Social

O oaza de caldura in inima Bucurestiului

Harnicul Florin Barza expune, la Galeria GalaTeca, o ampla selectie de lucrari de pictura si grafica. Dupa debutul din 1998, la Satu Mare, artistul apare cel putin o data pe an in peisajul expozitional. Interesul initial pentru arta religioasa – pictura murala sau pe lemn, vitraliu, cu lucrari la Biserica Ortodoxa din Odorhei sau la Biserica "Adormirea Maicii Domnului" din Bucuresti (Militari) – este dublat de o activitate continua si nu lipsita de interes pentru pictura si grafica de sevalet. Isi construieste opera, de cele mai multe ori, in cicluri: Hrana pamantului, Balerine, Saltimbace, Nuduri... Artistul pare sa doreasca sa epuizeze toate valentele expresive ale unui motiv. Nu intamplator, probabil, fiecare ciclu cuprinde si studii-interpretari ale unor modele celebre din arta Renasterii italiene sau a barocului neerlandez. Indiferent insa de punctul de plecare al unui ciclu, Florin Barza ajunge la o sinteza proprie, in care expresivitatea culorii joaca rolul principal. Asta nu inseamna ca artistul nu stapaneste stiinta desenului, a posibilitatilor constructive ale liniei. Fie ca o foloseste ca mijloc de vibrare a culorii, ca in unele nuduri sau balerine, fie ca isca din ea miscarea unui trup sau numai epura miscarii, fie ca se foloseste de raportul ei cu albul hartiei pentru a crea un spatiu, autorul dovedeste certe calitati de grafician. Spatiul de electie ramane insa culoarea. O culoare calda, incandescenta de multe ori, asternuta in contraste fove sau rafinate combinatii de ocruri, rosuri, brunuri. Formele se nasc din tusele viguroase, vizibile, corpurile se reconstruiesc din suprafetele de culoare contrastand cu fondul sau desprinzandu-se aproape ton sur ton. Nudurile reflecta rosul sau portocaliul fondului, capatand o accentuata caldura. Pozitiile insa, capul intors, bratul acoperind figura, le izoleaza in alta zona decat aceea a purei senzualitati. Balerinele devin, de cele mai multe ori, expresia fara chip a miscarii, a saltului, a gratiei. Saltimbacele neindividualizate par sa afirme ca lumea lui Florin Barza este una feminina in toate componentele sale. O seama de peisaje, din tara si de aiurea, completeaza expunerea. Sunt imagini – stare de suflet mai intotdeauna, artistul pastrand insa, de fiecare data, culoarea si lumina locului. Elementele de arhitectura la malul marii in Grecia, canalele venetiene, albastrul Meditarenei din peisajele italiene sau ambarcatiunile din fata Tulcei atesta bucuria artistului in fata baii de lumina, a umbrelor de pe peretii caselor sau a reflexelor roz-sidefii pe care apusul le confera undelor. Tusa divizata echivaleaza in ochii nostri aerul vibrand deasupra apelor, barcile ne amintesc vag de cele ale postimpresionismului. Si, indiferent de subiect, indiferent de accentul pe desen sau culoare, exista in toate lucrarile o constructie riguroasa, o stiinta a construirii intregului si a adecvarii tehnicii la ansamblul piesei, fie ca ne gandim la picturile in acrilic, la transparenta acuarelei si pastelului sau la dozarea hasurilor din desenele in creion. Florin Barza ofera cu actuala expozitie din centrul Bucurestiului o oaza de caldura, de autentica traire. Dovedeste, cu sau fara intentie, ca arta, indiferent de mijloacele de expresie folosite, traieste in modernitate atat timp cat nu se doreste teoretica demonstratie sau intempestiva fronda. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea