Social

Cultura protestului

Desi unul dintre cele mai trendy concepte la ora actuala, culture jamming este destul de ambiguu. Definit atat ca forma de rezistenta la mainstreamul cultural, terorism poetic, frauda creativa, anarhism cultural, forma de bruiaj in comunicarea hegemonica, culture jamming tinteste in toate zonele cu o cultura populara, de la arta sau advertising pana la mass-media si politica.

In ultimul numar al revistei „Suplimentul de cultura“, Marius Babias face o introducere a termenului din punct de vedere teoretic, definind termenii si conceptele operationale si stabilind cateva dintre cele mai importante repere ale acestui tip de contracultura. „Culture Jamming vizeaza interactiunea noastra cu mass-media si cu productia de noi semnificatii in interiorul sistemului semnic al mass-media.“

Mass-media este, pana la urma, un sistem de coduri si de reguli care selecteaza mesajul ulterior ingurgitat la unison de catre consumatori.
Publicitate
 
Actiunile de jamming sparg, intr-un mod asemanator hackerilor, codul mass-media, creand un „ crack “, o falie in discurs si deturnandu-l, in acest fel, de la scopul sau. Un grup de artisti din Berlin a reusit sa deturneze monitoarele din statiile de metrou la care se difuzau reclame si sa transmita, pentru cateva ore, un post de televiziune experimental, Zast TV, motivandu-si actiunea prin faptul ca informatia difuzata este plictisitoare.

Interventia este una dintre cele mai raspandite tehnici de jamming, mai ales in zona de publicitate in care artistii se folosesc de capitalul de imagine al brandului atacat si ii distorsioneaza mesajul prin mici corecturi, adaugiri sau replasare in context.

Zona de publicitate este cea mai usoara tinta in acest sens si se preteaza la atacuri de gherila, pentru ca un brand este cu atat mai puternic cu cat este mai expus, deci mai vulnerabil. Una dintre cele mai apreciate lucrari ale artistei Laura Keeble este un cimitir care are, in loc de pietre mortuare sau cruci, logouri ale celor mai importante branduri la capul mortului.

O simpla interventie precum cea a street artistului Vinchen din Ohio, care a rescris logoul Fedex, respectand intocmai fonturile si culorile brandului, „ Fed Up With Excess“, pe una dintre reclamele outdoor Fedex. Culture jamming poate fi comparata cu o forma foarte avansata de genti “ sub numele „Improve Everywhere“, a organizat un performance in statia de metrou Grand Central din New York. La un moment dat, aproximativ 300 de oameni au „inghetat“ in acelasi timp si au ramas nemiscati timp de 5 minute. In videoul postat pe YouTube se pot vedea trecatorii socati de ceea ce vad si foarte confuzi. Cand, dupa cinci minute, performerii se misca, multimea explodeaza in aplauze.

Trebuie sa existi pe net

Documentarea este cel mai important factor in culture jamming, pentru ca interventiile de acest gen sunt de multe ori spontane si de scurta durata. Cateva filme, imagini si texte inteligente pot transforma Internetul intr-o unealta mult mai puternica decat toate televiziunile la un loc.

Un simplu flash mob cum a fost cel organizat de un grup de tineri din Bucuresti acum cativa ani la Carrefour Orhideea poate deveni important la cateva saptamani dupa ce s-a petrecut, cand ajunge sa fie cunoscut de zeci de mii de oameni pe net.

Din pacate, actiunea respectiva nu a fost bine documentata, dar in mare este vorba despre un grup de studenti care au blocat casele de la Carrefour Orhideea umplandu-si cosurile cu nimicuri, tinand de vorba casierele cu multe intrebari referitoare la produse dintre care, in final, nu cumparau nici unul.

 


Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de Stiri Principale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea