Social

Romanii reclama teleshoppingul la OPC

Cele mai multe produse nealimentare pentru care au fost depuse plangeri la Oficiile pentru Protectia Consumatorului sunt telefoanele mobile si produsele vandute la televizor. Telefonul mobil este pe primul loc in topul reclamatiilor catre OPC. Ba softul nu este bun, bateria tine mai putin decat e specificat in contract, fie service-ul l-a scos din garantie pe cumparator. Si aragazele, si televizoarele se afla printre produsele de care se plang romanii. In primele opt luni ale acestui an, la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului s-au inregistrat 28.238 de reclamatii, din care 30% au fost pe produse nealimentare. Multi cumparatori s-au lasat sedusi de charisma prezentatorilor de emisiuni shopping . Asa au ajuns sa cumpere produsele care le-au fost „vandute" intr-o forma foarte atractiva pentru ca mai apoi sa regrete ca au facut-o. "Tine de cultura tehnica a fiecarui om daca el cumpara produse de la televizor. Trebuie sa acordam o mai mare atentie la produsele care se vand la televizor fata de cele cumparate din supermarket. Sau cel putin tot atata atentie", ne-a declarat Stelica Nicula, sef serviciu produse nealimentare din cadrul Autoritatii pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Telefoanele mobile, televizoarele, aragazele, instalatiile de aer conditionat, tamplaria de termopan , dar si produsele comercializate prin sistemul shopping fac obiectul sesizarilor primite de ANPC in fiecare luna. Alo? Nu mai am ton Cele mai frecvente plangeri catre Departamentul nealimentare al Autoritatii pentru Protectia Consumatorilor sunt cele legate de problemele intalnite la telefoanele mobile (softul, bateria care tine mai putin decat este specificat in contract sau service-ul care il scoate din garantie pe cumparator). Si aragazele se afla printre produsele de care se care se plang romanii. „Foarte multe dintre ele sunt fabricate pentru o presiune de maximum 20 de milibari a gazului. Or, la noi, aceasta presiune este de aproape 40 de milibari! In aceste conditii, consumatorii trebuie sa-si monteze neaparat un reductor de presiune intre teava si aragaz. In plus, montarea acestui tip de electrocasnice trebuie facuta numai de persoane autorizate", spune oficialul ANPC. In general, oamenii se opresc la o prevedere a legii care spune ca au dreptul sa fie despagubiti fara sa citeasca mai departe. „Legea spune ca des­pa­gu­birea se face numai in cazurile in care nu este imposibila sau disproportionata. Impo­sibila inseamna ca produsul respectiv nu mai exista ca atare sau nu se poate repara. Disproportionata: un televizor este dus la reparat si service-ul constata ca o piesa se inlocuieste, acea piesa are o anumita valoare, raportata la valoarea intregului produs. Poti sa faci functionabil produsul fara a-l inlocui. Oamenii nu inteleg aceste nuante sau vor latura care ii intereseaza cel mai mult", spune Stelica Nicula. In ce conditii poate fi despagubit cumparatorul? Se intampla atunci cand produsul nu poate fi reparat sub nicio forma. Cum­paratorul isi primeste banii inapoi cu acordul lui sau mai da o diferenta si cumpara alt produs. "Dar se discuta cu magazinul. Depinde de politica fiecarei firme. Ca sa isi pastreze imaginea intacta, ea poate sa ofere un produs mai bun, dar nu e litera de lege", precizeaza seful servicii nealimentare ANPC. Daca vechea hotarare de guvern prevedea sa se acorde garantie si la piesa de schimb, potrivit noilor directive europene se acorda garantie doar produsului. Daca acesta pune in pericol viata cumparatorului, "noi constatam ce s-a intamplat si mai departe ramane ca respectivul producator sa-l despagubeasca. Daca nu vrea, despagubirea se obtine in instanta, adica daunele suferite si contravaloarea produsului. Acestea trebuie insa probate", subliniaza Nicula. Ce trebuie sa urmarim in momentul achizitiei Orice produs care se comercializeaza si care este alimentat la tensiuni ce depasesc 50 de volti trebuie sa aiba un marcaj de conformitate ( marcaj CE ) Cumparatorul trebuie sa solicite neaparat instructiunile in limba romana, certificatul de garantie si sa i se faca proba aparatului Pentru produsele livrate in regim gratuit cu transportul firmei, in momentul cand se primesc acasa produsele, pe procesul-verbal de transport trebuie mentionata orice defectiune aparenta. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea