Social

Parintii elevilor acuza Ministerul Educatiei de amatorism

In urma articolelor de analiza aparute in ziarul nostru, referitoare la felul in care se face admiterea la liceu, parintii elevilor de gimnaziu au trimis o scrisoare deschisa in care acuza Ministerul Educatiei de "suficienta si amatorism".

Reprezentantii Federatiei Nationale a Asociatiilor de Parinti din Invatamantul Preuniversitar sustin ca tezele unice, media anilor V-VIII si repartizarea computerizata sunt o modalitate de admitere la liceu "total nerelevanta" pentru abilitatile si inclinatiile copiilor.

Parintii sunt nemultumiti si de faptul ca ministerul face reduceri "arbitrare" de continut in manualele existente, aeriseste materia "prin taiere din pix" si anunta schimbari in ultima clipa fara a lua in calcul consecintele. Refuzul MECT de a produce schimbari bine gandite, unanim acceptate si anuntate cu suficient timp inainte incalca legea si drepturile copilului , se mai arata in documentul citat.

Alte probleme ale sistemului de invatamant sunt reprezentate de "violenta in scoli", "elevofobia" scolii fata de elev si parinte, ce transforma elevul si parintele in dusmanul scolii, aservirea comitetelor de parinti, mentinuti sub presiunea sistemului, nejustificarea sumelor de bani pe care invatamantul le absoarbe de la parinti, precum si abuzurile profesorale care sunt ingropate sub anchete mimate.

Tot ieri la Comisia pentru Invatamant de la Camera Deputatilor s-a dezbatut problema subiectelor de bacalaureat de la limba romana, proba orala. Secretarul de Stat pentru Invatamantul Preuniversitar a sustinut ca programa pentru examen nu mai poate fi schimbata prin scoaterea textelor nonliterare pentru ca nu exista un cadru legal pentru acest lucru.

Reprezentanta ministerului a adaugat ca profesorii care contesta acum, in pragul examenului, subiectele de la proba orala nu au participat la dezbaterile organizate de minister pe aceasta tema si a calificat aceasta opozitie ca pe o rezistenta fata de reformarea sistemului de invatamant. "?tiu ca nu place la toata lumea ca trebuie sa modificam ceea ce pana acum noi am cunoscut a fi foarte bun", a spus Svetlana Preoteasa. Ea a precizat ca vor mai fi facute modificari la bacalaureat pana in 2012.

Florina Rogalschi, profesoara de la Scoala Centrala, autoare de manuale si principala contestatara a subiectelor, a sustinut ca proba orala de romana a devenit mai degraba o proba de comunicare si nicidecum un mod de a testa competentele literare si culturale ale elevilor."

In loc sa vorbeasca despre marii autori, liceenii trebuie sa abordeze subiecte de legislatie europeana , de administratie sau sa analizeze pur si simplu texte fara valoare", a sustinut profesoara, citata de NewsIn. Ea a enumerat cateva din subiectele ce i-au provocat nedumerirea: intoarcere in Bucurestiul interbelic , anii 80 - marturii orale , fenomenul reeducarii in inchisorile comuniste, ghidul fondurilor structurale europene, Raportul Comisiei Tismaneanu sau Pactul pentru Educatie.

Rogalschi a cerut scoaterea celor 26 de subiecte problematice pana la organizarea examenului si reintroducerea incepand cu anul viitor a subiectelor despre literatura romana. Demersul profesoarei este sustinut de cateva sindicate din invatamant, consilierul juridic al unui for de acest gen sugerand chiar ca ministerul ar putea fi atacat in contencios daca nu scoate subiectele controversate.

Mihail Stan, consilier in Centrul National pentru Curriculum, cel care si-a asumat paternitatea acestor subiecte, a sustinut ca proba orala de romana este in concordanta cu o programa noua, care nu mai lucreaza cu aceleasi concepte operationale pentru literatura din trecut si care incearca sa-i determine pe elevi sa puna texte in context cultural si perspectiva istorica.

El le-a replicat criticilor sai ca autorii consacrati sunt bine reprezentati la examenul de romana (neprecizand insa ca se referea doar la proba scrisa, n.r.) si le-a acuzat pe profesoarele care au nemultumiri fata de aceasta proba ca stiau de aceste subiecte inca de anul trecut, dar ca, din diverse motive, atrag atentia abia acum.

Stan i-a reprosat lui Rogalschi atitudinea "neprofesorala" de a-i incita la revolta pe elevi impotriva ministerului. El a fost sustinut de cativa profesori din acelasi liceu cu Rogalschi, care au incercat sa acrediteze ideea ca opinia ei este marginala. "A procedat foarte bine ministerul. Este pentru prima oara cand subiectele sunt legate de realitate. Noi trebuie sa-i pregatim pe elevi si pentru viata, nu facem numai poeti sau experti in literatura", a argumentat profesorul de romana Laurentiu Dumitrescu. Deputatii s-au situat in marea lor majoritate de partea profesorilor care contesta examenul.

"Oare nemtii si-au scos de la bacalaureat textele de Schiller si Goethe?", s-a intrebat cu patetism fostul ministru PSD al invatamantului, Ecaterina Andronescu.

Ea a mai spus ca i se pare inadmisibil ca elevii sa fie obligati sa comenteze in loc de "marii nostri autori" discursuri politice precum cel al fostului sef al delegatiei CE, Jonathan Scheele. Andronescu i-a acuzat pe cei de la minister ca promoveaza nonvalorile in scoli. Pesedistul Alexandru Stiuca le-a spus si el celor de la minister ca textele respective, de la articole de presa la extrase din documente ale presedintiei, n-au valoare estetica si ca elevii nu dau examen la romana, ci la alta disciplina introdusa de minister.

Un alt pesedist, Petru Andea, a spus si el ca aceste subiecte risca sa dea senzatia de politizare a invatamantului, dar a spus ca nu este de acord cu ceilalti colegi care spun ca ministerul ar fi pus la cale un complot impotriva copiilor. Incercand o gluma pe tema discursului lui Scheele, subiect de bacalaureat, Andea a spus ca "daca il scoatem din programa, am avea o adevarata problema politico-diplomatica".

Singurul care s-a situat de partea MEC a fost liberalul Mircea Pusca, care a acuzat-o pe Rogalschi ca actiunea ei are un puternic iz politic. "N-as dori ca peste cativa ani sa aflu ca in spatele acestei actiuni a existat un partid", a spus el, starnind reactia vehementa a profesoarei. "Singura mea politica e sa sustin limba si literatura romana", a spus ea.

Petre Popeanga, presedintele comisiei, a declarat ca parlamentul nu are nici o competenta in stabilirea metodologiei de bacalaureat. Mai multe publicatii, dar si reprezentanti ai sindicatelor din invatamant si federatii ale parintilor au criticat in ultimele saptamani subiectele de la proba orala pentru limba romana. In replica, ministerul a sustinut ca este vorba de un atac politic si ca obiectiile sunt total neintemeiate.


Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de Stiri Principale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea