatorului. Or, noua cercetare reuseste sa demonstreze ca „schimbarea pretului unui produs influenteaza procesele neuronale asociate cu senzatia de satisfactie“, spune Shiv. El a observat un efect similar intr-un alt studiu, care a demonstrat ca persoanele care plateau un pret mai mare pentru o bautura energizanta erau in stare sa rezolve mai multe jocuri de inteligenta decit cei care achitasera pentru acelasi energizant un pret cu discount. Patronii de restaurant au de invatat din acest studiu, crede Patrick McElligott de la o crama din Oregon. El le recomanda sa testeze vinul pe care vor sa-l cumpere inainte de a intreba care este pretul, potrivit agentiei de stiri McClatchy-Tribune. „Consumatorul mai are inca de invatat cind vine vorba de cit de multa incredere sa aiba in propria judecata“, observa Fred Franzia, posesorul unei companii de vin din California. Consumatorul bea anul Pe linga pretul piperat, un alt mijloc de a creste asteptarile consumatorului este apelul la vechimea vinului. „Odata ma aflam la o masa unde lumea lauda un vin ca fiind extrem de bun. L-am mirosit, nu mi-a placut si n-am vrut sa gust. Mi s-a spus «Cum, domnule, e vin din ’75, e foarte bun». Era bun, insa doar la nivel psihic. In creierul lui, consumatorul bea de fapt anul“, povesteste pentru Cotidianul enologul dr. ing. Ion Pusca. Director a doua magazine de prezentare si vinzare de vin din Capitala, el spune ca intilneste multe persoane care ajung la vinoteca si cer „un vin de virsta socrului“, fara sa stie ca un vin rosu, de exemplu, pierde din calitate o data ce trece de 15- 20 de ani . In plus, multi dintre musteriii sai mizeaza exclusiv pe pret fara sa ia in calcul faptul ca „exista societati noi care, pentru ca nu au inca un nume, lasa pretul mai mic, chiar daca vinul este la fel de bun ca altele mai scumpe“. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele