Social

Moartea vine gratis la locul de munca

In Romania, mor anual sute de oameni in accidente de munca, fara a plati cineva pentru nerespectarea normelor de protectie. Justitia romana condamna intotdeauna doar victimele!Peste 300 de oameni morti la locul de munca, in ultimii doi ani. Niciun vinovat! Intotdeauna mortii au fost de vina. Desi comisiile de ancheta si procurorii indica persoane si firme care au pe constiinta moartea angajatilor, in instantele de judecata cele mai grave pedepse aplicate au fost amenzile. Exemplu elocvent, cazul Mihailesti. Ca el sunt multe altele! In ciuda tot mai deselor condamnari ale Romaniei la Curtea Europeana a Drepturilor Omului (CEDO) pentru tergiversarea proceselor si pentru numeroase vicii in actul de judecata, magistratii romani nu se dezmint, achitand pe capete invinuiti sau inculpati trimisi in judecata pentru fapte destul de grave precum omuciderea. Fie ea si din culpa, ca urmare a unor accidente de munca grave, ca in cazul larg mediatizat al exploziei de la Mihailesti, produsa in mai 2004 si soldata cu 18 morti, 13 raniti si prejudicii imense. Surprinzatoarea decizie recenta a judecatorilor vranceni, care i-au achitat pe cei trei invinuiti din cazul Mihailesti, a socat nu numai opinia publica, ci chiar pe procurorii care i-au trimis in judecata pe presupusii autori. Mai mult, „cazul Mihailesti, achitare cu acte in regula" relanseaza o veche si spinoasa problema din criminologia muncii. O mare dilema bazata pe o provocatoare intrebare: avem o tara a accidentelor in serie brazdata cu zeci de victime. Cum procedam sa-i dovedim pe vinovati? Peste 100 de morti, in sase luni Inspectoratul Teritorial de Munca controleaza aplicarea corecta si unitara a prevederilor legale referitoare la relatiile de munca, la securitatea si sanatatea in munca, protectia salariatilor care lucreaza in conditii deosebite si a prevederilor referitoare la asigurarile sociale. In primul semestru al anului 2007, au fost inregistrate la Inspectoratul Muncii 1.856 de persoane accidentate, din care 117 persoane decedate. Sectoarele economiei nationale in care au fost inregistrate cele mai multe accidente de munca sunt in constructii - 262 de accidentati, extractia si prepararea carbunelui - 143 accidentati, productia de mobilier si alte activitati industriale - 89 accidentati. Cel mai mare numar de accidente mortale de munca s-a inregistrat in sectoarele: constructii - 29 persoane, silvicultura, exploatare forestiera si servicii anexe - 11 persoane, fabricarea lemnului si a produselor din lemn si pluta, cu exceptia mobilei - opt persoane. Majoritatea persoanelor accidentate au vechime de pana la cinci ani la locul de munca, cu o pondere de 40.3% din to­ta­lul accidentatilor. Cele mai multe accidente sunt in Bucuresti, cu 253 persoane accidentate din care trei mortal si Petrosani, cu 141 persoane accidentate din care trei mortal, in semestrul 1 pe anul 2007. Filiera dosarelor post-mortem Inspectia Muncii (IM), prin intermediul inspecto­rului general de stat adjunct, Dantes Nicolae Bratu, ne-a explicat modul in care functioneaza birocratia dupa derularea unor astfel de accidente. Aflam ca Inspectoratul, dupa finalizarea anchetelor, propune masuri si le trimite impreuna cu dosarul spre autoritatile competente: Parchet, Politie etc. De aici mai departe, dosarul devine pierdut pentru Inspectia Muncii. „Chiar daca ne intereseaza cursul dosarului si incercam sa-l urmarim, nu o putem face, decat prin bunavointa celor carora le-am inaintat dosarul. Daca ni se raspunde, este bine, dar daca nu avem raspuns, nu putem obliga mai departe sa ne raspunda", declara Dantes Bratu. Rafo Onesti - trei morti si o amenda Un accident soldat cu moar­tea a trei persoane a avut loc in noiembrie 2006, la Rafo Onesti. Trei angajati ai combinatului incercau repor ­nirea statiei care a fost oprita in urma reviziei, cateva saptamani. Angajatii implicati in accidentul de la Rafo Onesti nu dispuneau de permisul de lucru pentru executarea unor lucrari de interventie cu grad ridicat de risc, sustine conducerea rafinariei intr-un comunicat de presa remis agentiei NewsIn. Cei trei au murit din cauza exploziei unui cuptor, din sectia de cracare catalitica 3, acelasi cuptor care a mai provocat si in 2004 alte doua victime, care au murit din aceeasi cauza, acumulare de gaze. Seful Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta, Mihai Simionescu, confirma ca accidentul s-a produs din cauza scurgerilor de gaze. Inspectoratul Teritorial de Munca Bacau a cercetat cazul si a ajuns la concluzia ca a fost un accident de munca. Conducerea Inspectoratului a mai declarat ca muncitorii decedati au intrat in zona cuptorului cu permisiunea unui sef de sectie. Conducerea Rafo a promis familiilor indoliate cate 25.000 ron. Rafo s-a ales numai cu o amenda de 60.000 ron de la Inspectia Muncii si neinceperea cercetarilor penale. Nici de data asta nu a ajuns mai departe de niste amenzi nesemnificative. Anina - sapte morti si cateva amenzi In data de 14.01.2006, a avut loc un accident nefericit la Exploatarea Miniera Anina din Caras-Severin. Explozia a avut loc la 200 de metri adancime si s-a soldat cu sapte morti si sapte raniti. Cauza producerii evenimentului a fost acumularea de gaz metan. Aprinderea a fost generata de scanteia electrica datorata scurtcircuitarii cablului, in momentul actio­narii explozorului, pentru impuscarea frontului. Conform comisiei de ancheta, evenimentul s-a produs din cauza repetatelor incalcari a normelor de securitate a muncii conform anchetei efectuate de Institutul National de Securitate Miniera si Protectie Antiexploziva Petrosani. Comisia de ancheta a dispus inchiderea activitatilor la acest punct de lucru. S-au aplicat amenzi contraventionale in valoare totala de 254.000 ron, s-a propus urmarirea sub aspect infractional a 23 de persoane, incepand de la directorul general al societatii pana la artificierii care au efectuat impuscaturi la acest loc de munca in prezenta metanului. Nimeni nu a fost condamnat! Pipera - patru morti , niciun condamnat Cel mai grav accident din ultimii 10 ani din Bucuresti, a avut loc la un santier din Pipera pe data de 17 ianuarie 2007. Au murit patru persoane si alte doua au fost ranite grav. Cei sase demontau o macara, cand una din platformele culisante ale macaralei a cazut in gol de la 40 m peste cea de jos. Potrivit specialistilor de la Inspectia Muncii Bucuresti, utilajul avea atasate doua platforme culisante, patru dintre muncitori se aflau pe platforma superioara, iar ceilalti doi erau in piciorul macaralei. Autoritatile au inceput o ancheta in acest caz. Cercetarile au fost efectuate de un procuror de la Parchetul Judecatoriei Sectorului 2, cri­minalisti de la Sectia 2 Politie si re­prezentanti ai Inspectiei Muncii. Colegii victimelor spun ca cei sase erau specializati in demontarea unor astfel de utilaje si ca este exclus ca accidentul sa se fi produs din vina lucratorilor. Macaragiul a sustinut ca cei sase respectau regulile de protectie a muncii. Varianta macaragiului a fost sustinuta si de anchetatori. Din primele cercetari, un motor nu a functionat si din aceasta cauza platforma de sus a culisat peste cealalta. Victimele ajunsesera la ultimul nivel al macaralei si urmau sa blocheze platforma acolo pentru a incepe demon­tarea. Finali­zarea cercetarii a stabilit cauza principala a producerii evenimentului ca fiind nerespec­ta­rea instruc­tiunilor prevazute la capitolul telescopare, prin manevrarea gresita a traversei mobile de catre operatorul Voinea Dumitru. Din expertiza efectuata de Institutul National de Cercetare si Dezvoltare pentru Protectia Muncii rezulta faptul ca producerea evenimentului a fost posibila si pe fondul absentei unui dispozitiv de siguranta care sa previna caderea acestuia. Firmele in cauza au fost amendate dupa cum urmeaza: SC Girueta Macarale Srl, cu 52.000 ron, Sc Girueta Sa, cu 16.000 ron, si Sc Comnord Sa, cu 15.000 ron. La finalizarea cercetarilor dosarul a fost inaintat in conditiile legii organelor de urmarire penala. Pana acum nimeni nu a fost condamnat! Cel mai grav caz: explozia de la Mihailesti, fara vinovati! In noaptea de 23 spre 24 mai 2004, soferul Florin Marcu a plecat din Craiova, de pe plarforma DOLJCHIM a Petrom SA, spre Piatra Neamt, via Buzau , cu un tir incarcat cu azotat de amoniu. Ingrasamant care, in anumite conditii de caldura, se comporta exploziv, iar autovehiculul care efectueaza transportul, ca o veritabila mega-bomba in miscare. Ajuns pe raza localitatii Mihailesti, judetul Buzau, soferul Marcu a pierdut controlul asupra directiei de mers si autovehiculul s-a rasturnat si a luat foc, mai intai in zona cabinei. Dupa circa 60 de minute, timp in care, la fata locului au sosit pompierii, presa si chiar politia, incendiul a incins incarcatura si a avut loc explozia. O explozie a carei putere, dupa cercetarile criminalistice ulterioare (inclusiv a unor directii speciale, precum departamentele antitero, din serviciile secrete), a avut intensitatea unui adevarat cutremur, inregistrat ca atare pe aparatele diverselor statii din tara. Explozia a ucis 18 oameni – jurnalisti, pompieri, localnici si persoane aflate intamplator prin zona, dar si pe soferul camionului. Au fost ranite 13 persoane, unii dintre raniti necesitand pana la noua luni de ingrijiri medicale. Conform Inspectiei Muncii, explozia s-a produs "din cauza neluarii la timp a masurilor obligatorii de interventie si alarmare prevazute de reglementarile legale, creandu-se astfel un pericol iminent, care in final s-a concretizat prin explozia de tip detonant. Cauza directa a producerii accidentului a fost nerespectarea prevederilor legale de protectie a muncii la locurile de munca cu pericol deosebit si in cazul crearii unui pericol iminent de producere a unui accident de munca sau de imbolnavire profesionala". Era un punct de plecare a anchetei judiciare. Comparata in rechizitoriu cu actul terorist de la Oklahoma, cazul exploziei de la Mihailesti a fost probat si instrumentat de un colectiv de investigatori (inclusiv cadre ale SRI) condus de procurorul criminalist Liviu Sutiman, sub coordonarea directa a generalilor magistrati Ilie Botos si Ioan Sampetru, unul procurorul general si celalalt procurorul general adjunct ai Romaniei. Dupa indelungi investigatii, procurorul criminalist Liviu Sutiman i-a pus sub invinuire si ulterior i-a trimis in judecata pentru ucidere din culpa, vatamare corporala din culpa si Distrugere din culpa pe Ionut Neagoe, Mihai Guna, administratori ai firmelor Mihtrans SRL si Ney Transport SRL, precum si pe Ion Gheorghe, director al DOLJCHIM SA. Intr-o prima faza, Judecatoria Buzau i-a condamnat pe cei trei la cate patru ani inchisoare si plata a substantiale daune morale si materiale. Surpriza a venit saptamana trecuta, cand judecatorii de la Tribunalul Vrancea... i-au achitat pe cei trei. Cum au motivat judecatorii vranceni hotararea de achitare a inculpatilor? „Caz for­tuit", au spus oamenii in roba! "Ca si cum un taran care-si ara linstit ogorul, deodata, pe neasteptate, loveste cu plugul un obuz ingropat in pamant si omoara boii", ne explica, recurgand la o meta­fora trist-amara, un procuror. Repezentantii Parchetului General sunt socati de decizia Tribunalului Vrancea. Au declarat, evident, recurs. Recurs care va fi judecat la Curtea de Apel Galati. Nimic nu s-a schimbat! Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea