Stiinta & Tehnologie

Cind iti cumperi masina: in 2006 sau in 2007?

Romanii se mai pot apropia de o masina second-hand „de-afara“ doar anul acesta, pentru ca taxa de prima inmatriculare va aduce preturi finale prohibitive in 2007. In acelasi timp, pentru o masina noua de capacitate ceva mai mare ar fi indicat sa se astepte pina anul viitor, atunci cind acciza se va desfiinta, lasind loc taxei pe cilindru. Concret, daca o masina este cumparata din strainatate cu 4.000 de euro, iar valoarea ei in vama este calculata la 3.000 de euro, taxele se vor aplica la 4.000 de euro. In schimb, daca o masina este achizitionata cu 2.000 de euro, iar valoarea oficiala in vama romana este de 3.000 de euro, taxele se aplica la 3.000 de euro. Valorile in vama se stabilesc periodic prin Ordin al Ministerului Finantelor si sint calculate in functie de capacitatea cilindrica si de vechimea masinii. Valorile in vama, majorate in iulie In plus, statul a mai venit cu o surpriza majorind valorile in vama ale autovehiculelor rulate, incepind cu luna iulie. De exemplu, pentru un autoturism de 1.600 de centimetri cubi valoarea in vama a fost calculata la 13.000 de euro in anul de baza , si la 5.130 de euro la o vechime de peste 5 ani. Pina in iulie, in aceleasi conditii, valorile erau de 13.202 euro, respectiv 3.969 de euro. In intervalul 1.300 centimetri cubi – 1.800 centimetri cubi, valorile la care se aplica in prezent taxele de import variaza de la 3.870 de euro la 15.000 de euro. La 2.000 de centimetri cubi, valoarea in vama este de 17.000 de euro, coborind pina la 7.000 la o vechime de cinci ani. Pe baza acestor valori se calculeaza accizele, TVA si, daca masina este fabricata in afara Comunitatii Europene, taxa vamala de 30%. Accizele mai stau pina la 31 decembrie Deoarece contravin regulilor europene, actualele accize pe masinile noi si second hand vor disparea la 31 decembrie 2006. In locul lor va veni insa taxa speciala de prima inmatriculare care, fie ca vor Finantele sa recunoasca sau nu, se comporta asemenea unei accize. Pina in decembrie, acciza pentru grupa 1.601 – 1.800 centimetri cubi, pe benzina, masini noi, va fi de 2,5%, iar pentru cele rulate de 5,5%. La grupa 1.801 2.000 de centimetri cubi acciza este de 4% pentru masini noi si de 10% pentru cele rulate. Acciza se aduna la valoarea masinii si apoi se aplica TVA de 19%. Leasingul - taxe la 20% Numai pina la 31 decembrie, taxa vamala de 30% pentru autoturismele fabricate in afara Europei si acciza se platesc ca procent din valoarea reziduala a vehiculului, adica 20% din pretul initial. TVA se aplica tot la finalul contractului. Un contract de leasing incheiat pina la 31 decembrie va avea aceste caracteristici si dupa aderare. Codul fiscal introduce de la 1 ianuarie 2007 noua taxa speciala de prima inmatriculare, care se va calcula in functie de cilindreele si de vechimea masinii. In plus, aceasta variaza si in functie de gradul de poluare al autoturismului, dovedit de certificatul de standardizare Euro. Noua taxa loveste masinile din import, dar si pe cele de productie interna . Ea va fi platita atit de agentii economici, cit si de persoanele fizice. Sub incidenta taxei intra autoturismele si autovehiculele, inclusiv cele comerciale cu masa totala autorizata de pina la 3,5 tone. Calculul TTI Pentru a ajunge la pretul TTI (toate taxele incluse) se va porni de la cilindree si nu de la pretul CIP ca pina acum, acesta contind insa la calculul TVA. Astfel, potrivit formulei de calcul din Codul fiscal, numarul de centimetri cubi se inmulteste cu o taxa specifica fiecarei norme Euro, produsul ajustindu-se cu doi coeficienti aferenti vechimii masinii. Dupa acest calcul se aplica TVA romaneasca, de 19%. De anul viitor, potrivit normelor intracomunitare, plata TVA se face efectiv numai in tara de destinatie a bunului, la valoarea fixata in acea tara. Astfel, daca se importa o masina din Germania unde TVA este de 16%, cumparatorul va achita TVA autoritatii fiscale romane, in cota standard de 19%. Cheltuieli imense pentru vechituri In urma taxei de inmatriculare se ajunge ca automobilele non-Euro mai vechi de sase ani, cu motoare de peste 3.000 cmc, sa fie taxate cu 7.500 de euro, pe cind cele cu motoare mai mici, fabricate in aceeasi perioada, sint taxate intre 4.000 si 5.000 de euro, in functie de cilindree. Luxul e mai ieftin Pe de alta parte, aceeasi taxa are proprietatea de a ieftini masinile noi. Dar nu neaparat pe cele de capacitate redusa, care vor avea preturi finale apropiate celor din prezent. Se vor plati taxe proportional mai mici, pe masura ce capacitatea motorului creste. Studiu de caz pe anul 2006. Un Renault Clio nou, cu un motor de 1,5 litri pe motorina care genereaza 65de cai-putere, costa 9.610 euro, fara taxe, potrivit catalogului de preturi furnizat de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Potrivit sistemului fiscal din acest an, la pretul CIP se va adauga acciza de 1% din valoarea masinii, dupa care se aplica TVA de 19%. Astfel, cel mai bine vindut model din import pe piata din Romania ajunge sa coste 11.550 de euro, cu toate taxele incluse. Pentru acelasi Clio, dar cu o vechime de cinci ani, pretul minim final va ajunge la 5.598 de euro cu toate taxele incluse. Guvernul a stabilit, arbitrar, o valoare minima in vama de 4.590 de euro. La acest pret se adauga acciza de 2,5% si TVA. Un Volkswagen Passat nou-nout, cu motor de 2 litri si 15 cai-putere, costa in acest an 17.875 de euro CIP. La o acciza de 4% cifrata la 715 euro si TVA de 19%, valoarea finala ajunge la 22.122 de euro. Cine vrea un Passat din 2001, cu motor de 1.984 de centimetri cubi si Euro 3, va plati in vama un pret minim de 7.020 de euro. Dupa aplicarea accizei de 10% si a TVA, pretul final ajunge la 9.189 de euro. Clientii care vor sa urce o treapta mai sus si se orienteaza spre un Audi A6 de 2,4 litri vor putea achizitiona modelul nou contra sumei de 41.301, cu toate taxele incluse. La pretul CIP de 32.137 de euro se calculeaza o acciza de 8% in valoare de 2.570 de euro si TVA de 6.594 de euro. Pentru generatia precedenta a lui A6, de exemplu, un model vechi de cinci ani care indeplineste normele Euro 3 si are o capacitate cilindrica de 2.393 centimetri cubi, valoarea in vama este stabilita la 9.140 de euro. Obligativitatea normelor EuroPrimele restrictii privind limitarea emisiilor de noxe au condus la introducerea normelor Euro 1, pe care toti constructorii europeni de automobile au fost obligati sa le implementeze pina la 31 decembrie 1992. Euro 2 a devenit obligatorie la 1 ianuarie 1997, iar Euro 3 - patru ani mai tirziu. Normele Euro 4 au devenit obligatorii de la 1 ianuarie anul acesta. Studiu de caz pe anul 2007 Din 2007 insa, cine va dori sa achizitioneze un Clio 3 nou, al carui motor indeplineste normele Euro 4, va plati, pe linga pretul de achizitie, o taxa la prima inmatriculare in Romania. Aceasta noua taxa este, de fapt, inlocuitorul accizei, pentru ca, dupa momentul aderarii, Romania este obligata sa renunte la sistemul de accizare. Astfel, cu o taxa de prima inmatriculare cifrata la 167 de euro, pentru motorul de 1.461 de centimetri cubi si TVA de 1.857 de euro, un Clio nou-nout va avea un pret de achizitie de 11.635 de euro. Pentru cei care doresc un Clio la second-hand cu motor de 1.461 centimetri cubi si Euro 3, taxa de prima inmatriculare, aplicata daca modelul este cumparat din afara Romaniei, se cifreaza la 274 de euro. Dupa aplicarea TVA, pretul final va fi de 5.788 de euro. Tot de anul viitor, unui Volkswagen P a s s a t nou, de 2 litri si 150 de caiputere, care costa 17.875 de euro CIP, i se va aplica o taxa de inmatriculare de 531 de euro si o TVA de 3.497 de euro. Prin urmare, suma totala va ajunge la 21.903 de euro, cu toate taxele incluse. Un Passat din 2001 cu aceleasi cilindree de 1.984 de centimetri cubi are o valoare minima in vama de 7.020 de euro, iar taxa de prima inmatriculare se cifreaza la 2.232 de euro. Acest autoturism va avea un pret final de 11.010 euro, cu toate taxele incluse. Pentru un Audi A6 nou care costa 32.137 de euro CIP, taxa de inmatriculare va ridica pretul la 33.052 de euro. Dupa aplicarea TVA, suma finala va fi de 39.331 de euro. La second-hand, un A6 de 2,4 litri importat in Romania va avea din 2007 o valoare minima in vama de 9.140 de euro. Taxa de inmatriculare este de 4.038 de euro, iar dupa aplicarea TVA suma ajunge la 15.681 de euro. Taxa vamala de 10% pentru non-UE Din 2007, taxa vamala pentru automobilele non- UE va scadea de la 30% la 10%. Avind in vedere taxa vamala foarte mare, importurile de masini din afara UE s-au facut pina acum prin leasing care a permis plata taxelor la sfirsitul contractului, pe doar 20% din valoarea initiala a vehiculului. Insa si aici se vor schimba regulile. Chiar daca taxa vamala scade, de anul viitor aceasta se va plati de la inceputul contractului.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea