Stiinta & Tehnologie

Ford Focus ST, "fiara" imblanzita

Decizia construirii unui urmaş pentru versiunea RS, cea mai sportivă interpretare a lui Focus, încă stă sub semnul întrebării. Însă fanii Ford au cu ce se delecta pe cinste. Noul ST, în ciuda importanţei pe care o dă confortului şi uşurinţei în utilizarea zilnică, etalează acum un potenţial sportiv evident mai pronunţat. Colegii de la Supercar ne oferă primele impresii despre această versiune. Seria limitată RS, prevăzută cu motor de 2 litri şi 215 CP şi specificaţii inspirate din cele folosite pentru prototipurile WRC, a fost fără dubii cea mai feroce întruchipare a modelului Focus oferită de uzină. Însă în primăvara lui 2005, la Geneva, Ford a prezentat noua variantă ST (Sports Technologies), flancată de prototipurile Focus WTCC (World Touring Car Championship) şi WRC. În această companie, ST-ul era prezentat drept cel mai puternic Focus pe care constructorul l-a propus vreodată în serie. Dar ca şi precursorul său, în ciuda forţei brute, acest model a fost conceput pentru a fi prietenos într-un regim de utilizare " domestic ". Totuşi, cu un motor de 2,5 litri şi 225 CP, el epuizează demarajul 0-100 km/h în 6,8 secunde, faţă de 6,7 secunde cate îi erau necesare lui RS. Pe hartie, ST-ul pare să fie cam pe acelaşi calapod cu RS-ul şi este în stare să scoată untul dintr-un amator de hot hatch. Nici nu este de mirare de vreme ce este rezultatul eforturilor celor de la Team RS, care reuneşte ingineri cu state de plată vechi în lumea sportului cu motor care sunt coordonaţi de Jost Capito, fostul manager al echipei Sauber de Formula 1. Aşadar, ST-ul este creaţia unor oameni care cunosc subtilităţile şi farmecul sportului cu motor. Acest lucru va deveni evident încă de cum trezeşti motorul la viaţă. Este genul de maşină care te face să uiţi de sistemul audio, pentru că vine cu propria coloană sonoră. Timbrul eşapamentului încantă urechea, sunetele gazelor sparte pe ţeavă fiind distincte şi clare chiar şi la coborari mai puţin abrupte ale turaţiilor. De fapt, ST începe baritonal, grav, apoi urcă în tonalitate, spre apogeul turaţiei sunetul fiind similar cu cel al unei motociclete. La turaţii mici, motorul sună comun, urmand să devină un acompaniament exaltant cand intră în acţiune turbina. Rezerva de putere a propulsorului este impresionantă încă de la un regim de turaţii scăzut, dar după 4.000-4.200 rpm acul turbinei o ia la sănătoasa spre marcajul final al indicatorului presiunii (1,2 bar) şi simţi cum te afunzi în scaun datorită poftei cu care maşina capătă avant. Reacţia e promptă şi consistentă. Din raţiune de costuri, propulsorul de 2,5 litri a fost împrumutat de la vărul Volvo S40 T5, însă potenţialul său a crescut serios. Printre altele, încorporează distribuţie variabilă dublă Ti-VCT (twin independent variable cam timing), o volantă cu masă redusă şi injectoare noi, care asigură o funcţionare elastică şi performanţe demne de respect. Direcţie precisă, stabilitate în viraje Am pus la încercare maşina pe un traseu virajat, pentru a descoperi cu adevărat abilităţile sale dinamice. Încă de la prima generaţie, Focus a fost apreciat pentru agilitatea oferită de suspensiile spate independente cu arhitectură multilink. Reţeta a fost rafinată pentru noul model, iar ST-ul este o interpretare şi mai vădit sportivă a acesteia. Arcurile de la ambele punţi sunt mai rigide cu 30%, bara anti-ruliu posterioară este cu 5% mai groasă, amortizoarele frontale au fost recalibrate, iar garda la sol a coborat cu 15 mm. Rezultatul este un comportament ce tinde spre neutru, fiind doar uşor subvirator, şi care inspiră senzaţie de siguranţă, pierderea de ţinută simţindu-se doar atunci cand manevrele sunt aproape iresponsabile. Decuplarea ESP-ului schimbă doar cu puţin situaţia. Oricum, păstrarea trasei nu se face cu efort, graţie preciziei de care dă dovadă direcţia electrohidraulică. Aceasta este cu 8% mai rapidă decat la restul modelelor din gamă, şi este unul dintre principalele motive pentru care ST-ul îşi menţine "focusul" pe viraje cu acurateţe. Desigur, pentru cei care au calităţi de piloţi, aşteptările sunt altele, şi ar putea cere o detentă mai rapidă a amortizoarelor şi suspensii mai ferme. Dar asta nu poate atrage critici, maşina fiind concepută pentru utilizarea în traficul de zi cu zi, pentru a se preta la o varietate de condiţii de rulare şi temperaturi, nu la solicitări de raliu . Cutie de viteze Volvo în 6 trepte Cutia de viteze cu şase trepte, care provine tot de la Volvo, ca şi motorul, ar fi meritat să fie mai scurt etajată, pentru a exploata şi mai eficient potenţialul propulsorului. Altfel nu s-ar fi ţinut cat de cat sub control consumul de combustibil. E bine totuşi că becul de benzină se aprinde cand computerul estimează o autonomie de 80 km, pentru că maşina îţi încantă simţurile şi te îmbie să calci pedala . În rest, maşina nu este obositoare în traficul urban, la 200 km/h te simţi de parcă ai face cruising, suspensiile sunt confortabile, iar bancheta pliabilă permite transportarea a două biciclete şi a destule bagaje pentru o vacanţă activă, căci pană la urmă nu este un performer pur, ci un hatchback cu caracter sportiv pronunţat. Concluzie Datorită confortului şi spaţiului util modulabil, ST-ul nu se adresează doar puştiului fără obligaţii, ci şi tăticului rebel. Este o maşină care merită măcar încercată, dacă nu decideţi să o parcaţi în faţa casei sau în garajul personal. Vă va recompensa cu experienţe pe care nu le veţi uita uşor şi vă va redeschide pofta de viaţă.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea