Stiinta & Tehnologie

#masini ieftine #masini second-hand #masini

Piata masinilor second hand ieftine, in crestere atat la nivel international, cat si in Romania

La nivel international, piata masinilor second hand ieftine a intampinat in ultima perioada tot mai multe dificultati. Acestea au debutat la inceputul anului 2021, cand pandemia si criza materiilor prime au declansat o alta criza - criza semiconductorilor - amplificata ulterior la randul sau de valul de scumpiri al energiei electrice si al gazelor naturale.  

 

Piata auto internationala a inceput sa se confrunte cu si mai multe dificultati incepand din a doua jumatate a anului 2021, cand criza semiconductorilor s-a acutizat, afectand livrarile de modele auto noi. Timpul de asteptare pentru un autovehicul nou a ajuns chiar si la un an, iar dificultatile de pe piata masinilor noi au afectat si piata masinilor second hand ieftine.

Mai exact, proprietarii de masini noi isi schimba autoturismele, in mod normal, dupa cativa ani, introducandu-le in circuitul de masini second hand. Insa, in momentul in care livrarea masinii noi are o intarziere foarte mare, datorata crizei semiconductorilor in acest caz, proprietarul intarzie si el punerea in circuit a a masinii rulate detinute si nu alimenteaza piata de masini ieftine second hand, care, la randul sau, stagneaza si ea. 

In plus, in timp ce pe piata masinilor rulate cererea a inceput sa creasca, dealerii si-au epuizat rapid stocurile care erau deja in scadere incepand din anul 2020. Chiar daca solicitarile de masini ieftine erau foarte numeroase, oferta nu a reusit sa se ridice la nivelul acestora din cauza intarzierilor in livrarea masinilor noi.   

Efectul crizei semiconductorilor asupra industriei mondiale este in acest moment fara precedent. Anumite statistici arata ca pierderile totale vor depasi pe plan mondial peste 200 miliarde dolari, cifra reprezentand valoarea de vanzare a masinilor ce nu au putut fi produse din cauza lipsei microprocesoarelor. Exista voci avizate care spun ca vor fi produse cu mai putin de peste 7 si pana la 10 milioane de masini noi in lume.

In Romania, masinile second hand ieftine sunt la mare cautare in primul rand datorita faptului ca prea putini romani isi permit sa-si achizitioneze o masina noua. Asa ca romanii prefera sa isi schimbe masinile intre ei, pe piata de vanzari auto second hand ieftine, specialistii estimand ca pentru fiecare masina noua inmatriculata sunt aduse din import alte patru masini second-hand.

Statisticile oficiale, apartinand Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), arata ca, in 2021, in Romania s-au inmatriculat 395.759 de autoturisme second-hand (in crestere cu 3,7% fata de 2020) si doar 121.208 autoturisme noi (in scadere cu 4,1% fata de 2020). Diferentele sunt unele semnificative si arata clar care sunt tendintele pietei auto din tara noastra.

Topul masinilor second-hand este dominat de marca Volkswagen (cu aproape 50.000 de inmatriculari), care este urmata de BMW si Audi (cu cate 20.000 de masini fiecare), Ford (14.000 de vehicule) si Opel (13.000 de autovehicule). Aceste cinci marci au insumat impreuna 57% din tranzactiile realizate pe piata autohtona a masinilor second-hand anul trecut.

Situatia nu difera foarte mult in 2022, 74% dintre masinile inmatriculate in al doilea trimestru in Romania fiind autovehicule la mana a doua.

Se estimeaza ca piata internationala a masinilor uzate va ajunge la valoarea de 1,9 miliarde de dolari pana in 2028, potrivit statisticilor de specialitate. Principalul motiv al cresterii vanzarilor este acela ca, in general, posesia masinilor s-a deteriorat ajungand pana la aproximativ 3-4 ani maximum.

FOTO: tiriacauto.ro

Advertorial

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea