Social

"In scoli se cloneaza impostura"

Invatamintul din Romania este ineficient si de slaba calitate, aceasta este concluzia Comisiei prezidentiale. Educatia are probleme grave si trebuie reformata imediat. Aceasta este concluzia raportului intocmit de Comisia de educatie de la Cotroceni, condusa de fostul ministru Mircea Miclea . „Romania de astazi este o tara confruntata cu riscuri majore, intrucit sistemele educatiei si cercetarii nu corespund cerintelor minime ale unei societati si economii europene “, se precizeaza in raport. Performantele elevilor romani la evaluarile internationale se afla sub media mondiala, asa cum arata studiile PIRLS (evaluarea citirii si a intelegerii unui text) si PISSA (evaluarea internationala la matematica si stiinte). Mai mult, peste 80% din totalul scolilor sint construite inainte de 1970, „ceea ce face ca starea si dotarea lor sa nu mai corespunda standardelor actuale de pregatire“, cum se arata in raport. Astfel, prima masura care trebuie luata este semnarea unui pact national pentru educatie si cercetare, la nivelul partidelor si al societatii civile. Raportul Comisiei prezidentiale pentru educatie propune desfiintarea testelor nationale, accesul liber la liceu, desfiintarea scolilor de arte si meserii si promovarea a trei tipuri de licee: teoretic, tehnologic si vocational. Comisia propune ca statul sa asigure un invatamint generalizat si gratuit timp de 13 ani, de la clasa pregatitoare pina la sfirsitul liceului. Actuala structura a sistemului de invatamint are mai multe deficiente majore. In primul rind, desconsidera educatia timpurie, apoi fragmenteaza invatamintul obligatoriu de zece ani printr-un examen national inutil, dupa opt ani, cind, de fapt, acest examen trebuia sa fie plasat la finele invatamintului obligatoriu si sa fie un examen de certificare , nu de selectie. Liceele de calitate vor atrage mai multi elevi, deci mai multi bani, dupa principiul: finantarea urmeaza elevul. Examenul de bacalaureat va verifica gradul de dezvoltare a competentelor-cheie si specifice pe profiluri. „Conducerile universitatilor sint primele responsabile de deteriorarea masiva a resurselor umane din universitati. Cu exceptia unor insule izolate de excelenta, calitatea personalului de predare si cercetare este la un nivel foarte scazut. Nepotismul, clonarea imposturii pe criterii de «gasca», coruptia sint fenomene comune in universitatile romanesti“, se arata in raportul prezidential. In plus, structura sistemului nu e compatibilizata cu procesul Bologna, care s-a implementat in invatamintul superior din 2005, si cu cadrul european al calificarilor (EQF), care sta la baza mobilitatii muncii in Uniunea Europeana. „Mai dramatic decit orice alt efect, actuala structura a determinat situarea Romaniei pe ultimul loc in Europa in privinta participarii la o forma de educatie a tinerilor de 15-24 de ani“, semnaleaza raportul. Astfel, doar 41,9% dintre acesti tineri participa la vreo forma de invatamint, fata de 64,5% - in Lituania, 63,4% - in Polonia, 62,7% - in Slovenia, ceea ce are consecinte asupra nivelului de pregatire a fortei de munca.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea