Tratamente in functie de ADN-ul pacientului

Cercetatorii britanici spera ca descoperirea unei legaturi intre gene si diverse afectiuni, precum depresia , diabetul si bolile de inima, va contribui la vindecarea bolilor. Primele rezultate ale celui mai complex studiu asupra ADN-ului uman, in care sunt implicati peste 200 oameni de stiinta, au fost date publicitatii ieri. Gratie noilor gene descoperite, boli precum depresia, diabetul zaharat, afectiunile cardiace sau reumatice vor putea fi intelese mai bine si tratate in consecinta. Cele 50 de proiecte de cercetare, incluse in acest studiu care a durat doi ani, s-au focalizat pe mostre de ADN prelevate de la 17.000 de persoane. Identificarea genelor implicate in aparitia celor mai comune afectiuni va permite cercetatorilor sa inteleaga mai bine mecanismul declansarii acestora, depistarea persoanelor aflate la risc, precum si dezvoltarea unor tratamente, a mentionat prof. Peter Donnelly, de la Universitatea din Oxford, Marea Britanie. Potrivit acestuia, multe dintre bolile moderne sunt foarte complexe, iar genele din care provin sunt corelate cu mediul in care traim, dar si cu stilul nostru de viata. Studiul, publicat in revista "Nature", este al doilea ca importanta, dupa efortul major depus de oamenii de stiinta in anii `90 de a decoda genomul uman. Descifrarea schizofreniei Studiul britanicilor a evidentiat pentru prima oara legatura existenta intre diabetul de tip 1 si boala lui Chron (afectiune inflamatorie cronica localizata la nivelul peretelui tractului digestiv), ambele declansate de o gena numita PTPN2. Cercetatorii implicati in studiu sustin ca aceste descoperiri vor duce la aplicarea unor tratamente personalizate, in functie de ADN-ul pacientului. In plus, acest studiu va ajuta la intelegerea mecanismului care sta la baza dezvoltarii depresiilor maniacale si a schizofreniei, la anumite persoane. Prin analizarea diferentelor genetice minore ale pacientilor si compararea acestora cu ADN-ul oamenilor sanatosi, cercetatorii vor putea identifica eventualele mutatii asociate predispozitiei spre o anumita boala. De exemplu, au fost descoperite trei noi gene care cresc cu pana la 40% riscul aparitiei bolii Chron. Sapte boli, tratate personalizat Studiul a constat in analizarea mostrelor de sange donate de persoane suferind de una dintre cele sapte boli: afectiuni bipolare (depresie maniacala), boli cardiovasculare, hipertensiune arteriala , diabet zaharat (tip 1 si 2), boala lui Chron, artrita reumatoida . Ultimele descoperiri vin la scurt timp dupa identificarea a patru gene care joaca un rol important in cresterea riscului aparitiei cancerului de san, precum si a unei gene care duce la obezitate. "Suntem acum in masura sa depistam variatiile genomului uman, asociate unor boli, fapt care ne permite o mai buna gestionare a bolii in viitor", a spus prof. Peter Donnelly, coordonatorul studiului.