Atacatorii apeleaza mai nou la metoda de frauda prin telefon, denumita apeluri telefonice “spoofed”. Practic, atacatorii se dau drept angajati ai unor autoritati sau ai uneor instituii publice si, folosesc o metoda prin care, numarul de telefon afisat la apelare nu este cel real.
“ATENTIE - Continua campania de apeluri telefonice "spoofed" in care atacatorii se prezinta drept angajati ai unor institutii publice sau autoritati!
CUM FUNCTIONEAZA FRAUDA? Atacatorii contacteaza victimele folosind un numar de telefon care pare a fi asociat cu o institutie publica. In realitate, numarul afisat nu este cel real, ci este falsificat printr-o tehnica numita spoofing. Aceasta implica folosirea tehnologiei Voice over IP (VoIP) pentru a masca numarul real al apelantului, exploatand informatiile de contact ale victimei fara acordul acesteia. Din acest motiv, astfel de apeluri nu pot fi blocate direct de furnizorii de servicii telecom.
Exista instrumente online care faciliteaza astfel de atacuri, unele oferite contra cost. Totusi, atacatorii pot crea propriile instrumente cu resurse limitate, ascunzandu-si numarul real si afisand unul falsificat pentru a castiga increderea victimei.
Cum decurge frauda? Atacul incepe cu un apel de la o persoana care pretinde ca lucreaza pentru o institutie sau autoritate, fara a oferi un nume specific. Atacatorii folosesc numere de telefon asociate aparent cu institutii reale, inclusiv cele ale Inspectoratelor Generale ale Politiei. In timpul apelului, acestia pretind ca vor sa ajute victima sa recupereze sume de bani pierdute si solicita informatii personale sensibile, cum ar fi numele complet, codul IBAN sau alte detalii bancare. In realitate, acestia nu sunt angajati ai institutiei, ci infractori care incearca sa obtina datele personale ale victimei pentru a le folosi in scopuri frauduloase.
Recomandari:
- O institutie sau o autoritate nu va solicita niciodata recuperarea de fonduri prin telefon si nu cer informatii sensibile, cum ar fi date personale sau bancare.
- Verificati autenticitatea apelurilor de la institutii oficiale printr-un canal de comunicare separat, mai ales daca vi se cer date personale. Inchideti telefonul si aplelati inapoi numarul pentru a verifica daca in spatele apelului este o initiativa legitima.
- Raportati astfel de apeluri catre institutia reala pentru a atrage atentia asupra noilor metode de frauda.
- Daca ati furnizat date de card, contactati imediat banca si, in cazul in care ati fost victima unei fraude, depuneti o plangere la autoritati.
- Contribuiti la raspandirea acestor avertizari pentru a preveni ca alti utilizatori sa devina victime ale acestor fraude.
Aceste atacuri sunt periculoase si vizeaza castigarea increderii victimelor prin falsificarea identitatii apelantului, asa ca este esential sa fiti vigilenti si sa protejati informatiile personale", avertizeaza DNSC printr-o postare pe pagina sa de Facebook.