Social

Bolnavii identifica medicii curanti dupa coafura!

Desi exista din 2003 o lege a drepturilor pacientilor, majoritatea celor internati nu cunosc nici macar numele doctorului care-i trateaza. Cui ne adresam? Orice incalcare a drepturilor existente in Legea 46/2003 poate fi semnalata conducerii spitalului (raspundere administrativa), Colegiului Medicilor (raspundere disciplinara), comisiei de malpraxis din cadrul Autoritatii de Sanatate Publica (raspundere legala, civila) sau Parchetului (raspundere legala, penala). Legea drepturilor pacientului poate fi consultata pe site-ul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (www.cnas.ro). Cu toate ca multi romani isi platesc asigurarile sociale de sanatate, o mare parte din ei nu isi cunosc drepturile ca pacienti. Ei nu stiu ca de patru ani exista o lege care ii obliga pe medici sa le explice pacientilor de ce li se administreaza un anumit tratament, care sunt riscurile in cazul unei operatii, ce alternative si in ce conditii poate obtine si o alta opinie medicala. Florentina Matei este din Galati si timp de cinci zile a fost internata la Institutul de Pneumologie "Marius Nasta" din Bucuresti. "Nu cunosc cum o chema pe doamna doctor care m-a tratat, dar stiu ca este inalta si are parul prins in coada", ne-a spus fosta pacienta a spitalului bucurestean. Pe usa de la intrarea in institut este afisat la vedere un extras cu obligatiile care revin pacientilor, dar nici urma de drepturi. O mare parte din personal nu poarta ecusoane de identificare, asa ca nu prea stii cum sa te adresezi cuiva. La Spitalul de Copii " Grigore Alexandrescu " din Capitala, la avizier sunt afisate prevederile Legii 46/2003, a drepturilor pacientului, insa intr-un loc in care cu greu le poate vedea cineva. Chiar daca legislatia obliga cadrele medicale sa-si adapteze limbajul pe intelesul pacientului, sa il informeze asupra bolii de care sufera, sa-i prezinte alternativele existente la procedurile propuse, inclusiv sa-i aduca la cunostinta pacientului internat ca poate apela la serviciile medicale acordate de catre un medic acreditat , din afara spitalului, foarte putine cadre medicale se achita de sarcini. "Din pacate, legea nu este favorabila pacientului, deoarece ea nu prevede sanctiuni pentru cei care o incalca. In consecinta, nu exista o responsabilizare a cadrelor medicale", ne-a declarat dr. Alexandru Buzamet, presedintele Asociatiei Nationale a Asiguratilor si Pacientilor din Romania. Pacientii, nemultumiti de medici Potrivit acestuia, la sediul asociatiei ajung frecvent plangeri din partea pacientilor nemultumiti de modul in care au fost tratati. Multi insa, spune dr. Buzamet, nu stiu unde sa caute sprijin. "Casa de asigura ri de sanatate are obligatia de a informa, anual, asiguratorii asupra drepturilor pe care acestia le au ca pacienti, lucru care nu se intampla in prezent", a mai adaugat dr. Buzamet. Romanii spun ca banii, relatiile si statutul social deschid usa medicului Conform unui sondaj efectuat de Fixmedia in luna aprilie, la cererea Colegiului Medicilor din Iasi, 32 la suta din cei 340 de pacienti chestionati au declarat ca sunt nemultumiti de comunicarea cu medicii. De asemenea, 63 la suta din cei care au raspuns la chestionar au afirmat ca vor ca medicii sa-si adapteze "limbajul" dupa nivelul lor de intelegere. Majoritatea celor intervievati au afirmat, in ceea ce priveste accesibilitatea la serviciile de sanatate, ca pentru a fi beneficiarii unor astfel de servicii au nevoie de bani, relatii sau statut social.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea