Social

#presa #libertate #monitorizare #recomandari #politic #drepturile_omului

Libertatea de exprimare in 2008: incidente si recomandari

ActiveWatch Agentia de Monitorizare a Presei a lansat raportul anual FreeEx privind situatia libertatii de exprimare in Romania.

In raport sunt mentionate evenimentele care au afectat cel mai mult libertatea de exprimare in 2008, de la amenintari si presiuni asupra jurnalistilor pana la desconsiderarea normelor profesionale de catre redactii si o serie de recomandari pentru jurnalisti, redactii sau autoritati.

Cele mai importante evenimente ale anului 2008 cu impact asupra libertatii de exprimare au fost:

• Abuzurile fara precedent comise de catre autoritati pe durata summitului NATO.
• In multe cazuri, reprezentantii fortelor de ordine asista pasiv la agresiunile comise impotriva jurnalistilor.
• Mentinerea practicii unor clienti de publicitate de a ameninta institutiile media cu retragerea publicitatii ca urmare a unor nemultumiri legate de politica editoriala (cazul "Cupola").
• Puterea politica a continuat traditia initiativelor legislative cu impact negativ asupra libertatii de exprimare si a dreptului la libera informare (vezi legea stirilor pozitive).
• Promovarea de initiative legislative importante fara consultare publica, in total dispret fata de legea transparentei decizionale nr. 52/2003 (vezi proiectele noilor coduri).
• Continuarea procesului de trecere la digitalizare si tentativa guvernului Tariceanu de a nu transparentiza acest proces.
• Lipsa de vointa politica pentru modificarea legii de functionare a serviciilor publice de radio si televiziune si pentru asigurarea independentei celor trei institutii publice (SRTV, SRR, Agerpres). Interimatul, la limita legii, al lui Ioan Rosca la conducerea Agerpres.
• S-a creat precedentul pentru pedepse disproportionate aplicate jurnalistilor (vezi cazul jurnalistei Feri Predescu , obligata de instanta sa-i plateasca primarului Constantei 57000 de lei daune morale si cheltuieli de judecata , sa ceara scuze printr-o scrisoare publica si sa publice hotararea judecatoreasca intr-un ziar din Constanta si unul de circulatie nationala).
• Interzicerea de catre CNA a unor spoturi electorale sau comerciale pe baza unor judecati de valoare vag definite de lege.
• Jurnalistii care ataca in instanta masurile abuzive si ilegale ale angajatorilor au castig de cauza, in majoritatea cazurilor.
• La televiziunea publica inca se utilizeaza tertipuri organizatorice cu scopul evident de a hartui angajatii incomozi.
• Unele conflicte de munca au repercusiuni asupra continutului editorial.
• Degradarea accentuata a actului jurnalistic, prin desconsiderarea normelor etice si profesionale elementare in favoarea caracterului senzational (cazurile profesoarei de franceza si al fetitei violate). Goana dupa audienta transformata in criteriul absolut de valorizare a actului jurnalistic.
• Presa se confrunta cu probleme etice majore legate de campanii de presa subiectiva, insa nu este de competenta reprezentantiilor autoritatii, mai ales a celor cu functii inalte in stat, sa se amestece in reglementarea breslei. Orice astfel de aprecieri critice emise de inalti oficiali la adresa presei pot fi percepute ca presiuni politice. Media se auto-reglementeaza.
• Institutii de media importante au fost partase la tentativele autoritatilor de manipulare a opiniei publice (summitul NATO), sau transformate in avocati ai restrangerii libertatii de expresie artistica (cazul expozitiilor organizate de ICR).
• Suspiciunea ca unii dintre radiodifuzori au utilizat practici neetice si ilegale in campania electorala prin perceperea de taxe pentru aparitia unor candidati in emisiuni de dezbateri gazduite de jurnalisti cunoscuti.
• Criza economica – un fenomen care a inceput sa afecteze puternic piata de media.
• Scaderea audientelor TV si cresterea importantei sectorului online.


Recomandarile Agentiei de Monitorizare a Presei:

• Politicienii si autoritatile au obligatia sa nu comita acte care limiteaza libertatea de expresie. Mediile publice trebuie sa fie protejate de orice influenta editoriala venita din zona politica.
• Institutiile media au obligatia primordiala de a proteja libertatea de exprimare si pe cea de informare chiar si atunci cand aceasta poate dauna intereselor comerciale.
• Amenintarile de orice fel la adresa presei sunt inacceptabile, mai ales atunci cand vin din partea reprezentantilor autoritatilor, a politicienilor sau altor persoane publice.
• Institutiile publice sau autoritatile ale caror angajati ameninta jurnalisti trebuie sa se delimiteze si sa condamne astfel de comportamente.
• Este obligatia ziaristilor si a editorilor sa documenteze si sa faca publice cazurile de presiuni de orice fel indreptate impotriva presei.
• Politicienii si reprezentantii autoritatilor trebuie sa dea dovada un grad mai mare de toleranta la criticile pe care le primesc din partea presei, activitatea acestora fiind de maxim interes public.
• Inaltii oficiali ai statului ar trebui sa se abtina de la a actiona in instanta jurnalisti, ei avand la indemana alte mijloace pentru a contracara informatiile defaimatoare la adresa lor (de exemplu, discursurile publice, conferinte de presa, etc.).
• Reprezentantii fortelor de ordine trebuie sa asigure protectia jurnalistilor care indeplinesc functia de informare a publicului. Diseminarea concluziilor anchetelor Politiei si a solutiilor date de Parchet, Judecatorii, Tribunale etc. pot avea rolul pozitiv de a diminua numarul agresiunilor asupra jurnalistilor.
• Jurnalistii ar trebui sa se marcheze cu veste de presa si legitimatie de jurnalist atunci cand se afla pe teren in zone cu posibilitate de conflict.
• Institutiile media au datoria sa se implice activ in protejarea jurnalistilor, sa le asigure pregatirea relevanta pentru a relata in cazuri care implica investigatii ale lumii interlope sau deplasari in zone de conflict si sa pastreze legatura cu organizatii nationale si internationale care se ocupa cu protectia jurnalistilor.
• Media trebuie sa actioneze cu prudenta atunci cand transmite informatii provenite de la autoritati, mai ales atunci cand sursa acestora sunt serviciile secrete; exista un ridicat potential de manipulare a opiniei publice in informatiile provenind din acest tip de surse, iar presa are obligatia de a nu fi partasa unor acte de dezinformare si manipulare. Tot ceea ce comunica guvernul, institutiile statului sau politicienii, mai ales in preajma unor evenimente extraordinare, trebuie tratat cu maxima prudenta pana la trecerea informatiilor prin filtre de verificare si interpretare de catre ziaristi.
• Atentie la semnarea contractului de drepturi de autor; a fost folosit ca parghie pentru santajarea jurnalistilor si pentru a evita prevederile CCM. Ziaristii nu trebuie sa accepte acele contracte de munca ce contin clauze care contravin Contractului Colectiv de Munca, iar angajatorii nu ar trebui sa incerce sa le impuna pentru ca sunt ilegale.
• Jurnalistii trebuie sa consulte avocati specializati pe dreptul muncii sau sa apeleze la serviciile unor sindicate de media atunci cand semneaza contracte cu angajatorii sau cand intra in conflict cu acestia.
• Rezolvarea unor conflicte de munca nu trebuie sa afecteze dreptul la informare al cetateanului.
• Cititi si insusiti-va prevederile codurilor etice la care ati aderat (direct sau prin intermediul redactiei).
• Jurnalistii trebuie sa se abtina sa hartuiasca persoanele publice si cetateni obisnuiti
atunci cand informatiile cautate nu sunt de interes public.
• Judecati fiecare caz in parte, fara a copia reactiile competitorilor de pe piata.
• Protejati identitatea victimelor si a minorilor.
• Discutati in consiliile de redactie deciziile de publicare controversate, organizati discutii privind etica profesionala in mese rotunde cu reprezentanti ai industriei, mediului academic sau al organizatiilor profesionale si de media.
• Nu participati la contractarea de publicitate sau la acte de santaj.
• Catre redactii: nu legitimati sau acreditati ca ziaristi persoane care activeaza in alte domenii.
• Este necesar sa existe reactii consolidate ale comunitatii de media si ale organizatiilor de drepturile omului fata de initiative legislative periculoase.
 

Raportul integral poate fi accesat online aici.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea