Stiinta & Tehnologie

Justitia a dat liber la cumpararea de Ferrari si Lamborghini "pe firma"

Statul roman, pagubit cu zeci de mii de euro la fiecare astfel de achizitie Un Ferrari condus demential de un tanar patron argesean a zburat peste Podul Floreasca si a aterizat in capul unui boschetar, omorandu-l pe loc. Pana aici, un eveniment tragic, din seria numeroaselor accidente grave comise de vitezomanii cocotati la volanul bolizilor de sute de cai putere. Cand afli insa ca masina cu pricina era proprietatea unei firme, incepi sa te intrebi cum se face ca legislatia romaneasca permite ceea ce prin Europa se taxeaza de mult ca evaziune fiscala: inmatricularea unor asemenea coupe-uri de fite "pe firma", cu inlesnirile fiscale de rigoare. In contabilitatea unei firme, un automobil este un mijloc fix, respectiv o imobilizare corporala, iar costul lui se trece pe cheltuiala deductibila lunar prin amortizare. Conform legislatiei in vigoare, amortizarea unui "mijloc de transport auto" se face intre patru si sase ani, deci firma care cumpara o masina imparte costul automobilului la numarul de luni in care se face amortizarea si trece lunar in contabilitate suma respectiva pe cheltuieli, scapand de plata impozitului de 16%. Mai mult decat atat, si TVA-ul aferent unei asemenea cheltuieli este deductibil fiscal, suma platita ca taxa pe valoarea adaugata la achizitionarea bunului fiind fiind recuperata de firma din TVA-ul colectat. Cu alte cuvinte, la fiecare masina cumparata pe firma, statul pierde 35% din valoarea automobilului, bani care ar fi intrat la buget ca taxe si impozite daca masina era cumparata "pe persoana fizica ". In aceste conditii, e clar de ce, in numeroase state europene, cumpararea "pe firma" a masinilor este reglementata foarte strict, atat in ceea ce priveste numarul automobilelor pe care o companie le poate detine, cat si in privinta caracteristicilor acestora. O banca are dreptul sa inregistreze in contabilitate o limuzina de lux ca pe o cheltuiala deductibila fiscal, mergandu-se pe ideea ca un asemenea automobil serveste la reprezentare, dar nu poate beneficia de inlesniri fiscale daca achizitioneaza un Ferrari cu care sa plece la agatat beizadeaua patronului. Am incercat sa aflam cum de la noi renteaza sa inmatriculezi Ferrari-uri "pe firma", fentand statul de zeci de mii de euro, dar surse din cadrul Ministerului Finantelor ne-au declarat ca si in Romania o cheltuiala care nu serveste la generarea de venituri in conformitate cu obiectul de activitate al firmei nu este deductibila. Cu alte cuvinte, daca o companie organizeaza saloane auto sau curse de masini poate cumpara masini gen Ferrari sau Lamborghini, in vreme ce un prosper fabricant de covrigi nu poate beneficia, teoretic vorbind, de facilitati fiscale daca isi ia un Ferrari "pe firma". In aceste conditii, ne-am adresat lui Sebastian Bodu, seful Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, ca sa aflam cate firme au fost prinse cu asemenea bolizi inregistrati drept cheltuiala deductibila fiscal. ANAF-ul a incercat sa sileasca numeroase firme care au inregistrate astfel de masini sa plateasca impozitul aferent unei cheltuieli nedeductibile fiscal si sa dea inapoi si TVA-ul pe care l-au dedus, dar, dupa cum ne-a declarat cu obida seful Agentiei, "de fiecare data firmele respective au castigat in instanta, pe motiv ca legea nu distinge intre diversele marci si modele de masini".

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea