Social

Tehnici de adaptare cand schimbi locul de munca

Prima saptamana la noul loc de munca e o perioada de tatonare reciproca, asadar, surprizele nu vor lipsi.
Ideea este insa sa te arati dornic si deschis sa asimilezi specificul organizatiei, tinand cont de faptul ca noul venit este cel care se adapteaza, de regula, la grupul existent.
In plus, trebuie sa intelegi cat mai repede ce ai de facut, cum anume iti vor fi masurate rezultatele, de catre cine si... cine are puterea", spune Crina Ilie, de la Classic HR.

Sedinte de familiarizare in companiile mari

In companiile care se respecta, noul venit intra rapid intr-un proces de familiarizare cu organizatia, structurat si condus de managerul de resurse umane si de seful departamentului care-l integreaza pe "boboc".
Largirea echipei e pregatita, asadar, iar noul angajat nu e lasat de capul lui, sa se descurce cum o vrea si cum o putea. Despre programul de familiarizare, Crina Ilie, care a lucrat opt ani de zile in resurse umane, spune ca: "Familiarizarea presupune, in primul rand, prezentarea companiei: istoric, valori, organizare, politici interne, reguli si proceduri, obiective de business. Urmeaza prezentarea departamentului in care e inglobat postul pe care-l ocupa noul venit: care sunt relatiile cu alte pozitii si departamente, cum se desfasoara comunicarea interna, urmata de detalierea activitatii aferente respectivului post.
Angajatul afla, de asemenea, care sunt procedurile si regulile de munca, inclusiv chestiunile care tin de confidentialitate si modalitatea de accesare a informatiilor interne, care sunt dotarile si resursele disponibile.
El trebuie sa cunoasca si chestiunile care deriva din contractul de munca: orarul, politica de invoiri, de concedii, de compensatii si de beneficii, care sunt posibilitatile de instruire". In mod normal, pentru a implementa un astfel de program, o organizatie apeleaza la o sumedenie de tactici : ii inmaneaza noului angajat materiale documentare despre companie (brosuri, cataloage de prezentare, company guide), desemneaza un coleg care sa-l indrume in prima saptamana/luna pe noul venit, organizeaza intalniri de prezentare si vizite in companie, pregateste anumite proiecte speciale, sarcini concrete, care sa-l implice imediat in munca pe noul venit, usurandu-i integrarea.

Armele pentru a te face acceptat

Ce faci daca firma-i mai mica si nu-ti pune pe urme un om sa te indrume si sa te prezinte? "Nu-ti ramane decat sa te prezinti singur. Aceasta nu inseamna ca vei lua la rand toate birourile ca sa spui cine esti, e suficient sa te rezumi la departamentul tau, iar ceilalti te vor cunoaste ulterior, in campul muncii", subliniaza Crina Ilie.
Armele tale: atitudinea deschisa, siguranta profesionala si comunicarea asertiva, care schimba enorm relatiile de munca - "tip de comunicare care promoveaza interesele proprii, fara a le leza pe ale interlocutorului", gen: "Uite, pe mine ma deranjeaza cutare chestiune, ce-am putea face sa remediem?". De asemenea, sustine directoarea firmei Classic HR, "invata sa spui "multumesc" ori de cate ori e nevoie".
Daca ai venit, sa zicem, pe locul unei persoane pe care colegii o apreciau foarte mult si te intampina cu priviri ascutite, "ignora ostilitatea si glumele proaste si concentreaza-te pe aspectele profesionale. Pana la urma, nu vii la serviciu ca sa te imprietenesti cu colegii". Adaptarea la noul loc de munca presupune si eliminarea unor actiuni care ti-ar putea aduce prejudicii: "Nu forta nota, nu face comparatii cu vechile locuri de munca, chiar daca esti om cu experienta, caci vei primi replici, gen: ?Daca era atat de bine, de ce n-ai ramas acolo??, nu-ti critica exagerat fostul sef/fostul job, nu te grabi sa tragi concluzii...
Masura in toate, aceasta e regula pentru prima saptamana la noul loc de munca, caci esti evaluat in permanenta". Dat fiind ca perioada de inceput e una de tatonare reciproca, realizeaza-ti si tu propriul "filaj": "Asteapta si observa. De aceea exista, pana la urma, perioada de proba . Nu uita ca te vei confrunta cu dificultatile inerente oricarei schimbari si vei putea descoperi ca poate ti-ai formulat asteptari nerealiste fata de realitatile postului si-ale organizatiei". Perioada de proba este, de altfel, si perioada destinata aclimatizarii tale. "Odata ce s-a incheiat, se-asteapta de la tine sa dai intreaga masura a performantei profesionale".
 

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea