Cresterea copilului

#bullying #studiu #elevi

Studiu! Un elev din doi este victima bullyingului. 4 elevi din 5 sunt martori la un astfel de eveniment

Un procent covarsitor de elevi - 81% - afirma ca au fost martori ai situatiilor de bullying in scoala unde invata, in vreme ce mai mult de un sfert - 28% - dintre respondenti afirma ca, in unitatea de invatamant pe care o frecventeaza, au asistat cu frecventa ridicata (des si foarte des) la astfel de situatii, arata datele celei mai recente anchete derulate de Salvati Copiii Romania (2022). Procentele sunt mai mari decat cele indicate de studiul Salvati Copiii din anul 2016, cand 73% dintre elevi au spus ca asistasera la astfel de situatii in scoala, iar frecventele ridicate fusesera indicate de 22,7% dintre respondenti. In acest context, Salvati Copiii Romania a extins programul de prevenire a actiunilor de bullying in gradinite si scoli, considerand ca intreaga comunitate poate sustine scolile, pentru a facilita functionarea grupurilor de actiune antibullying.

 

Salvati Copiii Romania a organizat Conferinta regionala „Dreptul la pauza fara bullying - cooperare si bune practici pentru comunitati educationale sigure” editia a III-a, in colaborare cu Ministerul Educatiei, in data de 28 martie, la Targu Mures, cu participarea reprezentantilor din toate institutiile relevante: primarii, prefecturi, inspectorate scolare judetene, CJRAE, DGASPC, CCD, DAS, Birou Siguranta Scolara, consiliile judetene ale elevilor, reprezentanti ai parintilor.

Evenimentul are drept scop crearea contextului pentru o mai buna colaborare a tuturor actorilor responsabili in prevenirea si gestionarea fenomenului de bullying si promovarea modelelor functionale ale programelor de prevenire a bullyingului, testate de scoli si gradinite cu sprijinul Salvati Copiii.

DATE STATISTICE

Inca din 2016, Salvati Copiii Romania atragea atentia asupra extinderii fenomenului de bullying, daca nu se iau masuri complexe pentru reducerea violentei din scoli, dand publicitatii Primul studiu national cu privire la fenomenul de bullying in scolile romanesti. La finalul anului scolar 2021 - 2022, Salvati Copiii a derulat o consultare online, la care au participat 4449 de elevi, cu varsta intre 10 si 18 ani, utilizand metoda si scenariul folosite in realizarea studiului cu privire la fenomenul de bullying din 2016.

Aproape jumatate dintre respondenti (49%) afirma ca au fost victime ale bullyingului, in timp ce 1 din 10 spune ca s-a aflat des sau foarte des in astfel de situatii. Ingrijoratoare este evolutia procentului elevilor care spun ca au fost victime ale bullyingului (de la 29% in 2016 la 49% in 2022)

  •  81% dintre elevi (peste 4 din 5) afirma ca au fost martori ai situatiilor de bullying in scoala unde invata.
  • 28% dintre respondenti afirma ca, in unitatea de invatamant pe care o frecventeaza, au asistat cu frecventa ridicata (des si foarte des) la astfel de situatii.

Procentele sunt mai mari decat cele indicate de studiul Salvati Copiii din anul 2016, cand 73% dintre elevi au spus ca asistasera la astfel de situatii in scoala, iar frecventele ridicate fusesera indicate de 22,7% dintre respondenti.

  • Retelele de socializare sunt indicate ca mediu in care copiii asista frecvent la situatii de bullying – 79% dintre respondenti afirmand ca au asistat la astfel de situatii, in timp ce proportia celor care indica frecvente ridicate ajunge, in cazul retelelor de socializare, la 45% din esantion.
  • Peste un sfert dintre elevi (27%) admit ca s-au aflat in pozitia de autor al actelor de bullying, in schimb proportia celor care admit frecvente ridicate ale acestui comportament este de doar 2% (rezultate explicabile mai ales prin caracterul dezirabil al intrebarii). O crestere fata de rezultatele studiului din 2016 se inregistreaza si sub acest aspect, dar evolutia nu este nici pe departe la fel de dramatica. 
  • 84% dintre elevi afirma ca, in situatii de bullying, au intervenit activ in sprijinul victimei, peste jumatate (54%) sustinand ca au adoptat aceasta atitudine des sau foarte des. Remarcam o usoara scadere (cu 2%) fata de rezultatele studiului din 2016.
  • Peste trei sferturi dintre respondenti (77%) afirma ca, in situatii de bullying, adultul care intervine este profesorul diriginte. Cu o frecventa mai redusa (51%) a fost indicat directorul, urmat de alte cadre didactice (42%), unii elevi (35%), profesorul de serviciu (25%), consilierul scolar (18%), in timp ce 2% dintre respondenti sustin ca nimeni nu intervine in astfel de situatii.

EVALUAREA CLIMATULUI EDUCATIONAL:

Salvati Copiii Romania a sustinut in perioada 2022 – 2024 aproximativ 130 de scoli in procesul de infiintare sau consolidare a grupului de actiune antibullying. Primul pas in acest proces il reprezinta evaluarea climatului scolar pentru fiecare scoala prin aplicarea unor chestionare adresate elevilor, cadrelor didactice si parintilor.

La aceste chestionare au raspuns 15.345 de elevi, 14.828 de parinti, 1.413 profesori din scoli gimnaziale si licee din Bucuresti, Buzau, Harghita, Cluj, Brasov, Ialomita.

Chiar si in contextul in care aceste chestionare au fost adresate in scoli in care au loc activitati de prevenire a bullyingului, nevoile care trebuie adresate sunt multiple:

* cultivarea respectului si empatiei:

  • 50% dintre copii considera ca exista respect si intelegerea reciproca intre colegi.
  • 60% dintre parinti confirma nevoia imbunatatirii respectului dintre copii, in timp ce 50% dintre profesori au aceeasi opinie.

* participarea elevilor la stabilirea regulilor din scoala:

  • 76,8% dintre elevi sustin ca nu au fost consultati in stabilirea regulilor de la nivelul scolii lor.
  • 22,9% dintre parinti spun ca au cunostinta de regulile scolii, fara a fi neaparat implicati in stabilirea lor.
  • 39,5% dintre profesori spun ca regulile se stabilesc fara ca elevii sa fie consultati.

* considerarea opiniei elevilor cu privire la modul in care se desfasoara orele si alte activitati din scoala:

Cand vine vorba despre includerea propunerilor elevilor in organizarea orelor, atat elevii (80%), cat si parintii (76%) au afirmat ca nu simt ca opiniile lor sunt integrate in organizarea activitatilor educationale de la scoala. Aceeasi realitate este confirmata chiar si de cadrele didactice (60%), care au afirmat ca propunerile elevilor sunt in mica masura incluse in organizarea orelor sau activitatilor de la scoala.

* suport emotional din partea cadrelor didactice:

Atunci cand vine vorba de sustinerea emotionala a elevilor acestia spun, in proportie de 56,5%, ca nu simt suport din partea cadrelor didactice. 46,6% dintre parinti spun ca elevii nu primesc suport emotional din partea profesorilor. 24% dintre profesori spun ca nu sunt pregatiti sa ofere suport emotional elevilor.

„Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adultilor si continua in absenta unor masuri specifice de interventie. Asadar, bullyingul are consecinte pentru toata lumea – chiar si pentru aceia care, initial, nu par implicati. De aceea este importanta implicarea intregii comunitati, pe mai multe paliere, pentru ca aceste comportamente sa fie prevenite. Bullyingul este problema copiilor, afecteaza concentrarea si performanta scolara, excluziunea sociala si umilintele lasa rani emotionale profunde, dar responsabilitatea setarii unui cadru bazat pe toleranta, grija respect si curaj revine adultilor – parinti si profesori”, a explicat Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din cresterea-copilului

Sfatul expertului