Social

Test pentru Sarko

Autoritatile din Paris au indulcit tonul si s-au aratat dispuse la negocieri, dupa ce angajatii din sectorul de stat au intrat in a doua zi de greva. Nicolas Sarkozy a fost ales in fruntea statului francez pe baza unei platforme politice si economice reformatoare. In urma cu doar citeva luni, cetatenii din Hexagon pareau dornici de o schimbare radicala. Acum insa, programul de reforme al liderului de la Élysée se confrunta cu un test extrem de dificil. De doua zile, angajatii din sectorul de stat au intrat in greva nelimitata, in semn de protest fata de planurile lui Sarkozy de a restructura sistemul de pensii. Gestul lor a creat haos in transporturi si in serviciile publice din tara. Mai mult chiar, in unele localitati, zeci de mii de oameni au organizat demonstratii de strada. In pofida acestor neajunsuri, presedintele francez s-a aratat initial neclintit in hotarirea lui de a reforma tara. „Voi duce aceste schimbari la bun sfirsit. Nimic nu ma va face sa ma razgindesc. Poporul francez a aprobat reformele atunci cind m-a votat. Le-am spus cetatenilor despre planurile mele inca din campania electorala si le-am promis ca voi face ceea ce trebuie facut“, a declarat el. La rindul sau, premierul François Fillon i-a acuzat pe grevisti ca „ingradesc dreptul de libera circulatie al cetatenilor“. Analistii si ziarele internationale au privit insa cu scepticism aceasta atitudine „eroica“ in fata haosului. „Nu cred ca Nicolas Sarkozy e pregatit sa aplice citiva ani de masuri reformiste dure, asemeni celor din Marea Britanie din epoca lui Margaret Thatcher . Nu are nici vointa de fier si nici carisma fostului premier de la Londra. Cred ca, in cele din urma, va accepta negocierile si compromisul“, a afirmat economistul Xavier Tambo. De asemenea, un corespondent BBC spunea ca Sarkozy va trebui sa-si indulceasca discursul pentru a evita repetarea scenariului din 1995. Atunci, precedenta tentativa de a reforma sistemul de pensii din Franta s-a soldat cu paralizarea sistemului de stat si cu proteste masive de strada. In fata dezordinii generale, presedintele din acea perioada, Jacques Chirac, a fost nevoit sa renunte la planurile sale de restructurare. Prezicerile specialistilor au inceput sa se adevereasca dupa prima zi de greva. Joi, Nicolas Sarkozy a cerut incetarea cit mai rapida a protestelor, „in interesul pasagerilor“. El a precizat ca „s-au creat conditiile necesare pentru negocieri cu sindicatele“. „Presedintele tarii a considerat intotdeauna ca toate partile au mai mult de cistigat pe calea tratativelor decit prin conflict“, a afirmat purtatorul de cuvint al Palatului Élysée, David Martinon. La rindul sau, premierul François Fillon a solicitat „incetarea unei actiuni de protest care deranjeaza milioane de oameni“. Iar ministrul Muncii, Xavier Bertrand, a avut mai multe intilniri cu reprezentantii sindicatelor, deschisi si ei la compromisuri. „Sa nu mai pierdem timpul, haideti sa negociem!“, a afirmat Jacques Voisin, liderul sindicatului CFTC. De asemenea, Bernard Thibault, seful puternicului sindicat din transporturi, a renuntat la solicitarea initiala de a purta tratative la nivel national si a acceptat discutiile „cu fiecare sector in parte“. Cu toate acestea, transportatorii au decis sa mai continue greva cel putin 24 de ore. „Sint de acord cu grevele, dar nu cu astfel de greve. Acest protest ne afecteaza cel mai mult pe noi, oamenii de rind, care sintem pur si simplu luati ostatici“, a declarat un tinar de 25 de ani, care a mers 8 km pe role pentru a ajunge la serviciu. Sindicalistii sint nemultumiti de un proiect al administratiei franceze de a modifica legislatia pentru a elimina unele avantaje oferite angajatilor din sectorul de stat. Aceste avantaje le permit unor lucratori sa iasa la pensie inca de la virsta de 50 de ani. Nicolas Sarkozy spune ca Franta nu isi mai permite acest lux din cauza imbatrinirii accentuate a populatiei. In plus, presedintele sustine ca avantajele oferite unor categorii de angajati nu mai sint justificate. Ele au fost introduse in legislatie in urma cu zeci de ani, cind un mecanic de locomotiva trebuia sa-si care singur carbunii pentru a-si porni trenul. Astazi insa, activitatea in domeniul transportului este mult simplificata , iar sporurile oferite angajatilor nu-si mai au rostul. Potrivit sondajelor, planurile de restructurare ale lui Sarkozy se bucura inca de sprijin in rindul populatiei. Multi cetateni ii reproseaza insa presedintelui ca incearca sa implementeze schimbarile prea brusc. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea