Preturile de Black Friday, umflate artificial
Un comerciant roman denunta public trucurile de marketing folosite pentru a atrage clientii in perioada Black Friday. Potrivit lui, marjele reale de profit in domeniul constructiilor sunt prea mici pentru reduceri spectaculoase, ceea ce in seamna ca scaderile de 40–50% sunt adesea rezultatul unei manipulari prealabile a preturilor.
„Black Friday la materiale de constructii este cea mai mare pacaleala a lunii noiembrie”, avertizeaza platforma Depozit Virtual intr-un comunicat transmis comunitatii antreprenoriale StartupCafe.ro. Antreprenorul Cosmin Raileanu, fondatorul platformei, explica faptul ca reducerile masive nu au cum sa fie reale: „Spre deosebire de electronice sau fashion, unde adaosurile comerciale pot fi ajustate temporar, in constructii vorbim despre marje de 3–7%, dictate de costul materiilor prime si de transport. Nu ai cum sa reduci un pret cu 50% fara sa-l fi umflat inainte sau fara sa vinzi in pierdere”.
Reduceri iluzorii si calitate scazuta
Antreprenorul aduce si exemple concrete: la fierul beton, adaosul comercial mediu este de doar 3–7%, iar transportul poate reprezenta inca 10–15% din costul final. In cazul panourilor sandwich, pretul este influentat direct de cursul metalului si de pretul energiei electrice. „Cand vezi reduceri de 40–50% la materiale de baza, e clar ca cineva a crescut pretul inainte. Nu exista magie in cifre, doar manipulare in ambalaj”, adauga Cosmin Raileanu.
Potrivit acestuia, ofertele spectaculoase profita de necunoasterea clientului. Multi cumparatori nu stiu sa interpreteze diferentele de calitate dintre materiale – de la grosime si densitate, pana la acoperiri sau coeficienti termici. Asa apar reclamele cu produse la „jumatate de pret”, care in realitate ascund materiale inferioare, izolatii slabe sau produse ce nu respecta standardele tehnice.
„Ofertele spectaculoase profita de necunoasterea clientului. De fapt, omul plateste mai mult pe termen lung, prin reparatii, pierderi de eficienta si calitate scazuta”, mai avertizeaza antreprenorul.
Cand Black Friday are totusi sens
Exista si domenii in care Black Friday poate oferi reduceri reale, considera comerciantul. Este vorba despre produsele de finisaj si amenajare interioara, unde stocurile vechi, seriile scoase din productie sau articolele cu design depasit pot fi vandute la preturile corect diminuate.
„Black Friday are sens acolo unde vrei sa lichidezi produse de decor, faianta, gresie sau mobilier care nu se mai produce. Acolo se pot face reduceri reale”, explica Cosmin Raileanu.
Cum sa nu te lasi pacalit de Black Friday
Pentru cumparatorii care vor sa evite capcanele, verificarea istoricului de pret este esentiala. Platformele de comparatie a preturilor, analiza caracteristicilor tehnice si prudenta in fata ofertelor „prea bune ca sa fie adevarate” pot face diferenta intre o achizitie avantajoasa si o investitie riscanta.
Black Friday poate aduce economii reale doar atunci cand cumparatorii sunt informati, iar comerciantii actioneaza onest. Altfel, „marea sarbatoare a reducerilor” risca sa devina o alta iluzie de marketing.