Intr-un climat inca incert in ceea ce priveste viitorul campaniei electorale si al alegerilor pentru turul II al prezidentialelor, raman inca multe necunoscute cu privire la Programul „Hrana-Apa-Energie” propus de candidatul independent Calin Georgescu. Unul din punctele programului ataca un concept recunoscut ca fiind parte din doctrina marxista, si anume „suveranism-distributivismul” pe care il propune Georgescu.
Ziare.com, in dialog cu Christian Nasulea, profesor de economie mondiala in cadrul Universitatii din Bucuresti, a analizat fragmentele din programul lui Calin Georgescu, punctand problemele grave de apartenenta ale textului si initiativelor vagi ale candidatului la „manualul de propaganda al Kremlinului”. Totodata, economistul a indemnat romanii sa priveasca cu atentie istoria recenta a Ucrainei si modul in care, in 2014, presedintele Viktor Ianukovici, care castigase alegerile cu 4 ani in urma cu o platforma suveranista, superficial pro-europeana si finantata de Rusia, a cedat Crimeea fortelor invadatoare fara rezistenta armata.
Ce inseamna suveranism-distributism, in viziunea candidatului independent Calin Georgescu
O prima mentiune facuta de profesorul de la UBB legata de distributism este legata de pericolul confiscarilor frauduloase de proprietati legitime: „Ca sa se dea, trebuie sa se ia intai. Inseamna ca aceasta idee de proprietate privata, care sta la baza dezvoltarii oricarei societati, este tratata altfel de catre Calin Georgescu. Are o cu totul alta viziune asupra proprietatii private, fata de viziunea conventionala, mainstream, pe care o folosim noi toti ceilalti in momentul in care incercam sa construim niste sisteme socioeconomice functionale.”
Economistul aminteste ca am mai avut exemple de sisteme sociopolitice care au pornit de la ideea de confiscare a proprietatii private a unora in asa fel incat aceasta proprietate privata sa fie data altora. „Vorbim in general ori de sisteme comuniste – cu rezultatele care sper sa fie cunoscute de toata lumea. Avem asteptari mari de la concetatenii nostri pentru ca, pentru noi, nu este un exemplu indepartat care tine de alta tara sau de alti oameni. Este un exemplu care tine de un trecut foarte recent si foarte dureros al poporului nostru.