Social

"Codul lui Da Vinci", o mare conspiratie de marketing

Codul lui Da Vinci " naste pui vii, care se hranesc cu succesul lui Dan Brown. Catalizator de vanzari pentru celelalte carti ale sale, "Ingeri si demoni", "Fortareata digitala" si "Conspiratia", volumul a hranit si fantezia altor autori oportunisti, care si-au construit reputatia incercand sa demonteze o teorie despre care autorul afirma ca este pur si simplu o fictiune... documentata. Pioni pe marea tabla de sah a publicitatii, erijati in detinatori ai adevarului, acestia s-au implicat, cu sau fara voia lor, in cea mai mare campanie de globalizare literara prin marketing. Scopul ei: cresterea vanzarilor si incurajarea consumismului. Succesul acestei strategii poate fi consemnat in manualele de publicitate, oferind demonstratia unui mod prin care se pot face bani dintr-o lucrare care face specula cu tabuuri, dezlantuind polemici.
La Targul Gaudeamus, " Codul lui Da Vinci " a fost desemnat "cel mai ravnit volum". Mioara Andrei, director de marketing al Editurii Rao, care are exclusivitate pentru publicarea titlurilor browniene, ne-a declarat ca au fost vandute cate 100 de exemplare din fiecare volum al autorului american. Paradoxal, Editura Paralela 45, care a scos cartea "Codul Da Vinci - Sursele secrete", de Jean-Jacques Bedu, cu doar doua zile inainte de targ, a vandut 450 de exemplare, incasand 72.000.000 lei vechi. Editura Humanitas a scos de sub tipar "Adevar si fictiune in Codul lui Da Vinci", de Bart D. Ehrman, care clarifica erorile de natura istorica ale romanului, de pe pozitia omului de stiinta, iar Rao a lansat si lucrarea care a inspirat bestseller-ul: "Sangele sfant si Sfantul Graal", publicata in Statele Unite acum 20 de ani. Cei doi autori chiar l-au acuzat pe Brown ca s-a inspirat din volumul lor, dandu-l in judecata pentru plagiat. Editura Aqua Forte a publicat "Codul spart al lui Da Vinci", de James Garlow si Peter Jones, izvorat "din revolta de a repune lumea in matca ei. Ati citit povestea, doriti si adevarul?", spun autorii. Parada detinatorilor adevarului absolut nu face altceva decat sa sporeasca interesul pentru "Codul lui Da Vinci", transformandu-i pe autori in agenti publicitari si incluzandu-i, poate, in cea mai mare campanie "secreta" de promovare din istoria literaturii. "Codul lui Da Vinci", de Dan Brown, ramane campion absolut la vanzari in romania si in lume. Editura Rao si-a marit cifra de afaceri cu 35 de miliarde de lei, numai din vanzarea a 100.000 de exemplare pana acum, in Romania, iar cifra vanzarilor mondiale a trecut de 36 milioane de exemplare. Din pacate, Brown, care a castigat aproximativ 66,5 milioane de euro din drepturile de autor, nu va veni prea curand pe meleagurile noastre, deoarece nu calatoreste, deocamdata. Tradus in 44 de limbi, thrillerul pseudoteologic sustine ca Maria Magdalena i-a fost sotie Mantuitorului, dupa crucificare fugind din Ierusalim, impreuna cu fiul lui Iisus. Povestea ar fi supravietuit datorita unei societati secrete, din care a facut parte si Leonardo Da Vinci , care ar fi introdus indicii ale acesteia in operele sale de arta. Vaticanul a atacat dur, numind cartea o compilatie de minciuni sfruntate si rusinoase. Si la ce au contribuit toate acestea? Potrivit unui top alcatuit de revista economica "Forbes", Dan Brown se afla pe locul 12 in topul celor mai influente vedete americane. Nici Hollywoodul nu putea ramane impasibil la exaltarea de pe piata literara, asa ca a demarat o productie cu Tom Hanks in rolul principal, intr-o adaptare pentru marele ecran a volumului. Probabil ca, in acest moment, cineva scrie o carte despre marea conspiratie publicitara care a bagat in buzunarele americanilor zeci de milioane de dolari. Poate va fi un bestseller sau, cine stie, nu se va intalni cu raftul librariei niciodata...




Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea