Stiinta & Tehnologie

Preturi noi pentru politele Casco

Pina la finalul acestui an, tot mai multe companii de asigurari vor implementa noi sisteme de tarifare a politelor Casco auto. Societati precum Allianz-Tiriac sau Astra Asigurari au facut deja un prim pas in aceasta directie, iar Generali Asigurari se pregateste sa implementeze un sistem similar spre sfirsitul acestui an. Ce aduc nou aceste sisteme? Preturi mai mari pentru soferii „ghinionisti“, necasatoriti si cu virste pina in 25 de ani, respectiv polite mai ieftine pentru conducatorii auto neimplicati in accidente rutiere, casatoriti si cu copii. DAUNE IN CRESTERE // Cresterea spectaculoasa a parcului auto romanesc, si implicit sporirea numarului de accidente, scumpirea manoperei si a preturilor pieselor auto de schimb i-a obligat pe asiguratori sa aloce, de la an la an, tot mai multi bani pentru a-si despagubi asiguratii Casco. Asiguratorii romani se pling ca aceasta activitate a devenit aproape neprofitabila pentru ei, din moment ce rata daunei depaseste cu mult pragul de 65%. Spre exemplu, la Generali Asigurari, rata daunei a ajuns la 80-85%, iar frecventa daunei este de 62%. „Aceste cifre sint cu atit mai ingrijoratoare cu cit dauna medie s-a ridicat pina la valoarea de 800 de euro“, a declarat pentru „Prezent”, directorul departamentului daune auto din cadrul Generali, Ion Moise. Cifre asemanatoare avanseaza si reprezentantii Astra Asigurari: „In semestrul I 2006, rata daunei a fost de 83%, in crestere cu 67% fata de intervalul similar din 2005, iar frecventa daunei s-a situat la 38%. In ce priveste valoarea daunei medii, aceasta s-a situat la 2.400 RON“, a afirmat Razvan Ieremia, seful daune auto din cadrul Astra Asigurari. Nici la Allianz-Tiriac, liderul pietei auto Casco din Romania, statisticile nu sint mai bune. „In 2005, rata daunei a fost de 103,3%, iar frecventa daunelor a crescut pina la 65%. Este aberant cu atit mai mult cu cit, in Uniunea Europeana, frecventa daunelor nu depaseste 15%. Mai mult, la noi, dauna medie per eveniment, pentru portofoliul de clienti persoane fizice, s-a majorat de la 540 de euro, in 2002, la 830 de euro, in 2005“, spune Cristian Constantinescu, directorul general al companiei. TARIFAREA SEGMENTARA, O SOLUTIE VIABILA // Jucatorii de pe piata Casco sustin la unison ca singura solutie viabila pentru a readuce activitatea Casco pe drumul profitabilitatii tine de aplicarea unui sistem de tarifare diferentiata a politelor. „La prima vedere, doi din fiecare trei asigurati de-ai nostri aveau daune intr-un an. O analiza mai atenta a aratat insa ca doar unul din cinci asigurati au daune, dar nu una ci 2,3 si chiar 4 intr-un singur an. Rata daunei la care a ajuns Allianz-Tiriac anul trecut face imposibila obtinerea unui profit, obiectiv urmarit de orice societate. O solutie salvatoare ar fi fost majorarea cotatiilor de prima Casco, dar astfel am fi ajuns sa penalizam, pe nedrept, 80% dintre clientii care nu au avut daune. In aceasta situatie, noul sistem de tarifare diferentiata este cel mai viabil“, explica Cristian Constantinescu. Asiguratorii sint convinsi ca soferii cu mai multe daune la activ nu vor fi de acord sa plateasca preturi aproape duble pentru Casco si ca se vor duce la alte societati. Dar asta nu face decit sa-i bucure: „Scapam astfel de clientii rai“, spune Ion Moise. PRETURI PE MASURA FIECARUI SOFER // Mai exact, noile sisteme de tarifare a politelor Casco constau in impunerea unor preturi diferentiate in functie de „cazierul“ fiecarui sofer. Astfel, cei care s-au facut vinovati de producerea unor accidente rutiere soldate cu pagube ridicate vor fi nevoiti sa plateasca un pret mai mare pentru polita Casco, in unele cazuri existind posibilitatea sa se ajunga la dublarea primelor. La polul opus, soferii lipsiti de asemenea antecedente vor beneficia de reduceri substantiale. Liderul pietei de profil, Allianz-Tiriac a mers si mai departe, pretul politei depinzind, in principal, de virsta soferului, conduita sa in trafic, ocupatia, starea civila si vechimea permisului auto. „In ce ne priveste, profilul soferului este mai important decit caracteristicile masinii, deoarece nu aceasta din urma este vinovata ca a ajuns in pom, ci soferul care o conducea. La calculul pretului politei Casco, hotaritoare vor fi si detaliile privind virsta si starea civila. Statisticile noastre arata ca la persoanele de peste 50 de ani, rata daunei este de 52%, comparativ cu 200-250% nivel inregistrat in cazul soferilor cu virste pina in 25 de ani. Si tot statisticile au aratat ca soferii casatoriti si cu copii sint mai responsabili la volan decit nefamilistii“, a declarat Cristian Constantinescu. Compania aplica noul sistem de tarifare pentru politele auto Casco incheiate de la 1 iulie. Fiecare potential client poate obtine pretul exact al propriei polite Casco, de pe site-ul societatii. LA ASTRA, FEMEILE PLATESC MAI PUTIN // Tot de la inceputul lunii iulie, Astra Asigurari a introdus si ea un sistem asemanator. „Pentru a determina pretul unei polite Casco, pe linga criteriile legate de uzura si destinatia masinii, se iau in calcul inclusiv virsta si sexul soferului. Tariful de baza a fost facut pentru persoane cu virste intre 25-35 de ani. La acest tarif se aplica, dupa caz, coeficienti de majorare sau de reducere. Femeile platesc mai putin decit barbatii, deoarece statistic s-a demonstrat ca sint mai atente in trafic. Apoi, in cazul persoanelor cu virste sub 25 de ani si peste 68 de ani, tariful de baza se majoreaza“, a declarat pentru „Prezent“, directorul de daune din cadrul Astra, Razvan Ieremia. DIN TOAMNA, PRETURI NOI SI LA GENERALI // Printre companiile care se pregatesc sa restructureze sistemul de tarifare a politelor Casco se numara si Generali. „Din octombrie-noiembrie 2006, vom aplica la politele Casco sistemul de tarifare segmentara. Astfel, preturile vor fi determinate in functie de marca si destinatia masinii, virsta soferului si domiciliul acestuia. Spre exemplu, pentru firmele de taxi, de curierat sau de transport persoane , primele vor fi mai mari. De altfel, clientii care au avut mai multe de 3 daune intr-un an, ar putea plati pentru Casco un pret aproape dublu. Iar asiguratii care nu au avut nici o dauna in ultimii 5 ani vor beneficia de o reducere de 50%“, ne-a spus Ion Moise, directorul departamentul daune auto din cadrul companiei. Piata asigurarilor auto Casco >> Anul trecut, valoarea primelor brute subscrise din asigurarile auto Casco s-a ridicat la 364 milioane euro, cresterea nominala inregistrata fiind de aproape 38%. Pe piata de profil, ponderea acestui segment este de 30%. O crestere mult mai insemnata s-a produs insa in cazul daunelor. Daca in 2004, asiguratorii au platit cu titlu de despagubiri circa 167 milioane euro, anul trecut, suma daunelor brute platite a crescut cu 52%, ajungind la 254 milioane euro. Potrivit revistei de specialitate Profil Asigurari, segmentul asigurarilor auto Casco este dominat de 10 mari asiguratori, care detin, impreuna, o cota de piata de peste 95%.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea