Social

O jumatate de ora in service – taxata ca doua ore

Protectia consumatorului zice ca situatia e anormala si ca va trece la verificari. Contravaloarea unei ore de stat in service poate ajunge la 50 de euro, exclusiv manopera.

Service-urile marilor marci de automobile vandute pe piata romaneasca lucreaza dupa normative interne de apreciere a duratei interventiilor, care nu sunt disponibile proprietarilor de masini si care ajuta la tepuirea acestora, pe fata. Astfel, de pilda, daca posesorul auto se prezinta la service, i se ia masina si i se restituie dupa o ora, e foarte posibil sa plateasca patru ore de interventie. Iar contravaloarea unei ore de stat in service „sare” de 20 de euro, plus tva si ajunge la 50 de euro, exclusiv manopera.

In cursul zilei de luni, am asistat la o discutie purtata intre un client nemultumit de suprataxarea reviziei obligatorii (a doua) la service-ul Ford Romania ( BDT ) din Bucuresti, Soseaua Virtutii, si directorul de service, dl. Mihai Ionescu. Clientul reclama mai multe aspecte, cu care se confrunta, de fapt, foarte multi dintre posesorii auto, si nu doar marca Ford: ca, in pofida programarii, ora de incepere a reviziei nu a fost respectata, ca nu i s-a permis sa asiste la operatiunile efectuate (dupa insistente si scandal, flaconul uleiului de motor a fost desigilat in fata sa), ca s-a vaporizat scurt cu un spray al carui cost l-a suportat insa integral si ca (lucrul cel mai important), desi masina a stat in atelier o jumatate de ora (fapt certificat de documentele insotitoare), de taxat s-au taxat 2,1 ore – circa 60 de euro.

Dl. Ionescu a explicat, cu un calm imperial, ca acestea sunt procedurile standard in service-ul respectiv si ca lucrurile se desfasoara aproximativ identic si in reprezentantele de service ale altor marci auto. In ce priveste normarea reviziei, este vorba de documente interne, care nu pot fi puse la dispozitia publicului. Dar fiecare client este dinainte informat privitor la durata estimata a interventiei si costul acesteia. In viitor, promite dl. Ionescu, clientii vor avea si posibilitatea de a asista la toate operatiile din service, odata cu deschiderea unei noi reprezentante, mai mari.

Aceeasi problema in toate service-urile


In cursul zilei de ieri, am adresat aceeasi intrebare, legata de durata efectiva a service-ului vizavi de durata normata, si altor mari reprezentante auto: Mercedes (Casa Auto Bucuresti - CAB), BMW, Porsche Romania, Renault- nissan Romania, Opel (Erebus) si Fiat. Raspunsul este acelasi: una se petrece in service, alta se normeaza. O explicatie mai detaliata a acestei anomalii ne-a oferit-o Cristian Dragan, directorul service-ului CAB: „Pe caietul de service se pune o stampila, care atesta verificarea masinii intr-un service autorizat. Cel care a efectuat verificarea raspunde de starea ulterioara a masinii. Daca verificarea nu este ca la carte”, riscul este asumat.

Normativul de timp pentru o anumita operatiune este impus de producatorii de masini, dupa numeroase teste, cu echipe de mecanici. De exemplu, in cazul unui autoturism Mercedes din clasa C – medie, cu motor Diesel, schimbul de ulei si schimbul filtrelor de ulei, de aer si de combustibil este normat cu 2,4 ore. Acesta este un timp de interventie international valabil. Daca interventia dureaza mai mult sau mai putin, asta tine de eficienta service-ului.

"Chiar daca o revizie dureaza 4 ore, se vor taxa 2,4 ore, daca atat scrie in normativ”. Dl. Dragan a mai explicat ca, in cazul vehiculelor Mercedes produse dupa anul 2005, exista un program de calculator care determina toate operatiunile considerate necesare in cadrul reviziei, in baza unui cod dat de o cheie speciala a masinii. Astfel incat, pe langa cele 2,4 ore alocate de normativ schimbului de filtre si ulei, se poate ajunge la un timp de interventie mai indelungat, pentru a se schimba alte consumabile sau componente uzate. Mai sunt si operatiuni care sunt lasate la aprecierea sefului mecanicilor, nefiind prenormate.

George Ursu, sef serviciu in cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, sustine, categoric, ca situatia suprataxarii unei interventii care, practic, nu dureaza atat cat scrie in normativele service-urilor auto este, citam, „anormala”. Dl. Ursu a promis verificari amanuntite in perioada urmatoare.


Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de Stiri Principale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea