Social

#soferi #sofer #condus #politie #penala #raspundere #alcoolemie #alcool

Atentie soferi, chiar si o bere poate fi penala!

Politia Rutiera a trimis catre Parlament propunerea de introducere a "starii de ebrietate" in Codul Rutier. Aceasta inseamna ca, in curand, am putea vedea si in Romania soferi dand " testul betivului ". Adica sa incerce sa-si atinga varful nasului cu mana sau sa mearga in linie dreapta pentru a demonstra ca nu sunt afectati de bautura.

In momentul de fata, conducerea pe drumurile publice de catre o persoana care are o alcoolemie de peste 0,80 grame/litru alcool in sange este pedepsita cu inchisoare de la unu la cinci ani.

Odata cu introducerea notiunii de stare de ebrietate, soferii bauti vor putea fi trasi la Raspundere penala chiar daca alcoolemia este sub limita legala, dar reflexele lor sunt grav afectate de alcool.

Spre deosebire de imbibatia alcoolica, ce nu poate fi stabilita decat prin mijloace tehnice, diagnosticul clinic al starii de ebrietate se bazeaza pe modul de comportare.

Conducatorii auto turmentati risca dosar penal chiar daca au alcoolemia sub 0,8 la mie, dar sunt vizibil afectati de consumul de licori bahice: nu-si tin echilibrul ori au dificultati de vorbire

Politia Rutiera a facut cateva propuneri de modificare a Codului Rutier. Cea mai importanta ar fi introducerea notiunii de stare de ebrietate ca infractiune.

Potrivit comisarului de politie Paul Toma, de la Directia Rutiera , "starea de ebrietate ar urma sa fie stabilita de catre medicul legist, iar ducerea unui deget pe varful nasului si deplasarea in mers sunt doar doua dintre testele pe care soferii vor trebui sa le treaca".

In termeni medicali, ebrietatea se defineste ca fiind starea de tulburare psihofiziologica produsa sub influenta intoxicatiei alcoolice asupra insusirilor psihofizice ale faptuitorului.

Practic, este vorba despre confuzie, dezorientare, alterarea judecatii, a memoriei, precum si de tulburari de echilibru si de coordonare.

In momentul de fata, Codul Rutier prevede ca fapta penala doar conducerea pe drumurile publice de catre o persoana care are o imbibatie alcoolica de peste 0,80 grame/litru alcool pur in sange. Aceasta infractiune se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5 ani.

Nu conteaza alcoolemia

Constatarea starii de ebrietate nu va tine cont de alcoolemie, ci doar de starea fizica in care se afla conducatorul auto. Mai exact, chiar daca alcooltestul depisteaza o valoare mai mica de 0,80 grame/litru alcool pur in sange, persoana care pica testul de ebrietate se alege cu dosar penal.

In momentul de fata, soferii depistati cu o alcoolemie sub 0,80 grame/litru se aleg doar cu amenda si cu permisul suspendat pentru 90 de zile.

Spre deosebire de imbibatia alcoolica, ce nu poate fi stabilita decat prin mijloace tehnice, diagnosticarea starii de ebrietate se bazeaza pe modul de comportare, atitudine, orientare in timp si spatiu, memorie, mers, siguranta gesturilor mainii etc.

In plus, constatarea se poate face pe baza unor probe fizice simple. Comisarul Paul Toma ne-a precizat ca, deocamdata, definitia legala a starii de ebrietate nu a fost stabilita, existand doar o propunere inaintata Parlamentului.

Alegerile au amanat dezbaterile

Proiectul de modificare a Codului Rutier a fost inaintat inca din primavara acestui an, dar dezbaterile pe aceasta tema au fost amanate din cauza campaniei electorale si a vacantei parlamentarilor.

„Aceste modificari sunt de fapt initiativele Politiei Rutiere in colaborare cu parlamentarii, discutii avute pana in lunile aprilie-mai. De atunci nu am mai fost chemati la discutii, iar acum parlamentarii sunt in vacanta", ne-a spus comisarul Toma.

Scuteristii ilegali, raspundere penala

In afara de introducerea starii de ebrietate, Politia mai are si alte propuneri de modificari, cum ar fi sanctionarea ca infractiune a punerii in circulatie pe drumurile publice atat a autovehiculelor, cat si a vechiculelor neinmatriculate sau neinregistrate. In prezent, legea face referire doar la autovehicule si tramvaie.

Cum mopedele nu erau trecute in aceasta categorie, fiind considerate vehicule, posesorii acestora, care le conduceau fara a fi inmatriculate, nu puteau fi trasi la raspundere penala. Tot din categoria vehiculelor vor face parte si utilajele de santier precum motostivuitoarele sau automacaralele.

Dovezile de circulatie pentru soferii care au fost implicati in accidente cu victime vor fi eliberate mai greu
Dovezile de circulatie pentru soferii care au fost ...
Dovada de circulatie, atributul procurorului

In cazul accidentelor cu victime, politistii au propus ca restituirea permisului de conducere sau prelungirea dovezii inlocuitoare in perioada in care persoana in cauza este cercetata penal sa se faca la dispunerea procurorului, si nu la propunerea acestuia.

In forma initiala a Codului Rutier, dreptul de circulatie se poate prelungi, din 30 in 30 de zile, pe toata perioada urmaririi penale de catre seful Politiei Rutiere pe raza careia s-a comis fapta, la propunerea procurorului care efectueaza urmarirea penala ori la propunerea instantei de judecata care solutioneaza cauza.

In momentul de fata, alineatul 6 din articolul 111, care contine prevederile de mai sus, a fost anulat ca urmare a deciziei Curtii Constitutionale. Astfel, prelungirea dovezii devine strict atributul procurorului, politia avand doar rolul de executant.

Pe langa etilotest, agentii de circulatie ar putea avea inca o „arma“ impotriva soferilor bauti: testul de ebrietate
Pe langa etilotest, agentii de circulatie ar ...
Campanie pentru educarea soferilor

Numarul accidentelor de circulatie a crescut ingrijorator in acest an. Pentru a contracara macelul de pe sosele, Politia Romana are in derulare cateva campanii de prevenire.

Si de aceasta data s-a recurs la clipuri video cu imagini socante, in speranta ca soferii, motociclistii si pietonii vor deveni mai constienti. Seful IGPR, Gheorghe Popa, declara la lansarea campaniei "Viteza distruge vieti" ca peste 2.700 de oameni mor, iar alti aproximativ 7.000 sunt grav raniti, in fiecare an, in urma accidentelor rutiere.

Cele mai multe dintre acestea sunt cauzate de viteza excesiva, de infrastructura, care nu poate prelua valorile de trafic foarte mari, de inconstienta participantilor la traficul rutier, care cred ca nu ar putea cadea victime, si de lipsa educatiei rutiere.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea