Vedete din Romania

Metrosexualii din Romania

Narcisist, urban, heterosexual, mereu in contact cu latura sa feminina, cheltuind enorm pe produse cosmetice si garderoba, avind chiar un ritual de infrumusetare zilnic, metrosexualul si-a trait traiul si si-a mincat malaiul in Occident si SUA. La noi insa, trendul mai numara citiva adepti si putine lacasuri de cult, cu toate ca, afirma specialistul in istoria modei Ovidiu Buta, "in Romania barbatul n-a avut niciodata obisnuinta de a se intretine. Intotdeauna unul care facea asta era etichetat automat ca avind inclinatii sexuale diferite sau o mica problema". Debut si definitie Termenul de metrosexual a vazut lumina prima data in 1994, in paginile jurnalului „The Independent“. Articolul „Barbatul din oglinda“, de Mark Simpson, a dat tonul unei mode. De atunci insa, definitiile au tot variat. Ovidiu Buta caracterizeaza metrosexualul drept „eminamente urban, estetic pronuntat, cu o disponibilitate de a cheltui. Enorma, fiindca el are in centrul vietii si al preocuparilor lui cotidiene propria persoana, nu cunoaste limite. Implica narcisism, din moment ce toate aceste demersuri duc la exacerbarea imaginii sale“. Antropologul specializat in moda Alec Balasescu il vede putin diferit - „un barbat care dovedeste grija fata de aspectul sau fizic, cunoastere in domeniul estetic si poate inclinatie spre arta, lucruri care nu intra in general in definitia genului masculin inventat dupa revolutia industriala, adica genul burghez sobru, iar mai spre noi genul cromagnon care bea bere, sta cu sapca de baseball pe cap in interior (uneori interioare de lux) sau nu rateaza nici un meci in pozitiile descrise mai sus (sapca, bere)“. In opinia lui Maurice Munteanu, stilist la revista „Elle“, „metrosexualul este rezultatul promovarii agresive a notiunii de brand, de fashion si lifestyle. Se ascunde in spatele unor concepte extrem de instabile si superficiale. Metrosexualul este un fel de Dubai intr-un top al oraselor de croaziera acreditate pe harta intereselor glamour“. Ovidiu Buta sustine aceasta interpretare, declarind ca „metrosexualitatea a fost inventata intr-un birou de marketing, pentru ca el cumpara niste produse cosmetice special inventate pentru el. Le fac si firme traditionaliste, de exemplu Nivea“. Numele, domeniul, preferintele Toti cei trei experti au afirmat ca nu pot sa estimeze numarul metrosexualilor din Romania. Cind a fost sa dea nume, Alec Balasescu a inclinat catre presedintele Camerei Deputatilor, „Bogdan Olteanu. Emulatia imaginii lui Pim Fortuyn, sper sa nu aiba acelasi sfirsit tragic. Pim era gay declarat, politician olandez, un adevarat dandy“. Tot pe lista metrosexualilor il plaseaza pe actorul si prezentatorul Petre Fumuru. Ovidiu Buta are insa rezerve: „In zona prezentatorilor tv nu putem vorbi despre metrosexuali. In primul rind, cred ca n-ar da foarte bine pe sticla. Pare fortat, are un aer nefiresc, presupun ca de aceea este si evitat“. Expertul in istoria modei crede ca „adevaratii metrosexuali sint cei care isi asuma acest statut, iar la noi sint doar citiva care fac asta in ultimul timp, dar fara sa fie suta la suta. Cum sint Botezatu, Mutu – care nu e altceva decit un copy/paste al lui Beckham, idolul metrosexualilor – si, in muzica, Razvan Fodor. Cam atit“. Si Maurice Munteanu il invoca pe Adrian Mutu, dar intr-un sens peiorativ, „pentru ca arata penibil de pretios, pentru ca e pensat cu mult peste limita bunului-simt, pentru ca arata exact cum nu trebuie sa arate un barbat cool. Imaginea Cavalli&Co il descrie cel mai bine. Asa nu!“. Facilitati si stramosi Stilistul Maurice Munteanu se plinge ca „saloanele destinate exclusiv barbatilor nu sint foarte multe, eu cunosc numai doua“. Ovidiu Buta e ceva mai optimist: „Nu sint informatii foarte vizibile, dar exista deja saloane de infrumusetare dedicate exclusiv barbatilor, in care totul se face cu storurile trase. Exista gym-ul, forma suprema pentru metrosexuali, unde exerseaza si-si expune corpul. El trateaza spatiul respectiv ca pe o scena pe care isi etaleaza muschii, noile liftinguri faciale etc. E cel putin exhibitionist“. Specialistul in istoria modei concluzioneaza: „Cumva piata s-a obisnuit cu ideea ca un barbat trebuie sa fie ingrijit, nu si cu excesele lui“. Alec Balasescu explica originile metrosexualului: „Deviat din estetica miscarii gay, care s-a afirmat public in anii ‘60 si a transformat o estetica stigmatizanta intr-una de prestigiu. Aceasta a fost preluata 30 de ani mai tirziu de cei ce au mai mult timp si resurse la indemina (materiale sau culturale)“. Ovidiu Buta marturiseste ca „am cochetat cu ideea de a face conexiuni intre metrosexual si dandy, dar vorbim despre doua curente complet diferite, desi pun accentul pe estetica barbatului. Privit cu ochii de acum, dandismul nu mi s-a parut prea puternic ca look. L-as lega mai degraba de übersexual, un nou curent existent in moda, care pune accent pe imaginea masculina fara a o exacerba“. Viitorul suna über „In ultima instanta, Romania se caracterizeaza prin retrosexuali. Banuiesc ca viitorul cel mai fericit ar fi übersexualul, care e tot cumva o raportare la traditie, la trecut, dar cu mai multa grija fata de propria persoana“, opineaza Ovidiu Buta. Alec Balasescu invoca „perimetrosexualul, care mi se pare interesant: este vorba de cei ce traiesc cu iluzia metrosexualitatii, dar vin din sau se afla in medii periferice metropolitane, adica nu impartasesc pe de-a-ntregul experienta metro“. El adauga ca in Romania perimetrosexualii sint multi si usor de identificat. Maurice Munteanu precizeaza ca metrosexualul a „iesit“ din moda. Barbatii de aceasta orientare nu prea mai sint agreati de femei, nici macar colectiile destinate barbatilor nu mai sint atit de glam. Retrosexualul domina clar „topurile““. El adauga insa ca, „in orice caz, tot mai multi barbati au inceput sa fie preocupati de look-ul lor, intr-o masura nu tocmai fericita, in sensul in care rezultatul final nu e spectaculos. Dimpotriva. Arata extrem de... romaneste“. Terminologie * Sapiosexualul: un mascul care considera inteligenta atragatoare si o foloseste ca arma de seductie * Pomosexualul: cel care refuza sa i se atribuie orice orientare sexuala. „Pomo“ este abrevierea lui „postmodern“ * Übersexualul: un barbat rafinat, dar care se raporteaza la notiunea patriarhala de masculinitate * Retrosexualul: masculul alpha care cheltuieste cit mai putini bani cu putinta pe propriul aspect Varietati de Hollywood Potrivit celor mai recente estimari, publicate de revista „Access Hollywood“, cetatea filmului abunda in masculi „retro“, „metro“ si „intre“. De pilda, Jennifer Aniston l-a inlocuit pe metrosexualul absolut Brad Pitt cu retro-ul Vince Vaughn. In categoria celor care nu se sinchisesc de aspect intra si Will Ferrell si Jack Black. Teritoriul metro este actualmente dominat de piratii Johnny Depp si Orlando Bloom . Ben Affleck are o categorie numai a lui: retrosexualul camuflat. Cei mai numerosi sint insa aceia „intre“, care alterneaza look-ul metro cu cel retro: Own Wilson, Hugh Jackman, George Clooney, Mark Wahlberg si Colin Farrell .

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din vedete-din-romania

Expertul Acasa.ro, Monica Zainescu, make-up artist

Experti Stil

Expertul Acasa.ro, Gabi Urda: La ce ma uit cand cumpar un palton, haina de iarna

Experti Stil

Expertul Acasa.ro, Gabi Urda: Catifea – manevra vestimentara de toamna

Experti Stil

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Irina Markovits: Nu esti tu de vina, ci hainele

Expertul Acasa.ro, Irina Markovits

Pune o intrebare

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Gabi Urda: Cum sa-ti alegi blazerul/sacoul/taiorul

Expertul Acasa.ro, Gabi Urda, consultant de comunicare si stilist personal

Pune o intrebare