Stiinta & Tehnologie

La Daewoo Automobile Craiova, coreenii au primit facilitati cat valoarea investitiilor

Daewoo Automobile Romania a beneficiat de facilitati fiscale in suma de aproximativ 800 milioane euro, valoare apropiata de nivelul investitiilor realizate in Romania de grupul Daewoo, de circa 850 milioane dolari, anuntate de compania sud-coreeana. Cuantumul valoric al facilitatilor fiscale de care a beneficiat Daewoo Automobile Romania este prezentat in contractul de preluare de catre stat a pachetului de actiuni detinut de Daewoo Motor la Daewoo Automobile Romania, semnat la sfarsitul lunii august. In document este mentionata, printre diferite prevederi contractuale, si lipsa altor litigii existente sau posibile care sa impiedice sau sa conteste dreptul cumparatorului de a incheia contractul, "cu exceptia amenintarii unui litigiu fiscal cu Agentia Nationala pentru Administrare Fiscala pentru rambursarea pretinsa a aproximativ 800 milioane euro reprezentand facilitatile fiscale de care a beneficiat Societatea (Daewoo Automobile Romania - n.r.) in trecut". Prin Legea 71 / 1994, companiile straine care investeau mai mult de 50 milioane dolari in industria romaneasca si a caror productie era exportata in proportie de minimum 50% beneficiau pe o perioada de 7 ani de scutirea de la plata taxelor vamale la importul utilajelor si al materiilor prime necesare investitiei. In plus, companiile care indeplineau conditiile mentionate erau scutite de la plata impozitului pe profit pentru o perioada de 5 ani de la data obtinerii de profit, dar nu mai mult de 7 ani de la data inceperii activitatii productive. Legea 71 prevedea ca firma va fi obligata la plata retroactiva a tuturor impozitelor si taxelor, in cazul in care, intr-o perioada de 14 ani calculata de la data inmatricularii, societatea se dizolva voluntar sau isi reduce capitalul social astfel incat participarea investitorului strain coboara sub minimum 50 milioane dolari. Facilitatile au fost anulate in 1999 de catre guvernul condus de premierul Radu Vasile, dar Ordonanta 67 / 1999, prin care Renault beneficia de facilitati similare pentru preluarea uzinei Dacia Pitesti, a ramas valabila. Conducerea Daewoo Automobile Romania a cerut autoritatilor romane sa ii asigure acelasi tratament precum cel aplicat in cazul companiei franceze, avertizand ca fabrica din Craiova ar putea fi inchisa daca nu va primi scutiri si amanari la plata unor taxe. Daewoo Romania a solicitat trei ani de exceptare de la plata taxei pe valoarea adaugata, trei ani de exceptare de la plata TVA pentru subcontractori si exceptare de la plata taxelor vamale si TVA pentru masini, echipamente si piese de schimb . Cererile au fost sustinute si in urmatorii ani, iar premierii care au urmat la conducerea Guvernului - Mugur Isarescu si Adrian Nastase - au asigurat de fiecare data ca analizeaza atent problema facilitatilor pentru Daewoo in vederea unei solutii cat mai rapide, fara insa ca o decizie concreta in acest sens sa mai fie anuntata public. La sfarsitul lunii august, reprezentantii romani si cei ai companiei sud-coreene Daewoo au semnat la Bucuresti un acord prin care statul va redeveni unicul proprietar al uzinei Daewoo Automobile Romania, de la Craiova. Partea coreeana va primi in cadrul tranzactiei 60 de milioane de dolari, din care 50 de milioane de dolari pentru pachetul de actiuni si zece milioane de dolari in contul datoriilor uzinei din Craiova catre firme din grupul Daewoo.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea