Stiinta & Tehnologie

SUV-urile compacte incep ofensiva

Segmentul auto care raporteaza una dintre cele mai mari rate de crestere a vinzarilor la nivel mondial, SUV, a atras si mai mult atentia producatorilor premium. Dupa aparitia longevivelor SUV-uri de clasa mare si dupa succesul din ultimii ani inregistrat de soft-offroaderele de clasa medie, tot mai multi producatori auto isi indreapta atentia spre fabricarea de SUV-uri cu dimensiuni reduse, mai accesibile celor care vor sa achizitioneze o masina premium la preturi mai mici. Bayerische Motoren Werke (BMW) a fost primul producator premium european care a sesizat aceasta oportunitate. Dupa lansarea modelului X5, bavarezii au atras atentia cu X3. De altfel, in Romania, X3 este cea mai bine vinduta masina BMW, potrivit datelor pe 2006 ale importatorului Automobile Bavaria. Modelul X3 s-a vindut anul trecut in 394 de exemplare, in timp ce X5 a fost ales de 325 de clienti. In ceea ce priveste dimensiunile, X3 masoara 4,57 metri in lungime, 1,85 metri in latime si 1,67 metri in inaltime. De fapt, X3 este mai mic decit fratele sau X5 cu zece centimetri in lungime, doi centimetri in latime si patru centimetri in inaltime. Gama de motorizari cuprinde sase propulsoare, trei pe benzina si trei pe motorina. Motoarele in patru cilindri de 2 litri, atit pe benzina, cit si pe motorina, dispun de 150 de cai-putere. Motorul pe benzina, denumit 2,5, are 218 cai-putere, in timp ce virful de gama, de 3 litri, genereaza 272 de cai-putere. Cele doua propulsoare diesel de 3 litri dezvolta 218, respectiv 286 de cai-putere. Preturile de achizitie incep de la euro , excluzind taxele. Moda SUV-urilor a stirnit interesul pina si constructorilor mai conservatori. Volvo a intrat pe acest segment o data cu lansarea modelului de clasa mare XC 90. Tot in premiera pentru producatorul suedez, cerintele americanilor in materie de propulsoare puternice i-au determinat pe cei de la Volvo sa introduca pe XC 90 primul motor V8. Propulsorul de 4,4 litri genereaza 315 cai-putere si beneficiaza de un cuplu motor de 440 Newton-metri. Pretul fara taxe este de 55.000 de euro. SUV-ul compact care va fi lansat in 2009 va purta numele de XC 60. Un alt constructor suedez, Saab, a prezentat in 2006 conceptul 9-7X, un SUV de lux, care este disponibil deja pe piata. Aflat inca in stadiul de concept, 9-4X se anunta a fi un soft-offroader cu personalitate, la fel ca fratele sau mai mare. Dupa mai mult de un sfert de secol de experienta in tractiunea integrala, Audi a intrat o data cu Q7 pe tarimul off-roaderelor veritabile. In acest moment, nemtii din Ingolstadt pregatesc noi modele, un Q7 mai mic, care va purta numele de Q5, fiind estimat sa se lanseze pe piata in 2008. Cu ML si GL in portofoliu, gigantul din Stuttgart si-a facut planuri pentru cel mai mic SUV al sau: MLK, care are toate sansele sa apara pe piata la anul. Planurile mari pentru masinile mai mici pastreaza eterna rivalitate dintre nemtii de la Audi si BMW. Bavarezii tatoneaza terenul cu un model mai mic decit X3, denumit X1, si care este bazat pe platforma celui mai mic BMW existent, Seria 1. Tot in segmentul SUV-urilor mici, Audi are planuri sa dezvolte Q3, fiind in fapt un A3 cu look de Q5 sau Q7. In aceasta categorie auto insa concurenta este acerba. Atit X1, cit si Q3 vor avea de infruntat modele care au facut istorie pe acest segment: Toyota RAV4, Hyundai Santa Fe sau Tucson. Cel mai bine vindute SUV-uri din primul trimestru Masinile de teren uriase si-au facut loc in Top 10, dominat de asiatici. Clasamentul celor mai bine vindute zece modele de Sport Utility Vehicle (SUV) din Romania pe ansamblul primului trimestru este dominat de coreenii de la Hyundai. Potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Sante Fe conduce in continuare in preferintele romanilor, fiind achizitionat de 617 clienti. Un alt model Hyundai, Tucson, a fost comercializat in 225 de exemplare, situindu-se astfel pe pozitia a patra. Prin cele doua modele, Hyundai controleaza 25,75% din piata romaneasca de SUV-uri. Pe locul secund a venit tare din urma cel mai mare offroader de la Volkswagen. Touareg a fost vindut in 403 unitati in perioada ianuarie-martie 2007 . Pe locul al treilea s-a situat micul RAV 4, pentru care Toyota a inregistrat vinzari de 302 masini. Un alt gigant din acest segment, proaspatul lansat si luxosul Q7, si-a facut aparitia in clasament. Audi a comercializat in prima parte a acestui an 142 de unitati. Land Cruiser a atras din nou atentia asupra Toyota, fiind preferat de 133 de clienti. Cota de piata adusa producatorului Toyota de cele doua modele, RAV 4 si Land Cruiser, se cifreaza la 13,3%. Cel mai iefitn SUV din Top 10, Chevrolet Captiva, s-a vindut in 116 unitati in primul trimestru din 2007, cu trei unitati mai mult decit Honda CRV. La diferenta de o singura unitate, Kia ocupa locul al noualea cu modelul Sorento, comercializat in 112 exemplare. Clasamentul celor mai bine vindute zece modele de SUV-uri de pe piata romaneasca este incheiat de Mitsubishi Outlander, care prin cele 109 unitati si-a adjudecat o cota de piata de 3,3%. Conform statisticilor APIA, piata de autoturisme din Romania s-a cifrat la 60.000 de unitati in primele trei luni din acest an. Din aceasta cifra, 21.716 de unitati sint reprezentate de masinile autohtone vindute de cei doi producatori, Dacia si Daewoo, in scadere cu 14%. Importurile auto au avansat in primul trimestru cu 53,1%, pina la 38.283 de unitati, comparativ cu 25.000 de masini vindute in perioada similara a anului trecut.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea