Social

Profesorii le favorizeaza pe fete la notare

Cadrele didactice sunt putin constiente de procesul de formare a elevilor lor ca femei/barbati, de factorii de influenta ai acestui proces si de consecintele pe care propriile modele de gen le pot avea asupra elevilor. Asa arata studiul "Perspective asupra dimensiunii de gen in educatie", elaborat de Institutul de Stiinte ale Educatiei. Cercetatorii au ajuns la concluzia ca profesorii fac o confuzie intre sex si gen. In cazul fetelor, recomandarile facute de profesori la ora se refera la aspectul exterior si la anumite roluri de gen traditional feminine: "sa fie mai gospodine ", "sa fie mai ordonate si responsabile", "sa fie rabdatoare", "sa nu se lase intimidate de baieti", "sa nu se machieze excesiv", in timp ce in cazul baietilor recomandarile se refera cu predilectie la disciplina: "sa se poarte delicat cu fetele ", "nu trebuie sa se imbrace numai in trening", "sa fie cuminti si harnici cum sunt fetele", "sa nu planga pentru ca sunt baieti". Elevii declara ca profesorii obisnuiesc sa asocieze anumite trasaturi fiecarui gen in parte: fetele sunt constiincioase, harnice, timide, perseverente si usor de ranit, iar baietii sunt curajosi, puternici, delasatori, obraznici, agresivi, incapatanati.Jumatate din banci - ocupate de elevi de acelasi sex
Cercetatorii au constatat ca salile de clasa au o nota impersonala si sunt destul de sarace. In unele clase exista ilustrate, tablouri, planse vechi, care, spun cercetatorii, transmit sentimentul ca au fost uitate acolo, intamplator, de multi ani. Ceea ce lipseste sunt imaginile din viata reala a elevilor, cu activitatile specifice lor. Aproape jumatate din salile de clasa vizitate erau decorate cu imagini care nu infatisau personaje, ci formule, figuri geometrice, reguli etc. In clasele in care erau, totusi, afisate personaje, cele mai multe erau de sex masculin. Cercetatorii spun ca, aproape fara exceptie, cabinetele de literatura sau cele de matematica sunt populate cu portrete statice ale marilor scriitori sau matematicieni barbati, fara ca macar o imagine sa fie a unei femei. Cat priveste asezarea in banci, pozitionarea catedrei in fata clasei, si, uneori, pe un piedestal, si a bancilor ca la teatru sunt aproape generalizate. In cele mai multe cazuri - 54%, bancile duble sunt ocupate de elevi de acelasi sex: fete cu fete/ baieti cu baieti.
Fetele sunt bune la Romana, baietii - la Sport si Matematica
37% din elevi spun ca fetele obtin rezultate mai bune la Romana, 17% spun ca la Limbi Straine, Matematica - 17%, Biologie - 12%, Chimie - 10%, Istorie - 11%. Baietii obtin note mai bune la Educatie Fizica - 29%, Matematica - 22%, Fizica - 21%, Chimie - 11%, Informatica - 9%. Elevii sustin ca, in notare , fetele sunt avantajate de cadrele didactice. 17,6% spun ca fetele sunt avantajate de catre profesoare, in timp ce 15,7% spun ca ele sunt avantajate de profesori. Doar 6,4% din ei cred ca baietii sunt avantajati de profesoare si 5,7% de profesori. 69,5% din cadrele didactice spun ca ei nu avantajeaza un elev in functie de genul acestuia. In ceea ce priveste caracteristicile cadrelor didactice, 50,8% din elevi considera ca profesoarele dovedesc mai multa blandete fata de elevi, in comparatie cu barbatii; 39,6% spun ca, spre deosebire de femei, barbatii stiu sa tina mai bine sub control situatia la clasa. Daca ar fi sa isi aleaga un reprezentant al clasei, 61% din elevi spun ca nu are importanta genul, in timp ce 24% prefera fetele pentru acest rol si doar aproximativ 15% vor un baiat.
Doar 16,8 la suta din exercitiile manualelor solicita creativitatea
Potrivit Institutului de Stiinte ale Educatiei, prin imagini si texte, manualele scolare promoveaza mai ales personaje masculine, ceea ce duce la accentuarea importantei a ceea ce sunt si fac barbatii, in comparatie cu ceea ce sunt si fac femeile. Aproape 60% din personajele reprezentate in imagini sunt de sex masculin si numai 20% sunt de sex feminin. In restul cazurilor, nu se poate preciza apartenenta personajelor la un anumit sex. La Cultura Civica, numai 36 de personaje sunt feminine si 78 masculine. Cele mai multe dintre sarcinile de invatare din manuale sunt de tip cognitiv-operational - 52,7%, in timp ce ponderea cea mai scazuta o inregistreaza sarcinile care solicita creativitatea elevilor - 16,8%. Sarcinile de tip reproductiv, bazate pe memorie, ocupa si ele un loc important - 30,5%.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea