Social

# probleme sistem educational #sistem educational #camere video

Unde ne duc probleme sistemului educational romanesc?

In Romania ultimilor 30 de ani au fost facute peste 100 de modificari ale Legii Educatiei avand drept scop imbunatatirea calitatii sistemului educational dar se pare ca fara prea multe rezultate pozitive. Daca e sa aruncam un ochi la vecinii nostri europeni, ajungem cu usurinta la concluzia ca un sistem de invatamant performant este singura sansa da ascensiune sociala atat individuala cat si ca popor.

In momentul de fata in Romania exista o problema majora prin prisma facilizarii accesului absolventilor de studii medii si superioare la locuri de munca decente, motiv pentru care o mare parte dintre tinerii capabili ai tarii aleg sa plece in alte tari. O parte vor merge sa studieze si cu siguranta putini se vor mai intoarce acasa, Romania inregistrand o mare pierdere din acest punct de vedere. O alta parte termina studiile aici si merg sa lucreze in alte tari unde sunt platiti mult mai bine si und einegalitatea veniturilor obtinute este mult mai mica decat in Romania.

In Romania se observa o lipsa a competentelor de baza, printre absolventii de gimnaziu, conform rezultatelor PISA, patru din zece elevi de 15 ani din romania au rezultate sub nivelul doi. Media Uniunii Europene este undeva la 20%. Mai putin de nivelul doi se considera nivelul analfabetismului functional. O alta problema cu care se confrunta sistemul educational Romanesc este aceea a inegalitatii rezultatelor pe baza carora se fac repartizarile la liceu. Anul trecut 38% dintre elevii de clasa a 8 a din mediul rural au obsinut la testarea nationala sub nota 5 fata de 15% in mediul urban. E lesne de inteles ca acest fapt genereaza diferente destul de mari intre licee, segregare sociala, uneori si etnica. Astfel avem licee cotate ca fiind foarte bune in care se regasesc elevi cu un statul socioeconomic mai ridicat si licee mai slab cotate unde desigur ca se gasesc elevi cu un statul socioeconomic mai scazut. Actualul sistem educational Romanesc nu face altceva decat sa intareasca si sa perpetueze inegalitatile care exista in societatea actuala.

Adolescentii din zilele noastre isi doresc sa progreseze rapid, sa urce in treapta erarhica cat mai rapid si astfel competitia devina una acerba in randul lor. Oferta de locuri de munca este una variata, dar si cerintele angajatorilor sunt pe masura. Astfel intervine competitia in randul lor pentru a ocupa un loc de munc acat mai bine platit. Pentru un elev, periada cea mai grea din an estea aceea cu examene cand trebuie s aasimileze un numar insemnat de informatii iar multi dintre elevi amana anvatatul pe ultima suta de metri. Astfel unii dintre aceastia pentru a mari sansele de promovare a unui examen, apeleaza la tot felul de dispozitive pentru a lua note de trecere. Fituicile nu mai sunt la moda acum, la moda acum este camera video in nasture pentru copiat cu care elevii incearca sa treaca mai usor peste un examen fara a invata. Tehnologiaa fiind de parte lor, tentatia este una foarte mare pentru iei, totusi cheia succesului este fara doar si poate un comportament moral adegvat.

O alta mare problema o reprezinta rata crescuta de abandon scolar timpuriu. In mediul rural rata de abandon scolar timpuriu este undeva la 27% iar in mediul urban de aproximativ 19%. Studiul se refera la elevii cu varste intre 18 si 24 de ani ce au terminate maxim 8 clase. Se poate observa cu usurinta un interes scazut din partea profesorilor de a lucra in scoli din mediul rural. Acestia nu sunt motivati sa faca acest lucru, proiecte au existant pe acest subiect dar nu s-a materializat cu nici un proiect de lege. Multi dintre profesori au migrat din mediul rural spre cel urban pentru un trai mai bun lasand goale catedrele de profesori. Acestia ar trebui cumva motivati sa predea in mediul rural, daca nu sa se mute inapoi, prin bonusuri, asigurarea de transport gratuit sau alte masuri care sa-i stimuleze.

O solutie potrivita care ar putea avea sanse sa reuseasca sa reduca inegalitatile de participare si sa aibe bune rezultate in sistemul educational Romanesc ar fi aplicarea unei politici educationale care sa finanteze suplimentar educatia prescolara si pe cea din scolile primare. Din pacate Romania nu exceleaza nici la acest capitol, momentan in UE participarea la gradinita a copiilor cu varstele cuprinse intre 4 si 5 ani este de 85% pe cand in romania este de 87%, ca sa nu mai vorbim de etnii: copii romi 38%. O problema o pate constitui si finantare bugetara care nu se distribuie in mod egal. In romania aducatia primeste aproximativ 3% din PIB, care este un procent destul de mic in comparatie cu media EU. Si de parca nu ar fi suficient acest bani alocati sunt distribuiti in defavoarea nivelelor inverioare ale invatamantului.

Reforme se vor mai face cu siguranta, se pregatesc mereu noi legi, se schimba noi ministri iar fiecare vin cu noi idei, noi legi iar tinerii nostri devin total debusolati, insa schimbari cu efecte reale benefice notabile sunt improbabile in conditiile in care sistemul edicational romanesc se raporteaza la rezultate pe care le produce in termeni de esec familial sau individual al elevilor.

Advertorial

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea