Social

Masoneria romana a nascut noua frati vitregi

Cotidianul a refacut contorsionata evolutie post-decembrista a miscarii masonice. In momentul de fata, exista noua mari loji, dintre care sapte sint „regulare“. Dupa 1989, masonii romani au iesit iar la lumina. Certuri, dezbinari si impacari au marcat istoria masoneriei romane in ultimii 17 ani. Unii spun ca au pus umarul la integrarea in UE. Altii sint mai modesti. In 1989 mai traiau 21 de masoni romani initiati inainte de ’89, sustine Horia Nestorescu-Balcesti, directorul Centrului National de studii Francmasonice. Totusi, azi, in Romania, sint nu mai putin de sapte mari loji masonice regulare si doua iregulare. Numarul total al masonilor se apropie de zece mii, iar o intreaga succesiune de schisme, dezacorduri sau acuzatii grave au marcat dezvoltarea masoneriei dupa 1990. Fiecare loja se revendica istoric ca fiind, intr-un fel sau altul, continuatoarea masoneriei interbelice si tot fiecare loja, intr-un fel sau altul, invoca recunoasterea internationala, dar din partea unor loji diferite. Despre ce anume este masoneria, ori ce vor masonii sa faca s-au scris biblioteci intregi. Cei din afara au pri-vit-o ca pe un soi de secta misterioasa, iar membrii sai, ori cei care i-au aprofundat istoria, o socotesc drept o societate initiatica ce grupeaza persoane care sint preocupate de perfectionarea morala a umanitatii. Dupa 1990 au fost doua filiere prin care „luminile masonice s-au reaprins“ in Romania. Una italiana, prin Marele Orient al Italiei, si alta franceza. Filiera italiana a insemnat infiintarea in 1991 a lojii „Concordia“, iar in anul urmator a inca doua loji, „Delta Dunarii“ si „Nicolae Balcescu“. In 1993, prin unirea acestora se infiinteaza Marea Loja Nationala din Romania (MLNR). Numai ca, intre timp, filiera franceza, alcatuita din romanii ce traiau in Franta, produsese si ea o mare loja cu exact acelasi nume si care era condusa de Alexandru Paleologu. Originile acesteia se aflau in cele trei loji infiintate la Paris in 1990: „Steaua Dunarii“, „Romania Unita“ si „Solidaritatea“. Insa in 1996, 13 loji din Marea Loja infiintata pe filiera italiana se alatura Marii Loji de provenienta franceza, formind MAREA LOJA NATIONALA UNITA DIN ROMANIA (MLNUR). Cum MLNR avea la acea data numeroase recunoasteri internationale, dar si MLNUR era recunoscuta de Marea Loja a Belgiei, masoneria romana se afla in fata unei dileme, pentru ca, potrivit regulilor masonice, pe teritoriul unei tari putea fi recunoscuta o singura Mare Loja. Cinci ani mai tirziu, in 2001, o parte a MLNUR, condusa de Eugen Ovidiu Chirovici, s-a unit cu MLNR, dorind sa unifice masoneria regulara recunoscuta. Dar inca din acel moment au inceput sa apara grupuri ce doreau separarea. Chiar din 2001, un grup din MLNUR nu a dorit unificarea si a decis sa-si pastreze pina azi denumirea. Din MLNUR s-a mai desprins insa si o alta grupare, ce a format in 2002 Marea Loja a Transilvaniei. De asemenea, tot la numai un an dupa „pacea masonica“, o alta grupare, intitulata Marea Loja Nationala a Romaniei, s-a despartit de Marea Loja Nationala din Romania. In 2003 si aceasta grupare disidenta s-a fracturat, dind nastere celei de-a patra ramuri masonice, „Marea Loja a Romaniei“. In 2006, din MLNR s-a desprins Marele Orient de Rit Scotian Antic si Acceptat, iar din Marea Loja Nationala a Romaniei a plecat Marea Loja Nationala Dacia. In timp ce Marele Maestru al MLNR, Eugen Ovidiu Chirovici, spune ca nu ii poate considera pe cei inscrisi in celelalte mari loji drept masoni, cei aflati in celelalte loji au o toleranta mai mare intre ei. „Nu exista deosebiri fundamentale intre marile loji din Romania. Ceea ce le uneste sint principiile, iar ceea ce le desparte sint orgoliile marilor maestri“, considera Horia Nestorescu-Balcesti. El a facut parte mai intii din MLNR, pentru ca apoi sa se transfere la Marea Loja Nationala Unita din Romania. Pe linga masoneria regulara, de la care se revendica lojile de mai sus, mai exista si o alta forma de masonerie , cea iregulara. Diferenta dintre cele doua este ca masoneria iregulara primeste in rindurile sale si atei. Reprezentantii masoneriei iregulare in Romania sint reuniti in loja Marele Orient al Romaniei, infiintata in 2005 si care numara 200 de membri. Marele ei maestru este Mircea Deaca. Anterior infiintarii sale, masonii iregulari erau grupati in loji aflate sub obedienta masoneriei iregulare franceze. Prima loja iregulara din Romania, dupa 1989, a fost Loja Humanitas, in 1991. „Nu exista masonerie regulara si masonerie iregulara. Cei care fac aceasta distinctie sint ayatollahi. Exista doar o masonerie liberala. Cea regulara nu recunoaste femeia si de aceea am ales-o pe cealalta. Nu sint de acord cu acest lucru, pentru ca la un moment dat poate pune interdictie in cazul handicapatilor“, declara pentru Cotidianul, sub protectia anonimatului, unul dintre pionierii francmasoneriei iregulare din Romania. Acesta a preferat discretia datorita imaginii deformate pe care masoneria o are inca in Romania. „Nu este o chestiune de secret. Se amesteca de fiecare data francmasoneria cu marile secrete. E mai degraba vorba de discretie. Francmasoneria este asimilata cu sume de bani ascunsi si cu inselatoria. Pe linga Marele Orient si cele sapte loji regulare, mai functioneaza in Romania si Marea Loja Feminina a Romaniei. Cind vine vorba despre implicarea in politica romaneasca, masonii sint destul de discreti. Totusi, unii vorbesc despre mari impliniri, in continuarea celor realizate de masoni pina la 1948, iar altii sint mai modesti si vorbesc doar despre perfectionarea spirituala a oamenilor, ca fiind rezultatul cel mai important al actiunii lor. Eugen Ovidiu Chirovici, seful principalei loji regulare, a spus pentru Cotidianul ca, dupa 1990, masonii au avut un rol deosebit de important in integrarea Romaniei in NATO si in aderarea la Uniunea Europeana. Cele doua evenimente nu se datoreaza institutional francmasoneriei, spune in replica Mircea Deaca, seful principalei loji iregulare: „Toata lumea a colaborat, fie ca au fost sau nu frati. Institutional, francmasoneria nu s-a opus, iar fratii care au ajutat la acest lucru au facut-o la fel de bine ca si cei care nu sint francmasoni“. Mai rezervat in trimbitarea meritelor lojilor in Romania este francmasonul care a pastrat anomimatul asupra propriei identitati: „Cind obtinem un succes, nu il revendicam. Nu revendicam aderarea nici in NATO, nici in UE“. Istoricul Horia Nestorescu-Balcesti confirma totusi aportul francmasonilor la accederea in structurile euroatlantice, adaugind ca la 7 mai 1993, printr-o ceremonie desfasurata la Cercul Militar Central, aproape 2.000 de masoni romani au fost ridicati la grade inalte. „Ceremonia a fost facuta de loja bazelor NATO din Germania“, afirma Nestorescu-Balcesti. Desi asigura ca in Marele Orient al Romaniei nu exista politicieni, Mircea Deaca admite prezenta acestora in rindul francmasoneriei. „Din ce-am auzit, exista. Nu are rost sa arunc asupra lor o eticheta sau alta. Nu stiu nume. In Marele Orient al Romaniei nu avem nici ministri, nici sefi de partide. Oricum nu-i pot numi fara acordul acestora“, s-a limitat sa declare Marele Maestru. Profil de mason Cei mai multi masoni, 6.234, sint inscrisi in Marea Loja Nationala din Romania, care, de altfel, are recunoasterea internationala a 128 de Mari Loji din lume. Virsta medie a masonilor este de 46 de ani. Aproape toti au studii superioare, numai patru procente avind doar liceul terminat. Din punctul de vedere al profesiei, printre masoni se afla 2.500 de ingineri, aproape 1.500 de economisti, citeva sute de juristi, medici, profesori sau artisti si citeva zeci de studenti si preoti. „Daca in interbelic cei mai multi masoni erau juristi, pentru ca oamenii politici erau recrutati cu precadere din sfera absolventilor de Drept, intre 1990 si 1997, cei mai multi masoni erau medici. Dupa 1993 s-au deschis larg portile masoneriei si au mai intrat si anumiti oameni care ar fi trebuit sa fie respinsi. Asta a dus la dezastrul de azi, cind avem zece mii de masoni si nu mai exista un raport echilibrat intre populatia tarii si elitele din care ar fi trebuit sa provina masonii“, spune Horia Nestorescu-Balcesti, directorul Centrului National de Studii Francmasonice. Loja sateasca la olteni In comuna Pestisani, din judetul Gorj, functioneaza, se pare, singura loja masonica sateasca din lume. Se numeste Loja Hobita si este parte a Marii Loji Nationale a Romaniei. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea