Stiinta & Tehnologie

Cei trei pitici care au speriat Vestul

Clio III, Grande Punto şi 207. Trei modele născute din rivalitatea Renault, Fiat şi Peugeot, ce îşi dispută supremaţia în clasa mică. Pe care aţi alege-o? În clasa mică este mare înghesuială şi la constructori, şi la modele. Acest segment ocupă 33 la sută din piaţa europeană. E limpede de ce fabricanţii de maşini populare se întrec în a seduce clienţii cu maşini cat mai spaţioase şi bine echipate. Renault are cu ce se lăuda. Cea de-a treia generaţie Clio ne place. Maşina este mai mare, mai confortabilă, mai spaţioasă, mai sigură şi mai ieftină şi ar putea concura oricand la o clasă superioară. Cel mai mult ne place interiorul la Clio III. Designul bordului a fost inspirat de Megane, de la care Clio III a mai “împrumutat” sistemele audio şi climatizarea. Materialele nu mai arată ieftin ca altădată şi, spre deosebire de Grande Punto, de exemplu, nu găsim plastic în exces. Finisarea a primit mai multă atenţie, dar pretenţiile lui Clio III cresc de acum datorită echipamentelor opţionale, la fel de bogate ca la Megane şi Laguna. Nici de cheie nu mai ai nevoie. Accesul înăuntru se face cu cardul, iar motorul se porneşte apăsand un buton de pe consola centrală. Farurile adaptive, şi ele o premieră în segment, completează lista opţionalelor. Chiar dacă împarte aceeaşi platformă tehnică cu Dacia Logan, Clio III are o ţinută de drum mai rafinată şi mai sigură. Opţional, pe unele versiuni există şi ESP. Asistarea electrică variabilă a direcţiei nu ne-a plăcut în mod special, aşa cum nu prea ne place nici la Megane. În schimb, te simţi în siguranţă în Clio III. Renault a făcut, de altfel, un obicei din adunarea a cat mai multor puncte la testele EuroNCAP , cu fiecare model lansat. Era normal ca şi acest model să se alinieze “normelor”. Pasagerii sunt protejaţi de centuri de siguranţă cu dublă pretensionare şi de pană la opt air-bag-uri. Clio III, Maşina anului 2006 în Europa (le-a devansat pe VW Passat şi Alfa Romeo 159), nu este perfectă, dar are destule de oferit: spaţiu, materiale plăcute la vedere şi la atingere, finisare mai bună ca niciodată, confort, motoare diesel rafinate. Ce nu ne încantă peste măsură este aspectul. Dar la 10.267 euro, cat costă (preţ CIP) i-am lua oricand un Clio III mamelor noastre. Pentru noi l-am alege mai degrabă pe Grande Punto. Frumoasa premiantă Pentru tineri, designul şi puterea unei maşini sunt criteriile de bază şi pentru prima oară ne place la nebunie cum arată un Fiat. Grande Punto nu se pierde în mulţime, iar varianta portocalie e chiar haioasă. Nu degeaba această maşină este premianta clasei: “Volanul de Aur 2006”, „Best Cars 2006”, „Auto Europa 2006” şi „Cea mai bună maşină de oraş” în Franţa. Muza designerului a fost nimeni alta decat Maserati . Designerul, Giugiaro. O combinaţie care nu putea da greş. Asemănarea cu frumuseţea de Maserati Coupé, elita automobilelor italiene, este dată de forma farurilor şi de grila radiatorului “de modă veche”. Ca notă distinctivă, designerul a păstrat pe Grande blocurile optice verticale la partea din spate, ceea ce îi redă maşinii o notă tradiţională, plăcută. Se aşteaptă ca noul Punto să fie un al doilea balon de oxigen pentru constructorul italian, greu încercat în ultimii ani. Poate acesta este şi motivul pentru care grija pentru detalii a fost dusă la extrem, mai ales la exterior. La interior, deşi s-a făcut un pas semnificativ, nu ne-au impresionat ca la Clio III calitatea materialelor textile, iar plasticul a fost folosit fără pic de economie. În prima zi de teste mirosul ne-a gonit pur şi simplu din maşină, dar pe urmă am văzut că e bun şi acesta la ceva: pare rezistent la uzură, murdărie şi zgarieturi. Grande Punto a caştigat, în schimb, la ţinuta de drum, atat datorită ecartamentului şi ampatamentului mai mari, dar şi a noului sistem de suspensii, dezvoltat împreună cu Magneti Marelli. Direcţia este asistată electric, sistemul incluzand modul “City”, care facilitează manevrarea în oraş şi în parcări, chestie care ne-a plăcut nespus. Maşina este disponibilă în două versiuni de caroserie (cu trei şi cinci uşi) şi şapte echipări (inclusiv una sportivă, de 1,9 şi 130 CP). Dacă o vrei, ai de unde alege. Sau vă face cu ochiul Peugeot 207 ? Acest model a fost gandit ca o maşină mai mare, aşa că poate fi bun pentru oricine. Are cinci niveluri diferite de echipare. Pană anul viitor, cand vor apărea variantele GT şi GTI, le-am alege pe Urban şi Trendy. Premium şi Premium Pack sunt pentru persoane ceva mai mature, la fel ca şi Sport şi Sport Pack. Ca design, însă, 207 nu este revoluţionar precum Grande Punto, dar sunt vizibile unele progrese faţă de 206. Este mai lung, mai dinamic şi are un aspect mai solid datorită ecartamentului mai mare. Ce ne-a plăcut mult - finisarea exterioară. Capota motorului este mai plonjată, iar blocurile optice sunt mai mari şi poziţionate un pic mai sus decat la 206. Farurile direcţionale de înaltă intensitate sunt o noutate. Datorită lor poţi vedea acum mult mai uşor pietonul sau biciclistul de pe marginea drumului. Suprafaţa vitrată mare a lui 207, precum şi linia laterală ascendentă oferă impresia unui animal de pradă gata de atac. În spate, designul reflectă aceeaşi temă. Variantele clasice au un panou care camuflează evacuarea, în timp ce variantele sportive chiar îşi fac o virtute din a pune în valoare evacuările cromate. La randul lor, lămpile spate se remarcă prin designul cu cercuri, spirale şi catadioptri cu efect de led. La interior, tabloul de bord este inspirat după cel al motocicletelor, cu trei indicatoare circulare cu inele cromate, dar Peugeot insistă prea mult cu utilizarea display-urilor cu leduri portocalii în locul sistemelor moderne de culoare albă, care să se asorteze cu iluminarea indicatoarelor. Faţă de 206, 207 este mai confortabil. Bancheta spate poate fi pliată (din păcate, această pliere nu poate fi realizată decat cu impingerea la maxim în faţă a scaunelor), iar portbagajul a crescut cu 25 litri. La 207 am apreciat ţinuta de drum şi comportamentul maşinii. Rămane de văzut dacă şi clienţii vor aprecia eforturile celor de la Peugeot, mai ales că ambiţiile constructorului vizează 500.000 de unităţi vandute în primul an de comercializare. Ce să alegi? Cum era şi normal, cele trei modele întrec în calităţi versiunile precedente. Sunt mai mari, deci mai confortabile, mai bine echipate, mai bine motorizate. Ceea ce le deosebeşte sunt filosofiile de abordare. Renault a ales confortul. Fiat s-a concentrat pe design şi n-a greşit. Această maşină are o savoare aparte. Designul său este plăcut, incitant şi te face să închizi ochii cand vine vorba de defecte. Grande Punto, însă, nu are dotările concurenţei şi este un pic mai scump. La randul său, Peugeot se bucură de reputaţia caştigată în raliuri, şi îi place să afirme asta prin fiecare detaliu. 207 este cel mai sportiv prin design şi are cele mai mari pretenţii în privinţa performanţelor. Este interesant cum cei trei contructori care împart aceeaşi felie de piaţă au reuşit să se completeze perfect prin produsele pe care le oferă. Oare s-au vorbit?

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea