Social

Schimbarea locului de munca se face o data la doi-trei ani

Fluctuatiile ridicate de personal se resimt in toate domeniile de activitate, printre acestea figurand productia, sectorul de IT& C, curierat, dar si relatii publice. Migrarea de personal dintr-o companie in alta a devenit un fenomen constant al zilelor noastre. Fie ca este vorba de sectorul IT, productie sau relatii publice, putem spune ca numarul celor care vor lucra pana la pensie intr-o singura companie s-a imputinat semnificativ. Pe fondul cresterii investitiilor straine din tara noastra si, implicit, a ofertelor tot mai variate, tinerii cauta tot timpul noi oportunitati, astfel ca perioada medie pe care o petrec intr-o companie, inainte sa plece in alta parte, ajunge pana la doi-trei ani. Specialistii in resurse umane considera ca aceasta migrare de personal dintr-o companie in alta se va mentine si in urmatorii patru ani, cand este de asteptat sa se resimta un grad mai mare de stabilizare a fortei de munca. Tinerii, cei mai tentati de noile oferte Cei mai dispusi sa-si schimbe locul de munca la intervale scurte de timp sunt tinerii. Bogdan Carcu, presedintele companiei de curierat Curiero, considera ca asistam la reasezari periodice ale pietei muncii, angajatii putandu-se orienta mult mai usor spre alte meserii, multe dintre ele chiar noi. "Un angajat isi petrece in companie in medie doi-trei ani, in functie de varsta angajatului, cei mai tineri fiind mai dispusi sa-si schimbe locul de munca mai des decat cei care au ajuns la maturitate", a declarat, pentru "Adevarul", Carcu. In aceste conditii, daca vorbim de atitudine si modul de raportare la locul de munca actual, putem spune ca numarul celor care vor lucra la pensie intr-o singura companie, asa cum se intampla cu generatia din care fac parte si parintii nostri, s-a redus semnificativ. "Este evident ca tendinta de migrare de la un loc de munca la altul a crescut si complementar a scazut stabilitatea pe post. Totusi, aceasta tendinta accentuata, actualmente, va cunoaste o scadere, urmand ca gradul de stabilitate pe post sa creasca pana la un nivel de cinci-sapte ani", spune Bianca Moraru Demeter, project manager in cadrul companiei Professional. Potrivit acesteia, cresterea gradului fluctuatiei de personal este foarte mult influentata si de cresterea numarului de oferte de munca, datorate dezvoltarii economice si a dinamizarii mai multor sectoare de activitate. "Odata cu acestea, companiile, confruntandu-se cu nevoi crescute de personal si o oferta de forta de munca mai redusa, s-au orientat catre atragerea de specialisti din alte companii, marind ofertele financiare", spune Demeter. In plus, piata fortei de munca se transforma intr-o adevarata vanatoare de oameni. Iar daca atragerea de personal se facea pana nu de mult mai ales pentru pozitiile de management, in prezent se remarca o tendinta similara si pentru pozitiile inferioare. "In general, oportunitatile din piata sunt din ce in ce mai numeroase si mai talentate, iar angajatii talentati sunt vanati. Am avut surpriza sa constat ca si juniorilor, care nu au acumulat suficienta experienta pentru a fi atractivi pe piata muncii, si celor cu o vechime foarte mica in organizatie li se fac oferte de catre agentiile de recrutare", spune Nicoleta Pantea, HR Manager in cadrul Lindab Romania. Gradul cel mai ridicat al migratiei de personal se resimte in toate domeniile, indiferent de nivelul ierarhic, insa exista cateva departamente unde acest fenomen devine tot mai acut. "Conform unor studii aparute recent, se pare ca migratia s-a mutat din domeniul vanzarilor, in general, in cel al productiei. Ca si domenii de afaceri, probabil ca zona IT si bancile sunt cele mai expuse acestei fluctuatii", a precizat Sorina Bradea, senior consultant in cadrul companiei de consultanta in resurse umane RoPlus. In fapt, in sectorul IT, nevoia de specialisti in domeniul tehnic pune mari probleme angajatorilor. Monica Nastase, sef birou recrutare Cosmote Romania, spune ca multi dintre cei care aleg sa plece dintr-o companie o fac pentru o pozitie mai buna sau mai bine platita, posibilitati de avansare sau, pur si simplu, pentru ca doresc sa schimbe domeniul de activitate. "Call-center-urile sunt departamente cu fluctuatie ridicata, unde se angajeaza multi tineri in regim part-time, fiind considerat locul de unde iti pornesti cariera. In general, printre departamentele unde personalul se schimba la intervale mai lungi se numara cel administrativ, financiar si resurse umane", spune Nastase. Migrarea de personal este resimtita si la nivelul companiei SIVECO, rata anuala a plecarilor fiind in jur de 12%. "Rata scade semnificativ pentru cei cu vechime peste un an si pentru cei cu functii de management- project management , product management, management de linie", a precizat, pentru "Adevarul", Daniela Bichir, vicepresedinte Calitate si Resurse Umane, SIVECO Romania. Functiile de conducere, cele mai stabile Comparativ cu functiile de conducere, cele de executie prezinta cea mai ridicata rata a fluctuatiei de personal. Spre exemplu, in cadrul Lindab Romania, functiile cele mai stabile din punct de vedere al personalului sunt cele manageriale, cele din logistica si vanzari. "Intrucat personalul din productie si depozit reprezinta un procent ridicat din totalul angajatilor, putem spune ca aici se inregistreaza o rata a migratiei de personal mai ridicata", a precizat Pantea. In opinia sa, fidelitatea si angajamentul profesional al angajatilor nu se mai castiga din start, doar prin semnarea contractului de munca, asa cum se intampla in urma cu 10 ani. Angajatii pun accent ridicat pe remuneratie, conditiile de munca, autonomia de la locul de munca, pe relatia cu angajatorul si pe timpul liber pe care sa-l petreaca alaturi de familie, criteriu din ce in ce mai important in ultima perioada. Marian Ivan, general manager al companiei de solutii profesionale AfH pentru igiena Paper Plus, considera ca acest fenomen va continua inca aproximativ cinci-sase ani, atat timp cat va fi necesar pentru stabilizarea economiei, fiindca cele doua fenomene se afla in stransa legatura. "Perioada medie pe care un angajat o petrece in companie variaza intre opt luni si un an. In general, functiile de executie sunt cele care inregistreaza cea mai ridicata rata a fluctuatiei, in timp ce personalul angrenat in structurile de management are o rata mai mica de mobilitate", spune Ivan. Si in curierat, functiile cele mai stabile sunt cele de middle management si cele executive, din zona de suport, in timp ce migratia atinge procente ridicate in randul curierilor si sortatorilor, cat si la pozitiile entry-level. In PR, juniorii pleaca dupa sase luni Segmentul de relatii publice este un alt domeniu afectat de plecarile dese ale angajatilor. In general, media dupa care un tanar care alege sa activeze in acest sector renunta dupa aproximativ sase luni. "Persoanele care au tendinta de instabilitate sunt cele aflate pe functii de junior, fara experienta profesionala relevanta, in timp ce functiile de management sunt cele care mentin o perioada mai mare de angajare", spune Elena Olteanu, general manager al companiei de PR, 4 ACE. In opinia sa, majoritatea tinerilor intre 20 si 30 de ani sunt dezorientati si nu au un plan de cariera sau, si mai rau, nu au o orientare profesionala satisfacatoare. "Majoritatea vor sa aiba rezultate spectaculoase in cariera inca din primele luni, ignorand necesitatea cunoasterii domeniului si a companiei pentru care lucreaza", a precizat Olteanu. In opinia sa, perioada de fluctuatie maxima din PR se apropie de final. "2008 va reprezenta stabilizarea migratiei de personal in industria de PR. Estimez ca rata fluctuatiei va scadea cu pana la 50% fata de 2007", a conchis Olteanu. Investitia medie pentru un angajat ajunge si la 4.000 de euro Pe fondul demisiilor anuale numeroase, angajatorii au dezvoltat programe de training permanent, dar si pachete salariale motivante, astfel incat ofertele altor angajatori sa nu mai fie foarte tentante. Investitia medie pentru un angajat nou poate merge si pana la 4.000 de euro, insa, in conditiile in care acesta pleaca in mai putin de un an, investitia este un esec. "Recrutarea, selectia si integrarea in companie sunt costisitoare. Sunt implicate costuri directe: cheltuielile pentru atragerea candidatilor (anunturi, participari la targuri de joburi, promovarea imaginii de angajator), trainingul initial, salariul pentru primele luni, dar si indirecte: in caz de esec-timp si energie pierdute, sentimentul esecului, imagine proasta in piata", spune managerul de resurse umane al Lindab. Astfel, pentru Paper Plus, investitia necesara pentru instruirea si acomodarea unui angajat nou in companie variaza intre 2.000 si 4.000 de euro, in timp ce pentru o agentie de PR costurile pot depasi 3.000 de euro. "Investitia medie este calculata in functie de perioada de «miere» necesara adaptarii la metodologia specifica agentiei si la clientii acesteia. In medie, este necesara o perioada cuprinsa intre 1 si 3 luni. La un salariu minim brut de 550 de euro, la care se adauga costuri administrative, investitia poate depasi 3.000 de euro", spune Elena Olteanu. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea