Social

# impact economic #bani romani #venituri romani #romani

Romanii resimt impactul economic: aproape jumatate dintre ei cheltuie doar pentru supravietuire

O mare parte dintre romani sunt nevoiti sa-si limiteze cheltuielile la strictul necesar, pe fondul inflatiei si al cresterii costurilor de trai. Un studiu realizat de Reveal Marketing Research arata ca 46% dintre respondenti considera ca ceea ce cumpara acum reprezinta doar bunuri esentiale pentru supravietuire.

Pe ce se duc cei mai multi bani

Romanii aloca cele mai mari sume pentru alimente (89%), utilitati (82%), produse de igiena personala (73%), produse pentru curatenia casei (67%) si medicamente (66%). Pe de alta parte, cheltuielile pentru carti, vacante si hobby-uri au scazut considerabil, doar 16% dintre romani alocand bani pentru carti, 13% pentru calatorii si doar 7% pentru pasiuni personale.

Comparativ cu anul 2022, s-a observat o crestere semnificativa a cheltuielilor pentru produse de baza: alimentele au crescut cu 17%, facturile la utilitati cu 16%, produsele de igiena corporala cu 11%, produsele de curatenie cu 8% si medicamentele cu 12%. Aceste schimbari reflecta o reorientare clara catre nevoile esentiale, pe fondul dificultatilor economice.

Cum se simt romanii

Desi economia pune presiune pe bugetele personale, jumatate dintre romani (50%) au sentimente predominant pozitive. Dintre acestia, 27% se declara optimisti, iar 23% spun ca sunt relaxati si privesc cu calm situatia actuala. Seniorii (+60 de ani) sunt cei mai relaxati, 35% dintre ei avand o atitudine pozitiva.

Totusi, exista si o parte semnificativa a populatiei afectata emotional: 32% dintre romani spun ca se enerveaza usor si resimt furie, fenomen mai frecvent in randul celor din Generatia Y (29-44 ani), unde procentul ajunge la 38%. Alte 18% dintre persoane se simt plictisite sau obosite.

Interesant este faptul ca perceptia asupra celor din jur este mult mai negativa decat propria evaluare. 58% dintre romani cred ca oamenii din jur sunt furiosi si nervosi, iar 29% ca sunt obositi si plictisiti.

Nivelul de satisfactie al romanilor

Desi contextul economic este dificil, majoritatea romanilor sunt multumiti de relatiile cu familia si prietenii (92%) si de dezvoltarea lor personala (79%). Totusi, s-au observat scaderi la capitolele cariera (-7%) si satisfactia fata de situatia financiara (-4%).

Pe de alta parte, domeniile care genereaza cele mai multe nemultumiri sunt situatia economica a Romaniei (25% satisfactie) si cea politica (24%).

Ce asteptarile au romanii de la branduri

Intr-o perioada marcata de incertitudini, romanii vor ca brandurile sa le ofere mai mult sprijin moral si sa promoveze siguranta si protectia (50%). De asemenea, 57% considera ca firmele ar trebui sa protejeze angajatii si sa evite concedierile, iar 42% isi doresc sustinerea produselor locale si a antreprenorilor romani.

Metodologia studiului

Studiul realizat de Reveal Marketing Research a fost efectuat online intre 5-12 martie 2025, pe un esantion reprezentativ national format din 1.003 respondenti, cu o marja de eroare de ±3,1%, la un nivel de imprederere de 95%.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea