Social

Romanul sună gratuit să înjure sistemul

Majoritatea romanilor sunt frustraţi că instituţiile statului nu-i ajută să-şi rezolve problemele. Aceasta o arată un bilanţ intermediar al reclamaţiilor telefonice primite de Direcţia Generală Anticorupţie ( DGA ) pe linia gratuită a Ministerului de Interne. Majoritatea plangerilor vizează poliţiştii Aproape 60 la sută din romanii care au sunat la linia verde anticorupţie, pentru a sesiza cazuri de luare de mită sau de trafic de influenţă printre funcţionarii publici, nu au reclamat ceva concret. "Aceasta arată o frustrare uriaşă a cetăţeanului că nu-şi poate rezolva problemele nicăieri. şi atunci romanul sună să înjure sistemul", a explicat directorul Asociaţiei pentru Implementarea Democraţiei (AID), Alexandru Cumpănaşu. Bănăţenii se clasează în varful topului cu romani care nu reclamă un caz de corupţie concret. "O întrebare frecventă a apelanţilor este Cand se mai termină odată corupţia asta din ţară?, a spus procurorul Marian Sîntion de la DGA. Argeşenii în schimb sunt primii printre romani care reclamă o funcţie, în timp ce sudicii preferă să acuze de corupţie o instituţie. Deşi aşa-numitul Telverde anticorupţie se ocupă de cazurile de funcţionari publici corupţi, peste jumătate din romanii care sună reclamă cazuri de competenţa altor instituţii decat DGA. Dintre cele peste şapte mii de sesizări primite de Direcţia Anticorupţie, majoritatea (66,6) se referă la poliţişti care au cerut sau au şi luat deja şpagă. Statisticile arată că bucureştenii sună cel mai des să se plangă de poliţiştii corupţi. Deşi, în general, femeile vorbesc la telefon şi se plang mai mult, la Telverde majoritatea curajoşilor sunt bărbaţi (circa 64 la sută). Culmea şpăgii: poliţist mituieşte poliţist Procurorul Sîntion povesteşte din experinţele cu linia anticorupţie: "Un poliţist de la Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră a dat şpagă unui poliţist de frontieră". "Asta este culmea şpăgii", a comentat Sîntion. Să reclame cazuri de corupţie printre propriii colegi şi şefi au fost chiar angajaţi ai MAI. Pentru că le-a fost teamă de urmările unei plangeri oficiale, au sunat la Telverde fără să-şi decline identitatea". Tot de teamă ori din cauza neîncrederii în DGA, circa 30 la sută din apelurile primite de operatori şi peste 80 la sută din mesajele lăsate pe căsuţa vocală a Telverde anticorupţie sunt anonime. Pentru că prima linie telefonică anticorupţie a MAI nu mai face faţă numărului de apeluri, DGA are de astăzi un nou Telverde 0800 806 806, la care romanii pot sesiza acte de corupţie. Pentru ambasadorul britanic la Bucureşti, Robin Barnett, lansarea noii linii, sub mottoul enunţat de procurorul DGA, "Apelantul nostru, stăpanul nostru!", reprezintă o veste bună. "Romanii trebuie încurajaţi că plangerile lor împotriva poliţiştilor nu sunt trecute cu vederea".

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea