Social

#tren #calator #despagubire #cfr #bilet

Cat primesc calatorii daca le intarzie trenul

De la 3 decembrie romanii care folosesc trenul pentru a se deplasa pot cere despagubiri de la compania feroviara care ii transporta, in cazul in care trenul cu care au mers a avut intarzieri. CFR Calatori ar putea fi nevoita sa plateasca anual peste opt milioane de lei despagubire , in cazul in care Guvernul roman nu da o derogare de la legea europeana de protectie a calatorilor, care va intra in vigoare la inceputul lunii viitoare.

Noua regula europeana care are drept scop protectia drepturilor calatorilor si imbunatatirea calitatii serviciilor de transport feroviar prevede ca, in cazul in care trenul are intarzieri importante, sa ii ofere calatorului afectat dreptul de a solicita despagubiri de 25% din pretul biletului, in cazul in care trenul a avut o intarziere mai mare de 60 de minute, si de 50% daca intarzierea a depasit doua ore.

Potrivit Gandul, bilantul la sase luni al CFR Calatori arata ca pe reteaua de cale ferata circula zilnic, in medie, 178.561 de persoane si ca cel putin 10% dintre acestea ar avea in acest moment dreptul de a cere bani de la feroviari. Iar daca se aplica un calcul simplu pentru ruta pe care se inregistreaza cel mai des intarzieri, respectiv Bucuresti-Constanta, la un cost de 50 de lei pe un bilet, ar rezulta o valoare de compensatii de peste 200 de mii de lei pe zi, respectiv peste 8,2 milioane de lei pe an.

Guvernul poate da derogare

Insa plata unei astfel de sume de catre compania feroviara romana ar putea fi evitata, cu ajutorul unei derogari guvernamentale. "Statele membre au posibilitatea de a institui o derogare pe cinci ani de zile de la prevederile regulamentului, prin promovarea unui act normativ in acest sens", a explicat pentru Gandul secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare din Romania, Stefan Roseanu.

Insa cum Guvernul interimar Boc nu mai poate promova ordonante de urgenta si nici proiecte de lege, a fost aplicata metoda initierii unei hotarari de Guvern, care se afla insa numai in stadiul de proiect la nivelul ministerului de profil. Si autoritatile guvernamentale considera necesara o astfel de derogare, in caz contrar cheltuielile suportate urmand a fi foarte greu de suportat de companiile feroviare, care ar trebui sa plateasca pentru starea infrastructurii de rulaj.

In acest moment, in Romania se aplica deja o varianta a acestei reguli europene. Pentru trenurile in trafic international, compensatiile sunt acordate, la cerere, calatorilor trenurilor internationale cu destinatia in tari membre ale UE, care intarzie mai mult de o ora, in cazul trenurilor de zi, respectiv doua pentru trenurile de noapte.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea