Social

"JubiRELI" cu Rasputin si nuduri comestibile

Pentru a marca implinirea varstei de 50 de ani, Aurelia Mocanu, unul dintre cei mai cunoscuti critici de arta si curatori contemporani, a ales o modalitate cu totul inedita, cel putin ciudata prin bizareria si nonconformismul ei. Evenimentul, desfasurat duminica seara, in spatiul Galeriei UNA (str. G-ral Budisteanu 10) a Universitatii de Arte si denumit ghidus "jubiRELI" (Reli fiind diminutivul cu care este alintata de apropiati), a avut mai multe sectiuni concurente. Pe de o parte, a fost vorba de un vernisaj al unei expozitii, intitulata "ESOrELISM", cuprinzand lucrari ale unor artisti plastici care au raspuns invitatiei Aureliei Mocanu, creatori care se recunosc astfel influentati de personalitatea sarbatoritei; lucrarile vor ramane la Galeria UNA si vor putea fi vizitate pana pe 31 martie. In acelasi timp, intalnirea de duminica seara a reprezentat si sarbatorirea aniversatei de catre prieteni, numerosi artisti plastici, critici de arta si oameni de cultura, intr-un mod cu totul neobisnuit, un veritabil happening artistic. Pusa pe pozne, sarbatorita, care s-a prezentat cu aceasta ocazie, pe afisele lipite la intrarea in curtea de pe Budisteanu, drept "AIURELIA MOCANU", a lansat tuturor invitatilor provocarea la un performance colectiv si la etalarea propriei creativitati: nu se accepta cadouri decat comestibile si, pe cat posibil, in forma figurativa. Cu alte cuvinte, invitatia la "expo-haleala jubiliara" avea drept scop crearea si colectarea de "arta manjabila", cu tema: "portret, nud, plante si vietati... gheare, ciocuri, labe, aripi, cozi ...". Cum majoritatea invitatilor aveau temperamente artistice, rezultatele nu s-au lasat asteptate. Arta din mancare si mai uluita se arata a fi Reli (imbracata la randul ei spectaculos, cu rochie neagra, o palarie imensa si impodobita cu o sumedenie de colane si coliere greoaie) de efectul pe care provocarea sa il avusese asupra invitatilor si de felul in care acestia chiar isi pusesera la contributie mintea, aptitudinile artistice ca si talentele culinare. In prima ora, pana cand s-au strans mai toti cei care au onorat evenimentul, pe masura ce acestia paseau pe usa, incarcati cu pungi si platouri, exclamatiile de uimire ale celor din sala se auzeau din minut in minut, o data cu desfacerea fabuloaselor cadouri manjabile. In scurt timp, galeria s-a umplut de platouri si de tavi, cu haleala prezentata intr-un mod atat de ispititor, incat nu stiai care instinct, care simt sa primeze: cel artistic sau cel pur fizic. Cu alte cuvinte, oricat de foame se presupune ca i-ar fi fost cuiva, i se facea in acelasi timp mila sa se atinga de ceva si sa distruga astfel o minunata opera de arta! Meticuloasa, Reli infigea, in fiecare dintre lucrari, cate o eticheta cu numele "auctorelui". Unele dintre cele mai spectaculoase platouri reconstituiau, din diverse ingrediente comestibile, intr-o maniera arcimboldiana, figuri recognoscibile imediat, spre uimirea privitorilor: figuri umane sau animaliere (un spectaculos cap de berbec, de exemplu), reale sau mitologice, se succedau pe platouri. Omuletii si animalutele erau la mare cinste. Un Pinocchio facut din legume de fam. susara nu putea trece neobservat. Criticul de arta Alex Leo serban nu s-a dezmintit: cadoul sau consta dintr-un morcov urias, impachetat intr-un prezervativ, caruia i se atasasera doua pungi cu floricele. Apogeul a fost atins insa de aparitia cadoului adus de Cozo, unul dintre artistii "generatiei 96", al carui curator a fost Aurelia Mocanu intr-o serie de expozitii anul trecut. Ghidusul Cozo si-a prezentat uluitoarea creatie, in strigatele de stupefactie ale tuturor celor prezenti: un falus imens modelat in intregime din ciocolata, cu absolut toate detaliile necesare, si cu o dara de glazura alba. Capodopera nu numai ca a suscitat admiratia unanima, dar este si una dintre putinele lucrari care pana la final a ramas nemancata, nimeni necutezand sa se atinga de ea. De ce fierb Lolitele in mamaliga Prezenta a doua june fete, cu alura de Lolite, intr-o parte a galeriei, amenajata ca o camera de joaca adolescentina, fete care nu-si paraseau pozitia enigmatica, ii intriga pe vizitatori. Misterul s-a dezvaluit in curand, spre incantarea privitorilor: nimfetele au interpretat un minunat program artistic, avand inspiratia sa aleaga, pentru dialogul lor imaginar, fragmente din cartea cult a Aglajei Veteranyi, "De ce fierbe copilul in mamaliga". Cele doua talentate actrite in devenire se numesc Ilinca Manolache (fiica Rodicai Negrea si a regretatului Dinu Manolache) si Maria Tanjala, iar cea care a regizat cu scucces momentul este Iris Spiridon, studenta la facultatea de profil. Sarbatoarea simturilor Odata minimomentul teatral incheiat si dupa ce Aurelia Mocanu l-a evocat pe regretatul Ion Nicodim, alaturi de care-si petrecea pana de curand aniversarile, fiind nascuti in aceeasi zi, aniversata a dat oficial semnalul la degustare, majoritatea neavand curajul sa purceada pana atunci. Rand pe rand, majoritatea capodoperelor au pierit mistuite, in final, mancate sau stranse, spatiul galeriei ramanand la fel cum fusese inainte de sosirea convivilor, doar cu lucrarile pe pereti. Pana atunci, insa, deliciile au fost din plin, bautura a curs in valuri, licorile speciale ale artistilor plastici meritand a fi savurate. Nicicand efemerul nu a fost sarbatorit poate mai din plin si, in acelasi timp, cu mai multa substanta. Pe masura ce limbile convivilor s-au dezlegat, atmosfera de symposion platonician a dominat, toti cei prezenti avand senzatia de sarbatoare in acelasi timp a simturilor si a mintii. Derapajul total al simturilor era incurajat nu numai de experimentele culinare, ci si de mare parte dintre lucrarile din expozitia "ESOrELISM", de o senzorialitate pronuntata. Alexandru Radvan, bine cunoscut ca artist shocking, expune o serie de "Desene cu perdea", in care, daca te uiti cu atentie, distingi sub culoare trasate in creion fin acuplari si acte sexuale dintre cele mai hard. Tot el prezinta o panza, intitulata "Rasputin", cuprinzand desene relative la bine cunoscutul icon priapic; pe cealalta fata, panza este ilustrata de Claudiu Badarau. Familia de artisti ieseni Dragos si Tudor Patrascu expune lucrari cu totul deosebite: manechine-colaj metalice si abstracte ("Gemenele" si "Mita"), respectiv seria grafica "Tratat fabulatoriu". Cristiana Radu inrameaza, in maniera colajului, un bricabrac compozit, de la harti vechi pana la membre dezarticulate de papusi din plastic. In sfarsit, victor velculescu expune fotografie, mare parte dintre subiectele lucrarilor surprinzand-o pe sarbatorita Aurelia Mocanu in sanctuarul ei intim: apartamentul si biblioteca. Expozitia intitulata "ESOrELISM" cuprinde lucrari ale unor artisti plastici care au raspuns invitatiei Aureliei Mocanu si va putea fi vizitata pana pe 31 martie

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea