Social

Taxa auto, durerea de cap a romanilor

Scor egal in “meciul” dintre stat si romani la capitolul taxa de prima inmatriculare. Desi este vorba despre aceeasi speta, respectiv cetateni impotriva taxe impuse de stat, rezolvarile gasite in instanta sunt diferite. Astfel, trei dintre cetatenii care au dat in judecata statul pentru a-si recupera taxa pe care au platit-o pentru masinile lor au castigat procesul, in timp ce alti trei au fost invinsi de catre avocatii Administratiei Financiare.

Datele Ministerului Finantelor arata ca la inceputul lunii februarie fusesera inregistrate 44 de cauze pe tema taxei de prima inmatriculare, adica toti atatia romani care dadusera in judecata statul pentru a-si recupera banii platiti pentru masinile proprii. Sase dintre aceste cauze au fost finalizate, in trei dintre acestea instanta dandu-le castig de cauza cetatenilor, in altele trei solutia fiind exact opusul.

Trebuie mentionat insa si faptul ca aceste decizii nu sunt definitive, in sensul ca partea invinsa poate face apel la instantele superioare in cazul in care este nemultumita de rezultat. Acest lucru se va intampla in cazurile in care statul a pierdut in fata cetatenilor, reprezentantii Ministerului Finantelor declarand ca “in aceste cauze se va merge pana la capat, pana la ultima cale de atac”.

Primii trei romani care au invins statul

Cel care a spart gheata invingand statul in instanta a fost un aradean, care la sfarsitul anului trecut a reusit sa convinga instanta ca statul i-a luat degeaba banii. Ilie Iluna cumparase o masina din Austria cu aproape 10.000 de euro, pentru care in tara a trebuit sa plateasca o taxa de reinmatriculare de aproape 6.300 de lei. Barbatul a dat in judecata statul pentru a-si recupera banii, iar Tribunalul Arad i-a dat dreptate. Motivatia instantei a fost ca noul Cod Fiscal ii discrimineaza pe cei care cumpara o masina second-hand dintr-o tara membra a Uniunii Europene, masina care a fost deja inmatriculata acolo, fata de cei care cumpara masini din tara si nu platesc aceasta taxa.

Castig de cauza in procesul intentat statului a avut si Presedintele Judecatoriei Botosani, Liliana Poelinca, care a obtinut la sfarsitul lunii ianuarie suma de 6.287 lei, pe care ii platise anul trecut la Administratia financiara pentru un autoturism Audi A4. Judecatoarea s-a declarat uimita de mediatizarea pe care a avut-o cazul sau, despre care spune ca era cel al unui cetatean obisnuit. „Nu inteleg de ce se mediatizeaza atat. Am actionat ca si cum ar fi procedat orice cetatean. Dar, probabil, fiindca sunt presedinta Judecatoriei sunt in centrul atentiei”, a precizat Liliana Poelinca, precizand faptul ca va merge “pana la capat” in cazul in care va aparea un recurs din partea statului.

Despre al treilea roman care a invins taxa auto se stie ca se numeste Nicodim Giurgiu, care dupa ce a platit taxa de peste 6.000 de lei pentru un autoturism fabricat in 2001 a dat in judecata Administratia Financiara Cluj si a avut castig de cauza, instanta hotarand ca taxa sa-i fie returnata.

Persoane publice si reprezentanti ai statului isi cer banii inapoi

Printre cei 44 de romani care au dat statul in judecata pentru a recupera banii pe care i-au platit pentru taxa de prima inmatriculare se afla si persoane publice si chiar reprezentanti ai statului, care au ales sa se raporteze la stat ca simpli cetateni. Printre acestia se afla directoarea firmei Oriflame, Monica Tatoiu dar si seful Administratiei Financiare din Timisoara, Mircea Calin.

Prima a depus la inceputul anului la Judecatoria Sectorului 1 o cerere de ordonanta prezidentiala prin care Guvernul Romaniei sa fie obligat sa nu emita ordonanta de urgenta privind modificarea taxei auto. "Taxa de prima inmatriculare care ar ramane este oricum neconstitutionala, iar oamenii urmeaza sa-si primeasca banii inapoi. […]Guvernul isi aroga puteri nepermise, se pune mai presus de lege, si nu isi concepe actiunea de realizare a politicii interne si externe a tarii cu buna credinta, in limitele Constitutiei.", mentioneaza Monica Tatoiu.

Directorul Administratiei Finantelor Publice Timisoara, Mircea Calin, isi manifestase si el intentia de a da statul in judecata ca sa recupereze banii cu care a platit taxa de prima inmatriculare, la sfarsitul anului trecut folosindu-se de precedentul creat de un barbat din Arad, care a dat in judecata statul si a castigat banii achitati.

Taxa de prima inmatriculare, fenomen social

Intreaga tara a fost cuprinsa de “febra taxei de prima inmatriculare”, pentru a se lupta cu aceasta taxa fiind infiintate asociatii, dar si campanii mass-media. Daca la sfarsitul lunii ianuarie Automobil Clubul Roman ameninta cu proteste de strada si cu procese in lant, astazi la Vaslui a luat nastere Asociatia "Stop Abuzurilor", care are drept scop sprijinirea persoanelor care intentioneaza sa isi recupereze banii platiti pentru taxa de prima inmatriculare. Membrii fondatori ai asociatiei sunt de parere ca taxa de prima inmatriculare este discriminatorie si anunta faptul ca membrii asociatiei vor oferi sprijin si consultanta juridica tuturor celor care le vor solicita ajutorul in acest sens.

De asemenea, un important post de televiziune a initiat campania “Petitia telespectatorilor Realitatea TV privind taxa auto” care promite ajutor juridic pentru cei care doresc sa dea statul in judecata pentru a-si recupera banii. In aceasta campanie a fost atras si avocatul aradeanului care a reusit sa invinga statul in aceasta batalie.

Ce este taxa de prima inmatriculare

Povestea taxei de prima inmatriculare a inceput odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Controversata taxa a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007. Pe atunci, guvernantii estimau venituri fabuloase, care ar putea depasi 220 de milioane de euro. Numai ca taxa nu s-a dovedit nici pe placul cetatenilor, nici al Comisiei Europene.

Primii s-au multumit sa actioneze in instanta statul si unul dintre ei chiar a castigat, iar Comisia Europeana urma sa faca acelasi lucru. In luna martie a anului trecut, Comisia Europeana a declansat procedurile legale impotriva Romaniei din cauza acestei taxe, iar in luna noiembrie a fost declansata a doua etapa a procedurii de infrigement , faza premergatoare actionarii Romaniei la Curtea Europeana de Justitie.

Initial, procedura de calculare a taxei auto se facea in functie de vechimea si capacitatea cilindrica a masinii. Altfel spus, cu cat masina era mai veche si avea o capacitate cilindrica mai mare, cuantumul taxei crestea. Argumentul folosit de premier la acea data era unul ecologic. "Taxa de prima inmatriculare este necesara atat pentru protejarea mediului inconjurator, cat si pentru protejarea economiei romanesti", sustinea premierul Calin Popescu, care era de parere ca, in lipsa acesteia, Romania s-ar putea transforma in "lada de gunoi a Europei".

Taxa de prima inmatriculare ar putea deveni taxa de mediu. Nou mod de calcul

Europenii au considerat taxa discriminatorie, asa ca Guvernul Romaniei a fost obligat fie sa schimbe formula, fie sa renunte la taxa. Premierul a argumentat ca eliminarea taxei nu este posibila deoarece "ar costa Romania infinit mai mult decat mentinerea ei. Daca nu o mentinem, peste cativa ani romanii vor plati insutit decontul poluarii produse de mii de masini de ocazie. Taxa e necesara, intrucat nivelul de poluare din Romania este deja ingrijorator". Doar ca, in scurt timp argumentul forte legat de pericolul ca Romania sa devina lada de gunoi a Europei a disparut, insa taxa nu. Guvernantii au schimbat macazul la inceputul acestui an, uitand de argumentul cu "lada de gunoi", dar pastrand aparentele "ecologice". Concret, dupa ce au adunat bani din "taxa pe masinile vechi si poluante", acum ar urma sa adune bani din "taxa pe masinile noi".

La presiunea Comisiei Europene, guvernantii au schimbat modul de calcul al taxei, chiar i-ar putea schimba si numele, din "taxa auto" in "taxa de mediu", care va fi colectata de Ministerul Mediului. Si, potrivit ministrului Mediului, banii vor fi folositi pentru proiecte de mediu precum extinderea programului rabla, reducerea emisiilor de CO2, impaduriri, crearea de spatii verzi etc. Din noua formula transmisa de guvernanti si care pare a fi agreata de Comisia Europeana, reiese ca taxa va scadea pentru masinile vechi, dar se va dubla sau chiar tripla pentru cele noi.

Ministrul Economiei, Varujan Vosganian, a negat insa ca modificarea taxei va duce la o explozie a preturilor masinilor noi, dar a recunoscut ca noul principiu pe care-l introduce modificarea taxei este ca vechimea duce la scaderea cuantumului ei. Ministerul a spus ca taxa auto nu va creste pentru toate masinile noi. Comisia Europeana a cerut largirea mijloacelor de contestare a taxei, asa ca, pe langa incasari, guvernantii ar putea plati si daune din cauza acestei taxe, mai ales ca precedentul exista deja.

Ministerul Finantelor a facut public la inceputul acestui an proiectul de ordonanta privind modificarea taxei auto si l-a supus dezbaterii publice. Taxa se calculeaza in functie de gradul de poluare a masinii (asa numitele norme Euro), de capacitatea cilindrica si de vechimea autovehiculului.

Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea