Stiinta & Tehnologie

Hyundai i30, prietenul familiei

O masina noua de la Hyundai care nu imi transmitea nimic special pana sa o inteleg si, chair, sa ne imprietenim. Stiam totusi ca reprezinta o abordare noua a Hyundai (si din perspectiva “botezarii” viitoarelor modele), i30 este o masina care trebuie sa joace un rol important in cucerirea pietei din Europa, pentru coreeni. Asa ca, era vineri 30 noiembrie si weekendul - care continea Ziua Natioanla a Romaniei - nu anunta nimic deosebit. Dupa un mail si o discutie telefonica, insa, am plecat spre showroom-ul Hyundai din spatele Romexpo sa iau i30-ul la test. Pentru 3 zile aproape proprietar pe hatchback-ul albastru inchis am inceput, usor, sa intru in atmosfera desenata “family orientated” de artisitii Hyundai. Interiorul Recunosc ca prima impresie nu a fost pozitiva, interiorul masinii mi s-a parut un amestec ametitor de plastic, piele, material textil sau insertii cu aspecte metalice. Treptat, insa, am intrat in atmosfera si interiorul a devenit prietenos, chiar la indemana soferului. A fost o problema de diferente de pattern cultural, probabil. Da, i30 este in primul rand o masina destinata familiei, are un habitaclu creat “in apropierea” soferului si comod pentru fiecare din cei 5 posibili pasageri. Consola centrala este bine gandita, are doua ecrane – unul pentru vizualizarea aspectelor legate de clima, iar al doilea pentru pentru instalatia de sunet (Radio/CD/ Mp3 -Player) si navigatia standard pe versiunea de test – care pot fi inchise la condusul pe timp de noapte. Culoarea albastra a acestora si a celui de-al treilea, dintre cele doua ceasuri de pe bord, este prietenoasa cu ochiul si reuseste sa confere un caracter premium intregului bord interior. Acum, dupa experienta de weekend, regret ca i30-ul nu a fost una din masinile pe care le-am votat la “Masina Anului 2008”, concurs ce si-a aflat castigatorul in urma cu cateva zile. Propulsia Aceeasi curba a placerii am resimtit-o si in cazul motorului. i30-ul in test a avut un “benzinar” de 1.6 litri, cu 4 cilindri si 16 supape. Propulsorul nu se distinge neparat ca un excelent sprinter, dar te scoate din incurcatura in orice situatie – depasire, drum greu etc. – chiar si atunci cand masina este incarcata cu 5 pasageri. Cei care se gandesc sa-si achizitioneze aceasta motorizare nu trebuie sa isi faca probleme din cauza consumului. Dupa un traseu cu multe semanfoare in Bucuresti si un parcurs la fel de agitat intre Capitala si Ploiesti, media consumului pe ecranul de bord era de 10 litri la 100 de km. Viteza maxima a masinii, in carte, este de putin peste 190 de km/h; drumul dintre Ploiesti si Campina – drept si bine nivelat – ofera o buna ocazie pentru test. Viteza maxima in Romania este mult inferioara acestei valori, asa ca va pot spune doar ca producatorii nu mint, ba dimpotriva! Senzatia pe care o lasa propulsorul este ca poate orice, la orice viteza, cei 122 de CP fiindu-i foarte credicnciosi. Acul turometrului ajunge usor la 3000 de ture, dar asta nu este o limta de luat in seama. Ceasul arata 8000 de ture – cu rosu peste 6500 – iar zgomotul din interior nu este suparator nici cand se depasesc valori de 4-4500 de ture. Exteriorul Nu este un secret pentru nimeni ca i30 are la baza aceeasi platforma cu Kia Ceed . Chiar daca masina anului in Romania este mult mai des intalnita pe strazile noastre, Hyundai are potential. Cu un design curat si atragator, i30 are toate ingredientele pentru a intra in randul modeleleor considerate frumoase. Farurile sunt ample si intinse inspre aripi, masca are consistenta de fagure este impartita in doua de bara fata. Partea inferioara este incadrata de luminile de ceata. Stopurile i30-ului sunt si ele mari, iar partea superioara a haionului incorporeaza un eleron minimalist si elegant care prezinta la randul sau un stop rosu care se parinde la franare. Hyundai-ul i30 aflat la test este asezat pe jante din aliaj de 16 inci, iar cauciucurile alese de producator sunt late de 205 mm si au balonul de 55 mm - o combinatie estetica si inclinata spre confort. O atare alegere este ideala pentru drumul uscat inspre, sa zicem, Marea Neagra, dar nu si pentru drumuri de munte pline cu ghiata . Oricum, i30 s-a comportat excelent pana la Cabana Gura Diham, chiar daca zona era sub asediu iernii. Insa, in momentul iesirii de pe carosabil – pentru o scurta sesiune de fotografii – am avut nevoie de ajutorul drumetilor pentru a ne reintoarce de drum. Mai departe, inspre Brasov, i30 parea ca se afla in elementul sau. Parcursul sinuos al Timisului s-a dovedit usor de suportat pentru pasagerii din spate, gratie suspensiilor bine armonizate cu masina. Pana in Targul Brasovului media consumului a scazut la 7.5 litri la 100 de km, iar, la intoarcere, in dreptul Ploiestiului ecranul albastru cu LED-uri arata 7.2 litri si asta in conditii de sofat pe drum liber cu viteze mai mari decat cea admisa pe drumurile publice. Este doar un test, nu! Pentru ca i30 este o masina de familie, cu copii si cu drumuri la cumparaturi, trebuie sa ne aruncam o privire si in portbagaj. In fotografia de mai jos se poate observa ca exista spatiu suficient pentru cumparaturile de sezon, chair si in cantitati masutabile in saci. Siguranta Daca isi doreste sa cucereasca piata europeana, evident ca Hyundai a utilat i30-ul cu airbag-uri frontale, laterala si cortina, cu ABS si ESP (Control Electronic Stabilitate). Aceasta ultima functie poate fi dezactivata atunci cand soferul doreste acest lucru – printr-o simpla apasare de buton –, dar nu este neaparat nevoie pentru ca isi face simtita prezenta doar in situatii critice. Motorizari si preturi In aceasta versiune i30 costa in jur de 15 mii de euro, un pret corect daca luam in considerare cei 6 ani de garantie pe care Hyundai in ofera pentru acest model. Gama de preturi pentru i30 se alfa intre 10.900 si 17.100 de euro (pretuti fara TVA). Hyundai i30 poate fi cumparat in rei variante de motorizare: doua pe benzina - de 1.4 si 1.6 litri - si una diesel - 1.6 litri. Acestea fiind spuse, vreau sa adaug ca i30 mi-a placut si chiar cred ca este o alternativa la masinile europene din segmentul sau, ma refer aici la Renault, Ford, Volkswagen, Fiat etc. In ceea ce priveste modelul Accent, pe care il inlocuierte, i30 ii este o masina net superioara. Viitorul va arata, insa, daca Hyundai nu a gresit oferind o garantie atat de extinsa, prin faptul ca posesorii de i30 nu se vor intoarce prea curand in shoowroom pentru un model nou. Pentru mai multe informatii despre ultimele modele de masini de pe piata aboneaza-te la Newsletterul Masini.acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea