Social

#metaverse #viitor #jocuri

Viitorul nostru in Metaverse

Internetul este un loc placut de vizitat, insa nu ai vrea sa traiesti acolo.
 

Da, internetul a oferit utilizatorilor din toata lumea productivitate si calitate vietii la un nivel mai profund. Chiar si asa, viata online este inutil de complicata, dificila si consuma timp.

Sa spunem ca vrei sa te muti intr-un oras nou. Multumita erei digitale, poti sa te pregatesti pentru mutarea online.

● Utilizezi un website de monitorizare a reputatiei sa gasesti numele agentului imobiliar local, care te poate ajuta sa gasesti o casa de cumparat.

● Apoi revii la aplicatia ta de e-mail ca sa te prezinti si sa te asiguri vei obtine ajutorul agentului.

● Agentul te trimite pe website-ul agentiei, unde completezi un chestionar privind nevoile si bugetul tau.

● iti utilizezi aplicatia de banking online pentru a aduna informatii financiare pentru chestionarul agentiei.

● Alegi la intamplare un serviciu de listare online ca sa cauti case in intervalul tau de pret.

● Identifici niste posibili candidati si le copiezi URL-urile intr-un e-mail ca sa afli parerea sotului/sotiei.

● intre timp, lipesti adresele intr-o aplicatie de harti ca sa vezi daca acele case care iti plac sunt la distanta de mers fata de scoli.

● Notezi numele scolilor ca sa le poti tasta intr-un serviciu de recenzii si sa vezi cum se pozitioneaza la testele standardizate si alte masuratori.

Faptul ca poti sa faci toate aceste lucruri in mediul online este un miracol indiscutabil al vietii moderne. insa este un proces anevoios si anost, care implica lipirea datelor si adreselor de website-uri intr-o serie de sase sau sapte servicii separate si aplicatii, fiecare cu o interfata si procedura de inregistrare diferita.

Nu ar fi grozav daca website-urile si aplicatiile ar interopera perfect, fara taierea si lipirea datelor incompatibile?

O noua experienta a vietii online

Acesta este unul din multiplele beneficii promise de sustinatorii mediului online de generatie viitoare. Peste tot in lume cercetatorii de la universitati, startup-urile tech, si corporatiile mari lucreaza din greu sa faca din asta o realitate. Sau, um... o realitate virtuala.

Cercetatorii isi imagineaza un internet nou si imbunatatit, care este la fel de imersiv si interactiv ca oricare din jocurile video. Dar acesta nu este un joc. Ei trateaza problema foarte serios.

intr-o versiune populara a metaversului, ai putea sa-ti trimiti avatarul pe reprezentanta de pe ecran a unui stand cu pizza ca sa faci o comanda in lumea reala. iti vei face cumpararturile, vei plati facturile, vei citi postari facute de prieteni si iti vei petrece timp cu membrii familiei intr-un mediu virtual bogat. Vei scana profilurile persoanelor singure din zona ta si vei negocia o intalnire sau doua virtual ca sa va puteti intalni offline. Vei folosi instrumente virtuale ca sa creezi melodii, si apoi vei adauga voci si iti vei putea face cantecul disponibil in e-magazine si servicii de streaming de peste tot din lume. Vei putea sa-ti trimiti istoricul medical medicului de familie din orasul tau si vei vedea filme sau concerte live cu prietenii indiferent unde locuiesc acestia.

Da, poti sa faci deja cele mai multe din aceste lucruri online, dar asta necesita jonglarea intre instrumente multiple, aplicatii si website-uri. in metaverse, toate acele servicii si resurse vor fi disponibile intr-un singur mediu personalizabil si perfect.

Urmatoarea versiune a internetului

Termenul “metaverse” a fost inventat de Neal Stephenson intr-un roman science-fiction din 1992. Stephenson si-a imaginat un mediu online in care avatarele care reprezentau utilizatorii interactionau intre ele si cu agenti de software intr-un spatiu tridimensional, care copia strazile din viata reala, magazinele, cladirile si cartierele.

Ai putea sa recunosti aceasta reprezentare a lumii online din demonstratiile realitatii virtuale si jocurilor video. Cercetatorii metaverse imprumuta elemente din ambele campuri, insa dorinta de a face computerele sa lucreze mai mult ca viata reala este mult mai veche.

Tehnologia timpurie cerea ca utilizatorii sa comunice cu computerul in propriul sau limbaj. Sa copiezi fisiere text intr-un dosar de backup, de exemplu, implica sa tastezi o comanda in sistemul de operare:

> copy c:\docs\*.txt c:\backups\june

Computerele Lisa si Macintosh de la Apple au fost primele computere personale destinate consumatorilor, care permiteau utilizatorilor sa selecteze fisiere cu un mouse si sa le pozitioneze unde este nevoie – in acest fel se creeaza calea pentru interfata grafica de utilizator pe care utilizatorii moderni se bazeaza pentru interactiunea cu computerele si alte dispozitive.

Mediile grafice pastreaza o distinctie intre obiectele din lumea reala si reprezentarile de pe ecran, insa metaverse face trecerea mai usoara. De exemplu, ai putea sa porti ochelari smart atunci cand vizitezi un nou cartier. Dand clic pe un buton de pe rama ar putea adauga o suprapunere de informatii despre cladirile la care te uiti, inclusiv adresa. Sau poate doresti sa alegi o interfata auditiva, in care o voce generata artificial iti spune despre cladire si istoricul sau. Un dublu clic ar putea situa cladirea pe o harta a cartierului care apare pe lentilele ochelarilor tai.

Aceasta capabilitate este deja disponibila in laboratoarele de cercetare a producatorilor de automobile. Masinile moderne pot fi instruite sa proiecteze harti pe parbriz. Masinile inteligente care se conduc singure si inteleg adresele, conditiile de drum, si legile legate de trafic sa poata estompa si mai mult distinctia dintre metaverse si realitatea fizica.

De asemenea, se mai ia in calcul si recunoasterea vocala precum si mediile in care ochelarii tai inteligenti recunosc gesturi pe care le faci cu mainile si bratele, ceea ce iti permite sa stergi sau sa rearanjezi paragrafe intr-un document doar prin miscarea mainilor in aer. Metaverse cuprinde interfetele traditionale, interfetele 3D, realitatea augmentata si realitatea virtuala.

Cum joci jocul

in jocurile video cu mai multi jucatori, esti reprezentat pe ecran de un avatar ce poate fi personalizat. Te misti printr-o lume virtuala, interactionand cu obiecte si alti jucatori. Aceste jocuri interactive iti permit un grad mare de libertate, pe masura ce construiesti structuri, revendici teritorii, si te avanti in misiuni. Cercetatorii metaverse studiaza jocurile sa invete cat de repede pot utilizatorii sa obtina aptitudini si sa adopte conventii intr-o lume virtuala.

Multe proiecte comerciale deja folosesc cuvantul “metaverse” ca sa isi descrie ofertele online, si tot ce au facut de fapt a fost sa adopte o interfata 3D asemanatoare unui joc pe platformele lor existente de calculatoare. in timp ce aceste interfete pot face aplicatiile mai usoare sau mai distractive la utilizare, ele nu ofera potentialul deplin metaverse, in care intregul internet este navigabil ca un singur set de surse de date si servicii compatibile.

E usor sa-ti imaginezi cum ai putea sa te pregatesti sa te muti intr-un oras nou folosind un metaverse in stil de joc in loc de internetul zilelor noastre. Avatarul tau ar putea merge, sau sa zboare printre strazile orasului ca sa exploreze cartiere, sa intre in potentialele case ca sa faca tururi video. Ai putea intra intr-o scoala, ai putea sa ceri informatii despre performantele elevilor, activitatile extracurriculare, si rezultate la teste. Ai putea sa mergi prin potentialele case cu sotul/sotia si sa te intalnesti cu bancheri ipotecari prin teleconferinte.

Fara taiere sau lipire. Fara URL-uri. Fara parole de memorat. E mai simplu si mai rapid sa finalizezi o astfel de sarcina in metaverse. Dar acesta este doar inceputul.

Economia din Metaverse

Fiica mea de 9 ani este unul din cei 140 milioane de oameni care se bucura jucandu-se Minecraft de cateva ori pe saptamana. Rolul meu ca parinte, ce o sustine, este sa privesc cu apreciere la castelele, cavernele si cartierele pe care ea le creeaza impreuna cu prietenii ei.

Am crezut ca e vorba de aceeasi treaba cand m-a chemat acum doua saptamani ca sa ii vad ultima creatie. M-a surprins sa vad ca ea crea bannere si steaguri pe care ceilalti le puteau folosi ca sa-si decoreze structurile virtuale pe care le construiau. Fiica mea si-a deschis un mic magazin cu articole la raft sau personalizate pentru ceilalti jucatori.

“Ceilalti jucatori platesc pentru acestea?” Am intrebat-o.

“Nu,” a spus ea, “dar ar putea.”

Avea dreptate. Minecraft are un magazin in joc care permite creatorilor sa vanda harti, texturi, skin-uri, animalute, emoticoane, efecte speciale, si alte articole, folosind o platforma care acum se numeste Minecraft Coins. Daca fiica mea dorea sa faca profit pe langa distractia de a juca acest joc, as fi putut sa o ajut sa devina un creator in magazinul Minecraft.

Platforma de jocuri Roblox are, la randul ei, o economie virtuala. Jucatorii pot sa creeze avatare, haine, bannere, mancare si accesorii,si sa le vanda pentru Roblox in magazinul din joc. Poti chiar sa creezi propriul joc bazat pe Roblox si sa ii taxezi pe utilizatori ca sa se joace.

Roblox si Minecraft Coins trebuie sa fie cumparate de la vanzatori. Moneda din joc nu poate fi convertita in numerar. insa din februarie 2021, anumite servere Minecraft le-a permis utilizatorilor sa creeze si sa colecteze articole din joc care sunt implementate ca monede nefungibile, sau NFT-uri, datorita parteneriatului dintre editorul Microsoft de la Minecraft si dezvoltatorii platformei Enjin NFT.

Pentru ca NFT-urile sunt unice si pot fi transferate intre utilizatori gratuit sau contra cost, ele se potrivesc in mod natural cu avatarele personalizate, arme, constructii si spatiu de joc in jocurile video.

Acest fapt nu a fost neglijat in comunitatea blockchain. Decentraland, The Sandbox, Somnium Space, si Cryptovoxels sunt doar patru din proiectele ambitioase care se bazeaza pe NFT-uri pentru a crea lumi virtuale in cadrul jocurilor video. Taxele de tranzactionare cu NFT-uri creeaza stimulente pentru dezvoltatorii platformei iar pietele de desfacere a NFT-urilor creeaza stimulente pentru creatori. si jucatorilor pare sa le placa tehnologia NFT. Baza de utilizatori pentru jocurile online masive multi-player a crescut dramatic de la introducerea jocurilor in magazine.

Printre cei mai entuziasti sustinatori metaverse in ceea ce priveste jocurile este rapperul Snoop Dogg, care a creat o versiune a vilei sale din viata reala pe care utilizatorii The Sandbox pot sa o viziteze. Utilizatorii vor putea sa faca un tur al vilei si sa interactioneze cu reprezentarile vizuale ale animalelor de casa ale muzicianului, masinile, statuile si suvenirurile,dar si multe altele – toate create ca NFT-uri. Ei pot, de asemenea, sa cumpere bilete la concerte, precum si avantaje VIP, in casa virtuala Dogghouse. Utilizatorii care cumpara NFT-uri cu brandul Snoop pot sa le utilizeze si in afara portiunii de lume virtuala a lui Snoop Dogg din Sandbox.

Dogghouse ne ofera o privire unica la felul cum ar putea fi metaverse. insa pentru ca este disponibila doar utilizatorilor Sandbox, nu este metaverse. Pentru ca metaverse sa aiba succes, trebuie sa fie disponibil universal, interoperabil si integrat.

Punerea pieselor cap la cap

Facebook este una din multele companii tech cu intentii spre metaverse. Compania a anuntat pe 17 Octombrie 2021 ca intentioneaza sa recruteze o echipa de 10.000 angajati care sa sustina proiectul metaverse in urmatorii cinci ani. Compania spune ca proiectul sau metaverse va fi “un set de spatii virtuale unde poti crea si explora alaturi de alti oameni care nu se afla in acelasi spatiu fizic cu tine. Vei putea sa-ti petreci timpul cu prietenii, sa lucrezi, sa te joci, sa inveti, sa faci cumparaturi, sa creezi si multe altele. “

Viziunea Facebook este convingatoare, dar nu este diferita de ceea ce exista deja pe The Sandbox, Minecraft si Decentraland. Metaverse nu este metaverse daca este detinut si controlat de o companie. Pentru ca viziunea metaverse sa devina realitate, trebuie sa se bazeze pe standarde astfel incat fiecare individ si companie sa poata lua parte. Trebuie sa fie la fel de accesibil si de neguvernat cum este internetul.

Pentru ca un adevarat metaverse sa apara, toate companiile si creatorii vor trebui sa adopte modalitati standard pentru reprezentare si pentru a interactiona unii cu altii si cu obiecte din lumea virtuala. Acele standarde vor lua forma protocoalelor.

La fiecare utilizare, cuvantul “protocol” se refera la regulile de comunicare. Daca esti invitat sa te intalnesti cu Regina Angliei, de exemplu, vei primi un briefing privind protocolul: cum sa i te adresezi, daca trebuie sa faci o plecaciune sau o curtoazie, reguli pentru strangerea de mana, si asa mai departe. Peste tot in lume, diplomatii sunt maestrii in protocol.

Lumea retine intelesul sau in mediul tehnic, unde un protocol este un set de reguli de comunicare. De exemplu, comunici cu un lift folosind un simplu protocol bazat pe apasarea unui buton, iar butoanele numerotate reprezinta etajele cladirii. Un limbaj mai complex – protocolul de transfer de hipertext, sau HTTP – este setul de reguli folosit de browsere si servere web pentru a transfera paginile web online ca sa poti sa le vezi si sa interactionezi cu ele. De exemplu, paginile web folosesc fonturi bogate pentru ca intregul internet utilizeaza un protocol standard pentru specificatiile fonturilor.

Tocmai aceasta adoptare a protocoalelor deschise face din metaverse mai mult decat o interfata draguta trasa peste ofertele unei companii existente. Metaverse este mult mai mult decat avatare si peisaje 3D.

Dezvoltarea protocoalelor standard este esentiala pentru integrarea website-urilor izolate de astazi si serviciilor de internet intr-o experienta perfecta de metaverse. Toate entitatile implicate in cautarea unei noi case – agentul imobiliar, agentia, banca, website-ul care listeaza, chiar si scolile pe care le vizitezi – trebuie sa utilizeze acelasi protocol pentru stabilirea identitatii tale si redarea avatarului tau.

Software-ul pe care il utilizezi pentru accesarea metaverse – poate un browser, poate ceva nou – poate prezenta o interfata vizuala care iti permite sa cumperi un obiect si sa il iei cu tine. Regulile pentru procesarea platii si stabilirii proprietatii trebuie sa fie stabilite in spatele scenelor. Iar metaverse va fi prea incet si prea limitat daca fiecare website de comert electronic foloseste un protocol diferit, asa cum se intampla acum.

Interfata vizuala a jocurilor video nu este singura cale sa prezinti metaverse. Ai putea sa schimbi doar pe vizualizarea doar-text uneori, sau sa schimbi de pe afisarea centrata pe avatar POV pe un cadru sau pe vizualizarea ochi de pasare. Cand participi la o intalnire de afaceri, ai putea sa aduni avatare intr-o conferinta vizuala sau sa intri intr-o camera virtuala echipata cu ecrane, astfel incat sa poti sa interactionezi cu video-uri live asa cum faci acum cu Zoom sau Google Meetings.

Daca preferi vizualizarea in stilul unui joc video, vei putea, cu siguranta, sa il personalizezi. Vei putea sa-ti faci lumea virtuala sa arate ca Anglia Elisabetana, ca un peisaj de la tara pastoral, sau ca o distopie cyberpunk plina de culoare. Vei avea, de asemenea, avatare multiple pe care sa le folosesti in cadre diferite. Avatarul tau de la munca poate fi o redare mai mult sau mai putin corecta a aparentei actuale, in timp ce ai putea sa preferi sa arati ca un purcelus urias sau un zeu nordic in timpul liber.

Tranzactiile financiare vor necesita, de asemenea, protocoale. in timp ce cea mai pura versiune a lumii ideale din metaverse se bazeaza pe o singura moneda digitala, primele implementari vor permite, cu siguranta, utilizatorilor de peste tot din lume sa vada preturile si sa faca tranzactii folosind orice moneda prefera. Metaverse trebuie sa calculeze preturile rapid si in mod consistent, apoi sa converteasca monedele perfect pe fundal pentru a permite comertul electronic mondial. Platformele de criptomonede cu viziune spre viitor cum este Kriptomat deja vizualizeaza solutii la toate aceste provocari.

Gata sau nu, iata ca vine

Elementele individuale ale tehnologiei necesare pentru implementarea Metaverse 1.0 deja exista. Avem tehnologia sa cream si sa navigam cartiere virtuale cu avatarele noastre. Am demonstrat viabilitatea comertului electronic. Avem casti de realitate virtuala pe care le utilizam acasa cand ne bucuram de divertisment si ochelarii electronici care servesc drept ecrane pentru aplicatiile ce ruleaza pe computere pe care le purtam cu noi – smartphone-urile noastre. PC-urile, tabletele si telefoanele curente sunt suficient de puternice sa se ocupe de cerintele unui strat de interfata a lumii virtuale intre utilizatori si aplicatii. Tot ce a mai ramas este sa punem piesele cap la cap.

Visul metaverse este urmat de dezvoltatorii de jocuri, platformele NFT, website-urile de comert electronic, institutiile academice, si cercetatorii din inteligenta artificiala, realitatea virtuala si augmentata, si designerii de interfata pentru utilizatori.

Este un joc cu mize mari. Companiile care ajung in metaverse primele si isi stabilesc afacerile, vor avea un avantaj in interactionarea cu utilizatorii si construirea unei baze loiale de clienti. Nu este de mirare ca Facebook, Microsoft, Google, si alti giganti tech aloca resurse semnificative R&D-ului in ceea ce priveste metaverse.

Nimeni nu se indoieste ca integrarea website-urilor si serviciilor va face viata mai comoda. insa problema se pune daca e o idee buna sa facem utilizarea unui computer mai asemanatoare cu jucarea unui joc video. S-ar putea dovedi ca unele sarcini pot fi indeplinite mai bine in stilul vechi.

Sa ne uitam la Macintosh si interfetele sale revelatoare, care permit utilizatorilor sa realizeze sarcini prin interactiunea cu obiectele de pe ecran. Interfata grafica de utilizator functioneaza. A devenit omniprezenta in sistemele moderne de computerizare, insa unele sarcini sunt, in continuare, realizate mai eficient si sunt mai raspandite cu tastatura.

De exemplu, fiecare computer modern are un cos de gunoi pe desktop. Designerii de interfete si-au imaginat ca utilizatorii vor sterge fisiere tragand icoanele in cosul de gunoi. in practica, este mai usor sa apesi doar tasta Delete.

Motoarele de recunoastere a vocii devin tot mai bune in fiecare an, insa memo-urile din afaceri sunt in continuare tastate, nu dictate. Desi tastarea este o aptitudine neobisnuita ce necesita efort si care trebuie sa fie invatata si exersata pentru obtinerea fluentei, utilizatorii au incurcat cercetatorii agatandu-se de ea ca fiind o cale mai precisa si mai eficienta de a se exprima.

Odata ce internetul este transformat in metaverse, am putea descoperi ca ne este dor de URL-uri, meniuri bazate pe text, sau alte elemente arhaice ale internetului de astazi. Mizele sunt ridicate, asa ca cercetatorii vor face tot ce se poate pentru a asigura utilizabilitatea conventiilor Metaverse 1.0. insa doar timpul va spune daca este posibila transformarea internetului de la munca orientata pe sarcina si platforma de divertisment intr-un loc in care sa ne petrecem vietile fericiti.

FOTO: kriptomat.io, pixabay.com, wikipedia.org
 

 

Advertorial

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea